Hypotheekinformatielijn aan 'facelift' toe Follow-up door banken voor verbetering vatbaar Huis Hypotheekadvies 'We willen via de hypotheeklijn vooral contacten genereren om uiteindelijk met de klant persoonlijk in gesprek te komen' 'Binnen een week contact opnemen met bellers' Over belangstelling heeft de Hypotheekinformatielijn van de Rabobank niet te klagen. Gemiddeld bellen er iedere dag tussen de 200 en de 400 mensen met 0900-9279. Toch is de telefonische informatielijn, die sinds eind 1994 bestaat, aan een 'facelift' toe. Huizenzoekers gaan voor een huis en een hypotheek niet over één nacht ijs. De teksten en de werkwijze van de informatielijn date ren nog van de begintijd. Uit onderzoek blijkt dat ook de follow-up door de banken voor verbetering vatbaar is.Van de mensen die de lijn bellen en hun adres en tele foonnummer achterlaten om teruggebeld te kunnen wor den, heeft bijna 70% na drie weken nog niets gehoord van hun lokale Rabobank. Relatief hoog bedrag Een paar weken geleden beweerde het zakenblad Quote dat de hypotheek informatielijn van de Rabobank het hoogste be drag geeft van alle banken met een voice respons-lijn. Rabokrant Extra "We weten dat de Hypo theekinformatielijn een rela tief hoog bedrag berekent, een bedrag dat vaak hoger kan zijn dan het bedrag dat uit een persoonlijk advies- gesprek komt", zegt Rob Luters van Marktbewerking en Verkoopondersteuning Huis Hypotheekadvies. Maar hij heeft er wel een verklaring voor: "In een persoonlijk adviesgesprek wordt een nauwkeurige berekening gemaakt, toege spitst op de precieze finan ciële gegevens en wensen van de klant. De hypotheek- lijn maakt een globale bere kening. Daarbij gaan we uit van een aantal vaste uit gangspunten, zoals een be lastingtarief van 50 en het niet meenemen van een huurwaardeforfait." De Rabobank streeft ernaar om dit jaar de hypotheek informatielijn te updaten. Bovendien denkt Luters dat het geen overbodige luxe is om ook eens te kijken naar de brieven, die naar aanlei ding van de hypotheekbere kening naar de bellers wor den gestuurd. Een groot verschil met de lijnen van de overige markt partijen, is het doel van de Rabobank Hypotheek- informatielijn. "Wij willen de klanten niet zozeer infor meren, maar we willen via de hypotheeklijn vooral contacten genereren om uit eindelijk met de klant per soonlijk in gesprek te komen", aldus Luters. Het call center van Rabofacet geeft dagelijks met een fax bericht aan het segment Rabobank Huis Hypotheekadvies van de lo kale banken door welke klanten hun gegevens bij de hypotheeklijn hebben inge sproken. De banken ontvan gen tevens een kopie van de informatie die naar de klan ten is gestuurd en het ver zoek om deze klanten op korte termijn na te bellen. Klanten die aangeven terug gebeld te willen worden voor een adviesgesprek, worden nog dezelfde dag af zonderlijk via een faxbericht of telefonisch aan de desbe treffende lokale bank door gegeven. Follow-up Aan de follow-up schort echter nog veel. Uit een on derzoek van vorig jaar blijkt dat bijna 70 niet wordt teruggebeld, tenminste niet binnen drie weken na het contact met de informatie lijn. Luters vindt dat jam mer: "Het gaat om serieuze verkoopkansen. Mensen die de hypotheeklijn bellen zijn overwegend jong, hebben een huurhuis, een relatief hoog opleidingsniveau en een (nog) relatief laag inko men. Verder zijn ze groten deels Rabobankrelatie, maar bankieren ze vaak ook nog bij een andere marktpartij. Een belangrijke doelgroep kortom, waarbij de Rabobank een te laag marktaandeel heeft. Als we deze mensen niet benaderen, missen we echt kansen." De banken Veldhoven en IJsselstein krijgen beide 'een paar'sig nalen per maand door van het call center over mensen uit hun werkgebied die naar de informatielijn hebben gebeld. Ronald van der Steen, commercieel medewerker binnendienst Huis Hypotheekadvies bij de Rabobank IJsselstein, houdt sinds april de signalen en de follow-up ervan bij in een Excel-programma. Zijn ervaring is dat ook mensen die alleen een brochure hebben aangevraagd het prettig vinden als ze nog eens door de bank worden benaderd: "Ik zie de Hypotheekinformatielijn vooral als een goede ingang naar nieuwe hypotheekrelaties.Van der Steen vindt het dan ook een slechte zaak dat de mensen die aan geven dat ze teruggebeld willen worden, niet snel iets horen van de bank. "De meeste bellers oriënteren zich op een hypotheek, en dan stappen ze makkelijk naar een andere marktpartij. Je moet binnen een week contact met ze opnemen." Ook Gerard Coppens, directeur Particulieren van de Rabobank Veldhoven, is van de uitslag van het onderzoek geschrokken. "Het percentage van 70% dat binnen 3 weken nog niet is ge beld, vind ik onbegrijpelijk. Misschien is het communicatietra ject met betrekking tot de follow-up van de Hypotheek informatielijn niet helemaal helder." Coppens hoopt dat dit traject snel duidelijk wordt: "Een goed functionerende informa tielijn is immers nuttig voor mensen die vanuit hun luie stoel globale hypotheekinformatie willen. Maatwerk doe je vervol gens in een adviesgesprek." Gemiddeld bellen er iedere dag tussen de 200 en de 400 mensen met het call center van Rabofacet over hypotheekinformatie. 7

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 7