De steen in de vijver van de middenmarkt 'Bedrijven Compact Polis lost overlap en hiaten op' Relatiebeheer Bedrijven Advies 'Banken zijn gewend alles zélf op te lossen' Meer over de middenmarkt Meer bovenlokale samenwerking en specialistische kennis beter toegankelijk maken voor banken en klanten. Daar spannen Jan Molenaar, sinds 1 mei hoofd Middenmarkt, en zijn accountmanagementteams zich voor in. De aanpak werkt. Als een steen in een vijver. De middenmarkt omvat bedrijven met twintig of meer medewer kers en een jaaromzet van twintig miljoen gulden of meer, exclusief de top-vijfhonderd bedrijven. Middenmarktbedrijven zijn vaak te vinden in de industrie, de transportsector en de zakelijke dienstverlening. Er is gekozen voor marktbewerking op bovenlokaal niveau, omdat het om een relatief beperkt aantal bedrijven gaat en niet alle ban ken de deskundigheid en organisatie hebben om deze ondernemin gen van dienst te zijn. Twaalf gebieden met ontwikkelingspotentieel zijn geselecteerd en in tien gebieden sloten banken onderling en met Rabobank Nederland een convenant. Accountmanagementteams, in totaal zo'n dertig mensen, werken in die gebieden met en voor partici perende banken. De middenmarktaanpak begon in mei '96. Vorig jaar kwamen er bijna tachtig nieuwe klanten bij. Het marktaandeel in de 'twintig- plus-bedrijven'is inmiddels zo'n 27 procent, al is dat ook toe te schrijven aan de scherpere gerichtheid van banken op grotere bedrijven. Molenaar en zijn mensen willen de bovenlokale samenwerking met en tussen banken verder ontwikkelen. Bijvoorbeeld door meer spe cialisten, waaronder treasu- rymanagers, in de regionale accountmanagementteams op te nemen. Maar ook met een centraal accountma nagementteam voor banken zonder middenmarkt- convenant. Kennisgat dichten De oud-directeur van de bank Helmond wil specialis tische kennis beter toegan kelijk maken voor banken en hun klanten en daarmee het 'kennisgat' tussen Rabobank International en banken verder dichten. Hij vindt het werk voor mid denmarktbedrijven lokaal vaak moeilijk te organise ren. "Banken missen schaal grootte om die klanten met eigen mensen te kunnen helpen." Bij de realisatie van bovenlo kale samenwerking blijkt de praktijk weerbarstig. "Banken zijn gewend alles zélf op te lossen. Je moet dikwijls engelengeduld heb ben om een middenmarkt- convenant te kunnen slui ten." Toch is het aan banken en Rabobank Nederland om er samen uit te komen, vindt Molenaar. Anders botst de organisatie in zijn ogen met de nadelen van de eigen structuur. "Het is steeds weer testen of banken bereid zijn hun eigenbelang in even wicht te brengen met het ge meenschappelijk belang." Samenwerkingsverbanden Molenaar wil ook meer sta biliteit in de samenwer kingsverbanden aanbren gen.Verder is en blijft het parool voor zijn mensen: méér nieuwe klanten bin nenhalen. Binnen vier jaar moeten de accountmanage mentteams selfsupporting zijn. Ze worden nu nog fi nancieel ondersteund via Rabobank Nederland. De middenmarktaanpak heeft er volgens Molenaar voor gezorgd dat veel ban ken over hun kwaliteiten zijn gaan nadenken. "Ze hebben hun kennis en capaciteit kritisch bekeken en zijn gaan investeren. Wat dat betreft hebben we een steen in de vijver gegooid." Jan Molenaar: 'Het werk voor middenmarktbedrijven valt lokaal vaak moeilijk te organiseren.' De Bedrijven Compact Polis biedt onderne mers een pak ketpolis op maat, waar mee zij hun schaderisico's flexibel en compleet kunnen verzekeren. "Je kunt het zien als een legodoos", zegt Nannette van Leeuwen van Interpolis. "Alle bestaande schade verzekeringen voor agrariërs en be drijven zijn afgebroken en heropge bouwd, zodat een ondernemer geen overlap en hiaten meer heeft in zijn verzekeringen." Een geïntegreerd pakket dus, waar bij alle verzekeringen nauw op el kaar aansluiten en bedrijven niet meer zelf hoeven op te draaien voor schadeposten die voorheen tussen zichtelijk product' wal en schip vielen. Ondernemers en lokale ban ken zijn posi tief. "Een over- oordeelt Peter Eijkholt, segmentmanager Bedrijven Advies bij Rabobank Steenwijk- Brederwiede. Zijn bank was de af gelopen drie maanden één van de deelnemers ,„„.h aan de pilot, waarbij het pro duct- en bedie ningscon cept in de praktijk werd ge toetst. "Met de nieuwe pakketpolis is in één oogopslag te zien waarvoor de klant is verzekerd, wat zijn pre mie is en hoeveel korting hij krijgt." Dit kortingspercentage kan oplopen tot 12%. Bovendien geeft Interpolis trouwe klanten hetzelfde kortings percentage op enkele andere verze keringsproducten, zoals de Arbeids Ongeschiktheidsverzekering en de Kredietverzekering. In tegenstelling tot andere ver- Vt zekeringsmaatschappijen krijgen behalve nieuwe, ook bestaande Interpolis klanten de pakketpolis 4 aangeboden. Integraal verwerkingssysteem Uitgangspunt bij de productontwikkeling zijn de behoeften van de banken en de markt geweest. Zo kent de Bedrijven Compact Polis een inte graal verwerkingssysteem en wordt rekening gehouden met overheids voorschriften, bijvoorbeeld op mi lieugebied. Tijdens de pilot bleken vooral rechtsbijstand en milieu nog ondergeschoven kindjes. Eijkholt: "Ondernemers hebben zich nauwe lijks in deze risico's verdiept en goede bedrijfsverzekeringen hier voor zijn schaars." Relatiebeheerders en bedrijvenadvi- seurs bij Rabobank Steenwijk- Brederwiede haken daarop in door de Bedrijven Compact Polis te inte greren in het klantgesprek. Ondernemers kunnen elders lopen de verzekeringen en niet afgedekte bedrijfsrisico's nu ook in het totaal pakket onderbrengen. Eijkholt: "Door productafzet proberen we tot een verdieping van de relatie te komen en tegelijkertijd onze marktpositie in de bedrijvensector te versterken."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 9