CAAR zit op het vinkentouw 'Er wordt minder gezeurd en meer op inhoud gediscussieerd' Algemeen Wat is de CAAR? 'We zijn in staat gebleken belangrijke punten op de agenda te zetten en te houden' Jan van den Bogaard Hans Bais Gert Dijkhuizen De tijd dat de Centrale Adviesraad Arbeidsaangelegen- heden Rabobankorganisatie (CAAR) pas in actie kwam nadat een besluit op sociaal gebied al was genomen, is definitief voorbij. Onder de bezielende leiding van Jan van den Bogaard slaagt de werknemersdelegatie er steeds beter in om zaken tijdig op de agenda te krijgen. En daar zijn ook de werkgevers blij mee. Of, zoals Hans Bais, bankdirecteur te Doesburg en lid van de werkgeversdelegatie, het zegt: "Er wordt minder gezeurd en meer op inhoud gediscussieerd." De uitspraak van Bais lijkt hard. Toch voelt Gert Dijkhuizen, lid van de werk nemersdelegatie namens de regiocommissie Noord Nederland, zich niet bele digd. "Hij heeft wel een beetje gelijk", zegt Dijkhuizen zelfs. "Toen ik bijna drie jaar geleden met mijn werkzaamheden voor de CAAR begon liepen we regelmatig achter de feiten aan. Dus zeurden we over zaken die allang waren ge passeerd. Met weinig succes, want eenmaal genomen be sluiten zijn moeilijk terug te draaien." Met de komst van Van den Bogaard veranderde het een en ander. Dijkhuizen: "Jan is een enthousiast voorzitter en dat heeft zijn effect op de andere leden van onze dele gatie. We zitten nu op het vinkentouw en zijn er ons Rabokrant Extra goed van bewust dat een on derwerp al in een vroeg sta dium op de agenda moet komen. Bovendien raken we steeds meer bedreven in het ons eigen maken van al die complexe materie." Achterban Dijkhuizen noemt nog een succesfactor: "Een ander be langrijk aspect is dat onze communicatie met de achter ban in de regio's flink is ver beterd. Zo houden we regel matig bijeenkomsten op de regiokantoren, waar we de aanwezige personeelsverte- genwoordigers voorlichten en raadplegen. Dat doen we ook via ons CAAR-bulletin." De professionelere opstel ling van de werknemersdele gatie heeft volgens Van den Bogaard gewerkt. "We zijn in staat gebleken belangrijke punten op de agenda te zet ten en te houden. Dan heb ik het onder meer over de invoering van het Perso neelsontwikkelingsbeleid bij de lokale banken, het leeftij dsbewustpersoneels- beleid, Prestatiegericht Samenwerken en het vorm geven van het ambitiestate ment vanuit het perspectief van de medewerker. Ook is er op ons initiatief onder zoek gedaan naar de toepas sing van de secundaire arbeidsvoorwaarden, de toepassing van de regeling Individueel Klachtrecht en de beleving van de coöpera tiediscussie onder mede werkers." Prestatiegericht Samenwerken Geen van de punten is afge rond. "Wij zijn erbij gebaat dat onderwerpen net zolang op de agenda staan totdat het gros van onze wensen is ingewilligd." Als voorbeeld noemt Van den Bogaard het Prestatiegericht Samen werken. "Voorlopig is het eindresultaat nog niet in zicht. Dat zou de indruk kunnen geven dat er niets is bereikt. Het tegendeel is waar. Als dit onderwerp niet door de werknemers op de agenda was gezet, dan was er allang een besluit over ge vallen. En het is nog maat de vraag of dat besluit het belang van de werknemers had gediend." De werknemersdelegatie gooit de laatste tijd regelma tig een knuppel in het hoen derhok. Met haar onderzoek naar de invoering van het Personeelsontwikkelings beleid bij de banken bijvoor beeld. Of met opmerkingen over de wijze waarop mede werkers bij de coöperatiedis cussie zijn betrokken. De verhouding tussen werkge vers en werknemers is daar door niet bekoeld. Bais: "Integendeel. Er is veel waar dering voor de zakelijke en inhoudelijke wijze waarop de werknemersdelegatie punten aan de orde stelt. Ook zie ik dat zij met steeds meer disci pline zaken aanpakken. Dat is goed voor het overleg." Bais ziet de werknemersdele gatie dan ook niet als een luis in de pels. "Die tijd ligt ver achter ons. Tegenwoordig hebben we het over volwas sen arbeidsverhoudingen. Werkgevers en werknemers zijn geen kemphanen meer, maar partners met hetzelfde doel: samen een goede toko neerzetten." a De Centrale Adviesraad Arbeidsaangelegenheden Rabobank organisatie adviseert de Raad van Beheer op het gebied van sociaal beleid. Daarnaast toetst de CAAR of het beleid op de juiste manier wordt uitgevoerd. De CAAR heeft 22 leden en één voorzitter. De voorzitter is altijd de voorzitter van de Raad van Beheer, op dit moment Wim Meijer. De 22 leden vertegenwoor digen de werkgevers en werknemers. De werkgeversdelegatie van vijf personen bestaat uit twee directeuren en twee bestuur ders van lokale banken en één Hoofddirectielid. De werknemers delegatie telt 17 leden. De vijf regiocommissies leveren elk drie leden. De ondernemingsraad van Rabobank Hederland vaardigt twee vertegenwoordigers af. De CAAR komt minstens één keer in de twee maanden bij elkaar op het hoofdkantoor te Utrecht. Tijdens deze vergaderingen be paalt de CAAR zijn standpunt over zaken die de Raad van Beheer heeft voorgelegd. De CAAR kan ook op eigen initiatief een advies uitbrengen zonder dat de Raad van Beheer het betreffende punt naar voren heeft gebracht.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 3