Beurzen krijgen een nieuwe vloer Pakket 'Tijd voor Pensioen' doet 'Diskette PFA marktbewerking voor adviseur verdient meer inzet' Financieel Advies yèirsioenWijzsr De markt van de pensioenen is heftig in beweging. Tal ten met het pakket 'Tijd voor Pensioen'. "We realise- van aanbieders overrompelen huishoudens met producten ren ons dat adviseurs tijdge- brek hebben en zoeken waarmee ze hun (vaak nog verre) hnancieie toekomst daarom naar specifieke zeker kunnen stellen. "De mensen zien door de bomen het hulpmiddelen waarmee zij hun tijd efficiënter kunnen inrichten. Hulpmiddelen die zichtelijke en inzichtelijke informatie van een deskundige in feite de marktbewerking voor de adviseur doen We raden adviseurs aan het het segment Financieel Advies. pakket goed te lezen." bos niet meer. Er is grote behoefte bij klanten aan over zichtelijke en inzichtelijke informatie van een deskundig en betrouwbare organisatie", zegt Esther Zimmerman van De diskette Persoon lijk Financieel Advies wordt goed besteld door lokale banken, maar daar blijft het vaak bij. Het segment Financieel Advies van Rabobank Nederland heeft ontdekt dat er te weinig diskettes aan klanten worden uitge reikt. "En dat is jammer, want de klanten die hem wel hebben gekregen, reage ren positief", weet Adriaan Oomen van FA. De diskette moet uit de ver getelheid, vindt FA. "Want het is een bruikbaar hulp middel dat een adviseur veel tijd kan besparen. De klant kan zich met behulp van de diskette uitstekend voorbe reiden op het gesprek met zijn financieel adviseur. Het verdient dan ook aanbeve ling de diskette voorafgaan de aan het gesprek op te stu ren naar de klant." Klant prikkelen René Schippers, financieel adviseur bij Rabobank Hardenberg, is het met Oomen eens. "Ik denk dat veel banken de diskette te zeer gebruiken als middel om de financiële huishou ding van een klant te analy seren. Terwijl het in mijn ogen vooral een middel is om de klant te prikkelen. Hij kan via de diskette zelf uitvinden wat nu eigenlijk zijn behoeften zijn en daar kan hij dan in een gesprek met zijn financieel adviseur mooi op inhaken. Het is een soort opwarmertje voor het gesprek." Schippers geeft wekelijks zo'n vijf tot tien diskettes weg. "Je zou ze natuurlijk lukraak kunnen uitdelen, zo duur zijn de diskettes nu ook weer niet. Maar je be reikt er niet zoveel mee. In de eerste plaats heeft niet ie dereen een pc thuis. Boven dien werkt het veel beter de diskette persoonlijk te over handigen. Daarmee vergroot je de attentiewaarde." Die deskundige en betrouwbare partner zou de Rabobank moeten zijn, vindt het segment FA. Zimmerman: "Die agres sieve concurrenten zorgen voor een hoop onrust. De klanten staan bij wijze van spreken in de rij voor ad vies. De Rabobank zou daar met haar kennis en expertise op moeten inspe len. Allereerst de klant ge ruststellen en daarnaast wij zen op het complete assortiment pensioenspro ducten dat wij kunnen aan bieden." Geen tijd Maar er is een probleem. Financieel adviseurs op de lokale banken hebben eigen lijk geen tijd om hun klanten specifiek over pen- Pensioenfeiten Onderdeel van het pakket is 'PensioenWijzer', een boekje dat de klant wegwijs maakt in lasti ge pensioenfeiten en dat in begrijpelijke taal inzicht verschaft in de eigen financiële toekomst. Volgens Zimmerman is het lezen van PensioenWijzer de ideale voorbereiding op het gesprek met de fi nancieel adviseur. Binnenkort wordt nog een maatregel ingevoerd om tijd te besparen. Adviseurs krij gen dan de beschikking over tekstblokken over pensioe nen waarmee ze op efficiën te wijze een Persoonlijk Financieel Advies kunnen maken." sioenen te be naderen. "En toch moeten we pro actief worden. De ontwikkelingen in de pen sioenwereld gaan hard. Nu hebben we nog een comfor tabele positie, maar als we niets doen worden we straks links en rechts ingehaald." Het segment FA is de ban ken daarom te hulp gescho- Reikhalzend zien de optiehandelaars van de Rabobank uit naar de maand oktober, wanneer zij verhuizen naar hun nieuwe onderkomen. De optiebeurs neemt dan haar intrek aan her Beursplein 5, in de grote zaal waar tientallen jaren de Amsterdamse Effectenbeurs was gevestigd. De effectenbeurs is inmiddels neergestreken in nieuwbouw in een ander deel van het gebouw Beursplein 5. Voor de medewerkers van de Rabobank bete kent dit een einde aan het 'wurmen op de vier kante centimeter'. De huidige vloer aan het De effectenbeurs streek onlangs neer in nieuwbouw in een ander deel van het gebouw Beursplein 5. Rokin is door de onstuimige groei van de optiehandel veel te klein geworden. Deze zomer wordt de oude effec tenbeurs geschikt gemaakt voor de optiehandel. Tegelijk met de verbouwing zal ook de langverwachte au tomatisering op de optiebeurs worden ingevoerd. Het gaat daarbij om de administratieve verwerking van de order stroom en niet om de handel zelf. Die zal worden gedreven op de oude vertrouwde ma nier: wie het eerst schreeuwt, heeft de handel. 6 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 6