Meer asfalt of
langere files?
Nader bekeken
De Rabobank en het mobiliteitsvraagstuk
>G/n##G
Met: Frank Bakx
'Gelukkig hoefik het niet
helemaal alleen te doen'
Het mobiliteitsvraag
stuk staat hoog op de
politieke en maatschap
pelijke agenda. De
noodzaak om bestaande
verkeersnetten uit te
breiden, staat soms
haaks op een verant
woord milieubeleid.
Er is ook een budget
tair probleem. Het Rijk
beschikt niet over vol
doende middelen om
alle verbeteringen te re
aliseren die nodig zijn om de infrastructuur te opti
maliseren. VNO/NCW maakte eind april bekend dat
een samenwerkingsverband van de Rabobank met
Ballast Nedam, NBM Amstelland, Vermeer Volker
Stevin, ING en Siemens serieus geïnteresseerd is in
een tolroute op de A4 tussen Rotterdam en Den
Haag. Binnen de bank wordt participatie aan een
dergelijk project inderdaad overwogen. Behoort dit
echter wel tot de taken van een coöperatieve bank
die duurzaamheid hoog in haar vaandel heeft
Communicatieadviseur Esther Gilbers van Rabobank
Berkelland:
"De overbelasting van ons verkeersnet is een maat
schappelijk probleem. Ik vind het daarom goed dat de
Rabobank participeert. Dit kan een enkele lokale bank
doen of een groep lokale banken in een regio. Speelt
het probleem echter op een hele grote schaal en vindt
er overleg plaats op landelijk niveau, dan vind ik het
logisch dat Rabobank Nederland deze taak op zich
neemt. Wel moet er rekening gehouden worden met het
milieu. Men moet streven naar oplossingen die milieu
vriendelijk zijn. Uitbreiding van het wegennet is alleen
te rechtvaardigen als dit de enige oplossing is."
Bouwe Taverne, manager Strategisch Duurzame
Ontwikkelingen bij Rabobank Nederland:
"Het mobiliteitsvraagstuk is één van de belangrijkste
vraagstukken van deze tijd. Het is belangrijk voor je
klanten en voor de kwaliteit van de Nederlandse eco
nomie dat er naar goede oplossingen gezocht wordt.
Wel moet daarbij rekening worden gehouden met
Functie: Programmamanager SSR
Standplaats: Utrecht
duurzaamheid.
Bijvoorbeeld door
niet de A4 uit te brei
den met extra tolwe
gen, maar door de be
staande weg te
gebruiken voor een
'tolbaan'. De coördi
natie van een derge
lijk project zou in
handen moeten
komen van
Rijkswaterstaat."
Directeur Ane Hoekstra van Rabobank Den Haag e.o.:
"Lokale banken moeten in zo'n proces betrokken wor
den. Zij beschikken over de benodigde netwerken.
Participatie, ook bij het oplossen van het mobiliteits
vraagstuk, is belangrijk voor de uitstraling van de
Rabobank. Je toont ermee aan dat je maatschappelijk
betrokkenheid bent."
Het aanleggen van een extra tolweg naast de bestaande
A4 kan leiden tot een toename van het wegverkeer tus
sen Rotterdam en Den Haag. Hoekstra erkent het be
lang van duurzame oplossingen, maar vindt uitbreiding
van het bestaande wegennet onvermijdelijk: "Je ont
komt er niet aan dat mensen zich met de auto moeten
verplaatsen. Maar bedenk wel dat files een zwaardere
belasting voor het milieu vormen dan het normaal
doorstromen van het verkeer. Met alle respect voor
duurzaamheid: files moeten bestreden worden."
Hoofd van de Stofgroep Duurzame Ontwikkelingen
Bart Jan Krouwel:
"De Rabobank is betrokken geweest bij overleg over
en onderzoek naar het mobiliteitsvraagstuk. Dit was
eenmalig en geheel vrijblijvend. Ik denk dat het belang
rijk is dat wij maatschappelijk meedenken. We hebben
per slot van rekening duurzaamheid hoog in ons vaan
del staan. Door te participeren kunnen we duurzame
oplossingen aandragen. Voorbeelden van duurzame
oplossingen? Het plan om een ondergrondse verbinding
te maken tussen Aalsmeer en Schiphol. Deze onder
grondse lijn kan het vervuilende vrachtverkeer vervan
gen. Of het idee om een kabelbaan aan te leggen tussen
een nieuwe Nijmeegse wijk en het centrum van de
stad."
Frank Bakx (46) is druk bezig
met de voorbereidingen voor
zijn reis naar Bhutan. Half
juni gaat hij voor een kleine vier
weken naar dit land, gelegen tussen
India en Tibet. Op verzoek van de
Stichting Nederlandse Vrijwilligers
(SNV) bezoekt hij de Bhutan
Development Finance Corporation.
"De SNV heeft me gevraagd om
een paar weken naar Bhutan te
gaan en de Bhutan Development
Finance Corporation door te lich
ten. Deze ontwikkelingsorganisatie
wil weten wat ze voor de bank
kan betekenen in de zin van een
coöperatief spaar- en kredietsys
teem. Dat lijkt eigenlijk een beetje
op de dienstverlening waar de
Rabobank groot mee geworden is.
Verder is mij gevraagd te bekijken
in hoeverre de BDFC zelfstandiger
kan worden.
Nu is zij namelijk een overheidsin
stelling en dat betekent dat er al
lerlei beleidszaken van bovenaf be
paald worden. De roep om
verzelfstandiging wordt steeds
groter en ik ga me bezighouden
met het uitwerken van modellen
waarmee dit het beste kan gebeu
ren. Dit geldt dan voor zowel de
structuur als het beleid van de
bank. Gelukkig hoef ik het niet
helemaal alleen te doen. Met een
aantal medewerkers van de
UNCDF (een van de organisaties
van de VN) is het een gezamenlijke
opdracht. BDFC is een behoorlijk
grote bank. Ze bestaat uit een
hoofdkantoor met zo'n twintig
bijkantoren, in elke districtshoofd
stad één. Die zal ik niet allemaal
kunnen bezoeken daarvoor is de
tijd wat te krap. Vier weken is
tenslotte niet zo lang!"
12
Rabokrant Extra