Meer asfalt of langere files? Nader bekeken De Rabobank en het mobiliteitsvraagstuk >G/n##G Met: Frank Bakx 'Gelukkig hoefik het niet helemaal alleen te doen' Het mobiliteitsvraag stuk staat hoog op de politieke en maatschap pelijke agenda. De noodzaak om bestaande verkeersnetten uit te breiden, staat soms haaks op een verant woord milieubeleid. Er is ook een budget tair probleem. Het Rijk beschikt niet over vol doende middelen om alle verbeteringen te re aliseren die nodig zijn om de infrastructuur te opti maliseren. VNO/NCW maakte eind april bekend dat een samenwerkingsverband van de Rabobank met Ballast Nedam, NBM Amstelland, Vermeer Volker Stevin, ING en Siemens serieus geïnteresseerd is in een tolroute op de A4 tussen Rotterdam en Den Haag. Binnen de bank wordt participatie aan een dergelijk project inderdaad overwogen. Behoort dit echter wel tot de taken van een coöperatieve bank die duurzaamheid hoog in haar vaandel heeft Communicatieadviseur Esther Gilbers van Rabobank Berkelland: "De overbelasting van ons verkeersnet is een maat schappelijk probleem. Ik vind het daarom goed dat de Rabobank participeert. Dit kan een enkele lokale bank doen of een groep lokale banken in een regio. Speelt het probleem echter op een hele grote schaal en vindt er overleg plaats op landelijk niveau, dan vind ik het logisch dat Rabobank Nederland deze taak op zich neemt. Wel moet er rekening gehouden worden met het milieu. Men moet streven naar oplossingen die milieu vriendelijk zijn. Uitbreiding van het wegennet is alleen te rechtvaardigen als dit de enige oplossing is." Bouwe Taverne, manager Strategisch Duurzame Ontwikkelingen bij Rabobank Nederland: "Het mobiliteitsvraagstuk is één van de belangrijkste vraagstukken van deze tijd. Het is belangrijk voor je klanten en voor de kwaliteit van de Nederlandse eco nomie dat er naar goede oplossingen gezocht wordt. Wel moet daarbij rekening worden gehouden met Functie: Programmamanager SSR Standplaats: Utrecht duurzaamheid. Bijvoorbeeld door niet de A4 uit te brei den met extra tolwe gen, maar door de be staande weg te gebruiken voor een 'tolbaan'. De coördi natie van een derge lijk project zou in handen moeten komen van Rijkswaterstaat." Directeur Ane Hoekstra van Rabobank Den Haag e.o.: "Lokale banken moeten in zo'n proces betrokken wor den. Zij beschikken over de benodigde netwerken. Participatie, ook bij het oplossen van het mobiliteits vraagstuk, is belangrijk voor de uitstraling van de Rabobank. Je toont ermee aan dat je maatschappelijk betrokkenheid bent." Het aanleggen van een extra tolweg naast de bestaande A4 kan leiden tot een toename van het wegverkeer tus sen Rotterdam en Den Haag. Hoekstra erkent het be lang van duurzame oplossingen, maar vindt uitbreiding van het bestaande wegennet onvermijdelijk: "Je ont komt er niet aan dat mensen zich met de auto moeten verplaatsen. Maar bedenk wel dat files een zwaardere belasting voor het milieu vormen dan het normaal doorstromen van het verkeer. Met alle respect voor duurzaamheid: files moeten bestreden worden." Hoofd van de Stofgroep Duurzame Ontwikkelingen Bart Jan Krouwel: "De Rabobank is betrokken geweest bij overleg over en onderzoek naar het mobiliteitsvraagstuk. Dit was eenmalig en geheel vrijblijvend. Ik denk dat het belang rijk is dat wij maatschappelijk meedenken. We hebben per slot van rekening duurzaamheid hoog in ons vaan del staan. Door te participeren kunnen we duurzame oplossingen aandragen. Voorbeelden van duurzame oplossingen? Het plan om een ondergrondse verbinding te maken tussen Aalsmeer en Schiphol. Deze onder grondse lijn kan het vervuilende vrachtverkeer vervan gen. Of het idee om een kabelbaan aan te leggen tussen een nieuwe Nijmeegse wijk en het centrum van de stad." Frank Bakx (46) is druk bezig met de voorbereidingen voor zijn reis naar Bhutan. Half juni gaat hij voor een kleine vier weken naar dit land, gelegen tussen India en Tibet. Op verzoek van de Stichting Nederlandse Vrijwilligers (SNV) bezoekt hij de Bhutan Development Finance Corporation. "De SNV heeft me gevraagd om een paar weken naar Bhutan te gaan en de Bhutan Development Finance Corporation door te lich ten. Deze ontwikkelingsorganisatie wil weten wat ze voor de bank kan betekenen in de zin van een coöperatief spaar- en kredietsys teem. Dat lijkt eigenlijk een beetje op de dienstverlening waar de Rabobank groot mee geworden is. Verder is mij gevraagd te bekijken in hoeverre de BDFC zelfstandiger kan worden. Nu is zij namelijk een overheidsin stelling en dat betekent dat er al lerlei beleidszaken van bovenaf be paald worden. De roep om verzelfstandiging wordt steeds groter en ik ga me bezighouden met het uitwerken van modellen waarmee dit het beste kan gebeu ren. Dit geldt dan voor zowel de structuur als het beleid van de bank. Gelukkig hoef ik het niet helemaal alleen te doen. Met een aantal medewerkers van de UNCDF (een van de organisaties van de VN) is het een gezamenlijke opdracht. BDFC is een behoorlijk grote bank. Ze bestaat uit een hoofdkantoor met zo'n twintig bijkantoren, in elke districtshoofd stad één. Die zal ik niet allemaal kunnen bezoeken daarvoor is de tijd wat te krap. Vier weken is tenslotte niet zo lang!" 12 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 12