Waardering en kritiek op Complete Opleiding voor de Cliëntadviseur m Cliënten Advies Evaluatie leidt tot actualisering en revisering modules Selectief gebruik van Client Screening Lokaal De cursisten die de 'Complete Opleiding voor de Cliëntadviseur' hebben gevolgd zijn tevreden over de do centen, maar hebben kritiek op de leerstof van sommige modules. Dit blijkt uit de evaluatie die het segment Cliënten Advies hield met honderd cursisten en hun com mercieel managers. Naar aanleiding van de evaluatie is een aantal modules geactualiseerd of in revisie. De aangepaste module 'Betalen' is inmiddels verspreid. De hoogste waarde ring geven de cur sisten aan de mo dule Commerciële Verkooptraining. "Wel zeg gen zij behoefte te hebben aan meer commerciële ver koopvaardigheden, ook na afloop van de opleiding", aldus Miranda Gosselink van Cliënten Advies. "De overbodig omdat zij de ap plicaties al gebruiken. Deze module is nu teruggebracht naar één dag en cursisten die al werken met de verschillen de applicaties kunnen vrij stelling aanvragen. De training 'Presentatie van de Professionele Cliënt adviseur' werd 's avonds na Het percentage cursisten dat is geslaagd voor de verschillende modules 700 -. 90- 70- 60- 50- 40 - 30 20- 10- 0 gezakt of nog niet gedaan geslaagd N.B.: Deze percentages zijn benaderingen, aangezien enkele gegevens nog niet zijn bewerkt coach op de bank kan hierin een belangrijke rol spelen door gelegenheid te bieden praktijkervaring op te doen. Vanaf september besteden we tijdens de productmodu les meer aandacht aan com merciële aspecten en de RabobankAcademie heeft sinds kort een opfristraining voor oud-cursisten." Overbodig De modules 'Geautomati seerde Hulpmiddelen' en 'Presentatie van de Profes sionele Cliëntadviseur' wor den het slechtst beoordeeld. Voor de module 'Geauto matiseerde Hulpmiddelen' waren twee dagen uitgetrok ken. Veel cursisten vinden dit Miranda Gosselink krijgt een kledingadvies van een consulente van het bedrijf Wilmark, dat de training 'Presentatie van de Professionele Cliëntadviseur' verzorgt. mbo-ers", zegt Gosselink. "Bijna de helft van de cur sisten heeft echter een hoge re opleiding gevolgd. Voor hen is het cursusniveau soms te laag en voldoet daardoor niet aan de ver wachtingen. Uit de evaluatie blijkt ook dat éénderde van de cursisten tijdens de oplei ding niet door een coach is begeleid, terwijl dit voor het slagen van de opleiding es sentieel is. Daar komt nog bij dat bijna twintig procent van de commercieel ma nagers zegt de opleidings brochure niet te kennen." Overigens blijkt uit de eva luatie dat de meeste com mercieel managers de oplei ding beoordeelden met de hoogste score 'goed'. Gosselink: "Ondanks pun ten die verbeterd kunnen worden, is de conclusie dat de 'Complete Opleiding' een groot succes is. Dat blijkt ook uit het aantal aanmel dingen dat elke keer binnen komt. In september starten er weer negen groepen." Belangstellenden kunnen zich hiervoor aanmelden met het aanmeldingsformu lier uit de brochure. De her ziene brochure staat in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant, onder trefnum- mer 816404. De banken krijgen in juni een papieren versie. een cursusdag gegeven. Dit tijdstip bleek voor velen een probleem. De training vindt daarom voortaan overdag plaats. Gosselink: "Tijdens de Introductiedag wordt een inleidende presentatie ge houden, waarna de cursisten kunnen beslissen of zij deze module willen volgen. Deze training heeft trouwens nog meer effect als zij 'in company' (op de bank) wordt gegeven." Andere aspecten Behalve de lesstof en de do centen zijn er ook andere as pecten van invloed geweest op de beoordeling van de Complete Opleiding. "De cursus is bedoeld voor Alle banken hebben inmiddels de beschikking over Cliënt Screening Lokaal (CSL). Het vooraf screenen van klanten is via CSL gemakkelijker dan met de papieren lijsten die vroeger werden gebruikt. Ook het verwerkingsproces is efficiën ter. Toch zal het segment Cliënten Advies CSL zeer selectief inzetten. "Bij acties vanuit ons segment zullen we CSL al leen inzetten als het niet vooraf screenen kan lei den tot het onaanvaardbare risico dat klanten ongewenst worden benaderd" zegt Nico Bosland van Cliënten Advies. "Het gebeurt bijvoorbeeld wel bij de actie 'mistransacties'(aanbod krediet), maar niet bij de ISWOP of de mailing over nieuwe brochures voor winterreizen." Het segment CA bekijkt per actie of het screenen van klanten toegevoegde waarde heeft. Zij weegt het voordeel aftegen de inspanningen van de cliëntadviseurs om grote aantallen klanten te screenen, tegen de extra doorlooptijd én de kos ten die het gebruik van CSL met zich meebrengen. Bosland: "Als je vooraf een scherpe selectie doet, is screening via CSL meestal niet meer nodig. Met de selectiecriteria kunnen we per actie bepalen welke klanten voor benadering worden uitgeslo ten. Dat kunnen bijvoorbeeld klanten zijn met mailcode 'N', klanten met een 'Afwijkende BeschikkingsBevoegheid-code'op een betaalreke ning of met een tenaamstelling met 'boedel', 'erven'of'wijlen'én klanten met een specifieke locatie-code. Cliënt Screening Lokaal is een 'back-office' toe passing. Dat betekent dat cliëntadviseurs tijdens het klantcontact niet direct toegang hebben tot CSL. "Wil een cliëntadviseur de respons van een bepaalde actie in CSL registreren, dan moet hij dus een extra administratieve handeling uitvoe ren", aldus Bosland. "Daarom hebben we besloten de responsregistratie-functie voorlopig niet in te zetten voor de actieresultaten op landelijk ni veau. We meten die natuurlijk wel. Dat doen we door in de centrale marketing database te kijken hoeveel van de gemailde klanten producten heb ben afgenomen. In CSL de responsgegevens per klant invoeren is daarvoor dus niet nodig." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 4