Mailingactie levert hoge respons van banken op UiffBBitÉ Actie'afstuderen' Cliënten Advies Studenten moeilijke doelgroep' Doelstelling is afgestudeerde studenten als klant te behouden en de relatie te verdiepen Servtce De mailingactie 'Afstuderen' richt zich op klanten die geen studiefinanciering meer ont vangen. Na een vorig jaar gehouden pilot met tien banken, nemen nu ruim vierhonderd banken deel aan de maandelijks terugkerende actie. De doelstelling van de actie is twee ledig: enerzijds studenten na hun afstuderen als klant behouden, anderzijds de relatie met de student verdiepen door het afzetten van het Rabo TotaalPakket. Bij de actie 'Afstu deren' worden drie doelgroepen bena derd: studenten met een Rabocard, studenten van 21 jaar en ouder zonder Rabocard en studenten jon ger dan 21 jaar zonder Rabocard. "De eerste twee groepen krijgen het 'Afstu- deerpakket' aangeboden", zegt Astrid van Kessel van Cliënten Advies. "Dit bete kent dat hun Studenten rekening wordt omgezet in het Rabo TotaalPakket, dat zij één jaar gratis krijgen. Zo'n 20% van deze klanten reageert hierop. Tegen de laatste doelgroep vertellen we dat hun Rabo Studentenrekening wordt omgezet in een betaalreke ning. Zij hoeven hierop niet te reageren." Hogere respons "Opmerkelijk is dat de responscijfers van de card- houders nagenoeg gelijk zijn Evert Bleuming, cliëntadviseur en studentencoördinator bij de Rabobank Enschede, is enthousiast over de actie 'Afstuderen'. "Ik ben blij dat bijna alle banken deelnemen aan de landelijke actie. Studenten zijn een interessante maar ook een moeilijke doelgroep. Als iets ze niet bevalt switchen ze zo naar de concur rent of je raakt ze kwijt als ze na hun afstuderen verhuizen. Met het Rabo TotaalPakket kun je ze aan je binden en ze als klant be houden voor de organisatie, ook bij een verhuizing."Bleuming belt met collega's een keer per maand de gemailde klanten na. "Hierop krijgen we positieve reacties. De meesten vinden het een mooi aanbod en zo'n 30 tot 40% neemt een TotaalPakket af. Ik denk dat deze actie ook een goede manier is om aan image building te doen." aan die van de niet-cardhou- ders, terwijl de cardhouders het eerste jaar toch 55,- kunnen besparen door van het aanbod gebruik te maken. Dit voordeel gaan we duidelijker in de brief vermelden, wat naar ver wachting zal leiden tot een nog hogere respons." Van de aangeschreven klan ten blijkt een deel geen stu diefinanciering meer te ont vangen, maar nog wel te studeren. Deze klanten kun nen dit aangeven door een 'ik studeer nog' kaartje terug te sturen. Zij behou den dan hun Studenten tourneren. Dat is ook te zien aan de goede respons van deze groep." Van de geselecteerde klanten wordt in de praktijk slechts Een bank verstrekt aan werkgevers op voorhand nog niet geopende rekeningnummers voor Werknemers spaarrekeningen. Kan dit problemen opleveren? Op het eerste gezicht lijkt dit handig. De werkgever kan dan direct aan een nieuwe werknemer een rekeningnummer toewijzen. De ervaring heeft echter geleerd dat dit kan lei den tot vervelende situaties. Het is gebleken dat werkge vers vaak nalaten de bank door te geven welke 'spaarreke ningnummers' in gebruik zijn genomen en voor wie. De bank kan dan overboekingen die op die rekeningnummers plaats vinden niet verwerken. De rekeningnummers zijn immers nog niet geopend in de systemen en worden dus niet her kend. Het gevolg is dat deze overboekingen worden terugge boekt naar de werkgever. De werknemer vraagt zich vervol- VOLGENDE VRAAG GRAAG? gens af waar zijn spaargeld blijft en de werkgever snapt niet waarom hij het bedrag krijgt teruggeboekt omdat hij de re keningnummers van de bank heeft gekregen. Het is dus van belang dat de geldende procedures bij het openen van spaarrekeningen worden gevolgd. Dit betekent dat het afgeven van rekeningnummers zonder dat de reke ningen daadwerkelijk geopend worden, eigenlijk uit den boze is. Pas wanneer de gegevens van de spaarder bekend zijn en het deelnemersformulier in het bezit van de bank is, kan de bank de rekening openen. Het segment adviseert de banken om in ieder geval goede afspraken met de werkgever te maken, zodat boekingen op nog niet geopende spaarreke ningen worden vermeden. Vragen voor deze rubriek kunnen gefaxt worden naar het segment Cliënten Advies: (040) 217 60 37 rekening. Van de eerste twee doelgroepen stuurt zo'n 15% dit kaartje terug, van de derde doelgroep zelfs 22%. Van Kessel: "Het is helaas niet mogelijk deze klanten uit de selectie te halen. Een groot probleem is het echter niet. Uit onder zoek kwam naar voren dat studenten het redelijk nor maal vinden dat zij de mai ling krij gen, in verband met het wegvallen van de studiefinanciering. Zij vinden het dan ook niet erg om het kaartje te re- tweederde centraal gemaild. Het grootste deel van de klanten die geen centrale mailing krijgen, heeft geen Studentenrekening. Op het lijstwerk worden de banken op deze klanten geatten deerd. "Banken kunnen deze klanten wel lokaal benade ren met be hulp van mailings die zij bij Rabofacet kunnen bestellen", zegt Van Kessel. Omdat het segment voor deze groep wel kosten maakt, is ze genoodzaakt per niet-gemailde klant 1,25 door te berekenen. Rabo krant Extra 5

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 5