16 o 6 Voor het eerst met respons- mogelijkheid voor de klant 'Direct Betalen'Rabobank op Intranet van Cap Gemini Boek 'De onrendabele bus'pleidooi voor gereguleerde marktwerking 19 9 8 Halfjaarlijkse bijsluiter met hypotheekrekeningafschrift: eigen hypotheek klanten worden geïnformeerd over relevante zaken 'Banken hebben een rol bij het via de markt financie ren van publieke diensten.' Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 534 Week 25 Dinsdag 16juni Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518* Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 De hypotheekrekeningafschriften over het eerste haljaar '98 worden begin juli verzonden. Zoals inmiddels gebrui kelijk ontvangt de klant bij zijn rekeningafschrift een bij sluiter van Rabobank Huis Hypotheekadvies. Het seg ment verzendt de bijsluiter alweer voor de derde keer, maar nu voor het eerst met een responsmogelijkheid voor de klant in de vorm van een antwoordcoupon. Met de bijsluiter worden de 'eigen' hypotheekklanten geïnformeerd over relevante zaken die in de markt spelen rondom huis en hypotheek. De bijsluiter van juli heeft de titel 'Weet met wie u zaken doet' en besteedt aan- dacht aan de eigen, aange scherpte gedragscode van Rabobank Huis Hypo theekadvies. Daarnaast in formeert het segment de klant over de onlangs ge ïntroduceerde 'Uitbreiding Rentefixen'. Verder staan in de bijsluiter twee afzonder lijke tekstkaders, waarin verslag wordt gedaan van zaken die recent door de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis zijn gesignaleerd. Hieruit blijkt dat niet alle hypotheekver- kopende partijen de (advies) kwaliteit leveren die de klant mag verwachten en wordt de deskundigheid en onafhankelijkheid van de zogenaamde 'onafhankelij ke' hypotheekbemiddelaars aan de kaak gesteld. Nieuw in de bijsluiter is de responsmogelijkheid voor de klant in de vorm van een antwoordkaart. Het inbou wen van een responsmoge lijkheid voor de klant is de invulling van een veelge hoorde wens van de lokale banken om daarmee de klant beter van dienst te zijn. De kosten voor de bank bedragen f 0,18 per bijslui ter. Hierin zijn de kosten van het volledige fulfilment- traject inclusief eventueel te versturen folders meegeno men. Alle verdere informatie over de bijsluiter staat op het Raboweb en vanaf vol gende week maandag in de Rabolnfobank. Daarin staat een toelichting op de onder werpen die in de bijsluiter aan de orde komen, alsmede een uitleg over de respons mogelijkheid. Tevens is de procedure voor deelname of juist afzien van deelname aan de bijsluiteractie aan gegeven. Rabobank Huis Hypotheekadvies (040) 217 70 05 De dertigduizend medewerkers van de Cap Gemini Group kunnen vanaf vandaag op het eigen Intranet artikelen afrekenen met 'Direct Betalen' van de Rabobank. Het is de eerste keer dat deze manier van betalen buiten de TrefPunten mogelijk is. Het Internetgebruik groeit sterk. Eind dit jaar zal een op de drie ondernemingen actief gebruik maken van de elek tronische snelweg, zo blijkt uit de jaarlijkse automatise ringsenquête van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Met de belangstelling neemt ook de behoefte aan betalen via Internet toe. 'Direct Betalen' is daarvan een voor beeld. Bij die toepassing, die sinds augustus vorig jaar bij ongeveer vijftig virtuele win kels op lokale TrefPunten draait, kunnen gebruikers gekochte artikelen afrekenen met behulp van hun digipass. Bij Cap Gemini, werkzaam in de markt voor management- consulting en informatietech nologie, waagt de Rabobank zich met 'Direct Betalen' voor het eerst buiten de TrefPun ten. Op het Intranet van het bedrijf kunnen medewerkers winkelen, verzekeringen af sluiten en boodschappen doen in een virtuele supermarkt. Bij deze laatste kan nu nog niet met de digipass betaald worden. De partijen gaan bin nenkort in gesprek om dit in de toekomst mogelijk te maken. TrefPunt Nederland f (030) 215 12 69 Het publiek domein is uitstekend in staat marktconform te werken, mits sprake is van een dialoog tussen overheid en bedrijfsleven. Tot die conclusie komt het organisatie adviesbureau De Beuk in het boek 'De onrendabele bus, marktwerking in de publieke sector.' "Het gaat niet om de keuze tussen markt en over heid", schrijft De Beuk in het begeleidende persbe richt, "maar om de combi natie van beide in de vorm van gereguleerde marktwer king." Ideologie blijkt bij veel overheidsinstellingen echter nog steeds te prevale ren boven efficiency. Zo wil len woningcorporaties zich blijven inzetten voor de onderkant van de samenle ving en zien welzijnsinstel- lingen hulpverlening aan minder draagkrachtigen on verminderd als kerntaak. Desondanks concludeert De Beuk dat marktconform werken in de publieke sector goede kans van slagen heeft. Het ontbreekt niettemin nogal eens aan een lange ter mijnvisie. Een dialoog tus sen overheid, semi-overheid en bedrijfsleven kan hieraan positief bijdragen, zo blijkt uit de negen interviews in het boek. Bouwe Taverne van de Stafgroep Duurzame Ontwikkelingen, één van de geïnterviewden: "Een fictief voorbeeld op het gebied van vervoer. Reizigers zouden kunnen meebetalen aan de aanschaf en het onderhoud van een bus waarmee ze ver volgens gratis kunnen rei zen. De kosten voor de reizi- 'Reizigers zouden kunnen meebetalen aan de aanschaf en onderhoud van een bus waarmee ze vervolgens gratis kun nen reizen.' gers - een eens per maand af te lossen vast bedrag - wor den geïnd door een stichting waardoor de bedragen afge trokken kunnen worden van de inkomstenbelasting. De bus vervoert de reizigers tus sen huis en werk en wordt in de resterende uren ingezet voor commerciële ritten. Deze constructie vereist ech ter wel dat de overheid accepteert dat het om een goed doel gaat en de aflos singen niet belast." Een an der idee is volgens hem het fiscaal aantrekkelijk maken van deelauto's. Taverne: "Banken hebben een rol bij het via de markt financieren van publieke diensten." Het boek 'De onrendabele bus', dat diverse praktijkvoor beelden bevat, is beperkt verkrijgbaar bij De Beuk. De Beuk f (0227) 59 34 08

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1