Levensverzekeringen voor sceptische Australiërs Loko positief voor omzet van ondernemer en houding klant Seminar met gehoorzame Duitsers en gemakkelijke Hollanders Nieuwe editie 'Juridische aspecten' Een Australiër koopt pas als hij alles vijftien keer heeft nagerekend. Thema-avond voor systeembeheerders 'De kans dat het hier niet regent, is veel groter dan dat ik doodga. Dus doe mij maar een regenverzekering'. Aldus een grijnzende Australische farmer tegen een accountma nager van Rabo Australië Limited in Sydney die hem liet kennismaken met een splinternieuw product: het mortgage protection plan. Op verzoek van Rabo Australia Limited onderzocht Interpolis welke allfinanz producten er aan het assorti ment konden worden toege voegd. Dat resulteerde in een levensverzekering, toegesne den op Australische farmers. "Die denken heel anders", vertelt Jos Rovers van Inter polis, nauw betrokken bij de realisatie van het nieuwe pro duct. "Zij zien ondernemen per definitie als risico lopen. Gaat het mis, jammer dan. Daarom wordt zo'n product in de ondernemerswereld ook helemaal niet aangeboden." Het in de markt zetten van het product vroeg om een specifieke aanpak. Alister Bennett, de senior product manager in Sydney, briefde alle accountmanagers waar na die het product ter sprake brachten bij hun klanten. Rovers: "In Australië is de mening van de accountant erg belangrijk voor onderne mers. Daarom hebben we die als aparte doelgroep gemaild, waarna de accountmanagers De inhoud van de laatste uitgave van 'Juridische aspecten van betaal- en spaarrekeningen' uit 1996 is niet meer up to date en uit verkocht. Begin juni ver schijnt daarom een nieuwe, geheel geactualiseerde editie. Daarin zijn wijzigingen in de wetgeving, zoals het geregis treerd partnerschap, veran deringen in de voogdijrege ling en het nieuwe naam recht, verwerkt. 'Juridische aspecten van betaal- en spaarrekeningen' is bedoeld voor alle mede werkers die bij hun werk zaamheden met betalen en sparen te maken hebben. De geactualiseerde uitgave is in Best te bestellen onder num mer 8532 tegen de verlaagde Bedrijfsvoering prijs van ƒ19,50 (was 25,00) in een veelvoud van drie exemplaren. Juridische Zaken Aangesloten Bankenbedrijf 7 (040)217 70 10 er persoonlijk langs gingen." Jos Rovers was een week of drie in Australië. Hij zag er enorme bedrijven. "Ongeveer zo groot als hier een middel grote stad." Op die giganti sche farms draait het om schapen, wol en vlees. "Aan de Oostkust regent het meer, daar is ook melkvee en in het noordoosten katoen." Langzaam maar zeker krijgt de door Interpolis en de Rabobank ontwikkelde levensverzekering Down Under een voet aan de grond. Een agrarische Aussie over weegt nu als eerste een levensverzekering af te slui ten. Maar hij neemt de tijd. "Een Australiër koopt pas als hij alles vijftien keer heeft nagerekend." Interpolis International 7 (013) 462 16 02 tóBWM Loko vergroot aantrekkelijkheid van het winkelen. Het twee jaar bestaande Loko Spaarprogramma is een schot in de roos. Onder nemers zijn enthousiast en veel klanten vinden dat Loko de aantrekkelijkheid van het winkelen vergroot. Dat blijkt uit een recent NIPO-onderzoek onder winkeliers en consumenten in 37 Loko Spaargebieden. Bijna de helft van de win keliers heeft het gevoel dat de klant vaker in hun winkel komt. 64% van hen merkt dat Bonus en Turbo Loko's extra klanten trekken. Maar liefst 59% van de onderne mers constateert dat het programma een positief effect op de omzet heeft. Ruim driekwart ziet Loko als een goed wapen tegen het grootwinkelbedrijf. Ruim de helft van de con sumenten, zowel spaarders als niet-spaarders, vindt dat de eigen woonplaats aan trekkelijker is geworden door de Loko-winkels. Van de ondervraagden kan 46% de Rabobank als initiatief nemer noemen, een percen tage dat iets is gedaald in vergelijking tot het vorig jaar. Opmerkelijk is dat 68% van de klanten graag informatie over persoonlijke aanbiedingen van de Loko- ondernemers thuisgestuurd krijgt. Loko Management 7 (040) 217 73 11 De Oldenzaler Theo van Schoot opende enige jaren terug de eerste Livera-winkel in Nordhorn, Duitsland. "Een sprong in het diepe", bekende hij op het Nederlands-Duitse seminar dat de bank Oldenzaal-Weerselo met twee Volksbanken organi seerde. Maar Van Schoot maakte kennis met de burgemeester, liet in de plaatselijke gemeenschap nadrukkelijk zijn gezicht zien en heeft nu twee winkels in de streek. Over gehoorzame Duitsers en gemakkelijke Hollanders. Van Schoot merkt dat zijn Duitse medewerkers conser vatiever en minder op de hoogte zijn van de sociale arbeidsvoorwaarden dan hun Nederlandse collega's. "Ze SYRO, de vereniging van systeembeheerders van de Rabobank, houdt 16 juni een thema-avond voor lokale systeembeheerders. Theo Laan, projectleider van de projectgroep 2000, geeft die avond een toelichting op het millenniumprobleem. Het tweede onderwerp gaat over het inrichten van lokale intranetten: wanneer is het zinvol, hoe organiseer je het, wat zijn de consequenties en wat wordt er vanuit Rabo- facet verzorgd? De avond begint om 19.00 uur en heeft plaats in het personeels- restaurant van Rabobank Nederland in Utrecht. Belangstellenden kunnen zich via onderstaand tele foonnummer aanmelden. Rabofacet Spectrum 7 (073) 657 47 31 hebben echt leiding nodig en vinden Hollanders te gemak kelijk." Ondernemen is in Duitsland duurder dan in Nederland, aldus Van Schoot. Hij komt in zijn Duitse zaken nog maar weinig pinners en chippers tegen. "Duitsers gaan voor baar geld." Vestiging in Duitsland bete kent voor een Nederlandse ondernemer dat hij het label 'Made in Germany' kan gebruiken. En dat predikaat doet het nog erg goed. De beste kansen in de regio bie den bedrijven in kunststof, machinebouw en toerisme. Op het seminar waren zo'n 140 deelnemers, waarvan tweederde Nederlanders, de rest Duitsers. Zij beseffen dat hun regio's als eerste kunnen profiteren van het verdwij nen van de grenzen, zeker nu de concurrentie uit Oost- Europa en Azië toeneemt. Een Duitse ondernemer in sanitair, Hans Dieter ten Thoren, opende enkele jaren terug een zaak in Nederland. Hij hoopt dit jaar voor het eerst winst te maken. Goed personeel vindt hij moeilijk te krijgen. "Dus halen we spe cialisten bij collega's weg." Hem valt het op dat zijn Duitse personeelsleden erg gehoorzaam zijn. "Terwijl een Nederlander niet kan gehoorzamen." Zijn Duitse assortiment verschilt op veel punten van het Nederlandse. "In Duitsland verkoop je geen plastic of verchroomde closetrolhouders. Het moet écht zijn." De gespreksleider conclu deerde dat er tussen het industrieland en het handels- land meer overeenkomsten zijn dan gedacht wordt. "En vergeet niet dat het Hollands koningshuis wordt gedomi neerd door Duitse mannen."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2