Suf imago verzekeraars speelt ook Interpolis parten Brazilië domineert koffiemarkt Rabobank doet imago-onderzoek winkels Delfzijl en Appingedam 'Vooral bij zwaardere functies is het moeilijk om aan goede krachten te komen' Bedrijfsbemiddeling Verzekeraars staan er slecht op bij jonge, goed opgeleide werknemers, zo bleek onlangs uit NIPO-onderzoek. Saai werk, stoffige branche, ondergesneeuwd worden in een hiërarchi sche organisatie, weinig verantwoordelijkheid hebben en matige carrièremogelijkheden. Een imago dat de sector par ten speelt op de krappe arbeidsmarkt. Ook Interpolis. Een rondje langs personeelsadviseurs leert dat goede mensen nog steeds te vinden zijn, maar dat tijd- en zoekkosten toenemen. Alexander van Gorkum is de eerste in het rijtje. "Het aantal openstaande vacatures binnen onze business unit Schade Bedrijven is nog be perkt. Die proberen we onder meer via een intern bemidde lingsbureau in te vullen, maar dat heeft inmiddels zo'n honderd aanvragen lig gen." Vooral bij zwaardere functies is het moeilijk om aan goede krachten te komen, weet Carla van Aalderen. "Dat komt ook doordat mensen op meerdere terrei- nen deskundig moeten zijn." Een andere rol speelt de hoeveelheid banen, aldus Sterk wisselende oogsten in Brazilië -de zogeheten swing factor- domineren de koffiemarkt, waardoor de prijzen sterk in beweging blijven. Verder vraagt de markt om bijzondere soorten koffie. Dat concludeert Rabobank International in haar Food Agribusiness studie 'The World Coffee Market.' Koffie, de bak troost waar mee hele volksstammen zich sinds eeuwen de dag door slepen, is naast een prijsin strument waarmee retailers klanten winnen, eveneens een mode-artikel. Naast de A- en B-merken verschijnen steeds meer bijzondere soor ten in het schap. Wanneer deze zijn uitverkocht, ontstaat op de wereldmarkt een op waartse druk op de prijs van deze soorten. De prijs- schommelingen van de 'bulk- koffiesoorten' worden gro tendeels veroorzaakt door sterke klimaatwisselingen in Brazilië, van oudsher de grootste koffieproducent ter wereld. Rabobank International f (030) 216 28 04 Relatiebeheer Bedrijven Advies Handel, industrie en dienstverlening Te koop gevraagd Onderneming gespeciali seerd in lichtreclame. Apotheek met of zonder eigen pand, gelegen in een plattelandsgemeente. Voor samenwerking en/of overname gevraagd Productie- en/of handelson derneming in machine bouw, bij voorkeur interna tionaal georiënteerd. Ge vestigd in Overijssel tussen vierhoek Groenlo - Deventer Mieke Schellekens. "Na Vast Zeker is het aantal vaca tures fors toegenomen, met name door nieuwe produc ten en nieuwe productie." Geen van de adviseurs meent dat Interpolis zélf een negatief imago heeft. Van Aalderen: "Ik merk dat mensen hier graag komen werken. Ook van studenten krijgen we veel aanvragen om specifiek hier stage te komen lopen." Van Gorkum vult aan: "Op de onlangs ge houden Nationale Carrière beurs hebben 134 bezoekers concreet interesse getoond." Volgens hem moet Interpolis werken aan een krachtiger arbeidsmarktcommunicatie- beleid. Op dit moment werft iedere business unit zelfstan dig. "Het is wellicht verstan diger als totale organisatie de handen ineen te slaan en ons beter te profileren als aantrekkelijke werkgever", meent Schellekens. Want dat is Interpolis, zegt Van Gorkum. "Met de aantrek kingskracht van het gebouw en het kantoorconcept, tele werken en een meer flexibel arbeidsvoorwaardensysteem moeten wij voorop lopen in plaats van volgen." Het NIPO deed het onder zoek in opdracht van levens verzekeraar Royal Nederland. Het Verbond van Verzekeraars gaat het rapport gebruiken in een imagocampagne waar aan ze momenteel werkt. - Vroomshoop - Enschede. Bedrijven in de sectoren: industriële dienstverlening, metaal- of kunststofver werking, lastechniek, gas/ water/elektra en indus trieel ontwerpen. Te koop aangeboden Notenspeciaalzaak in het centrum van Delft. Huurpand, nu in gebruik als drogisterij, in Voorburg. Kleine machinefabriek ge specialiseerd in bak- en sealmachines voor de voe dingsmiddelenindustrie. Ge vestigd in het westen van het land. Meubelfabriek in het mid den van het land, gespecia liseerd in de productie van grenen en vuren kasten. Meer informatie over deze bedrijven en de bemiddelende banken staat op het RaboWeb en vanaf dinsdag in de Rabo- Infobank. Mededelingen voor deze rubriek uitsluitend schrif telijk aan de redactie, EO 518. Rabobank Rucphen beeft het hoogst gescoord in een wed strijd voor reizenverkopende banken en is daarmee winnaar van de eerste Reistrofee. De banken werden beoordeeld op onder meer verkoopresultaten en bet aantal online boekingen. De nummers een tot en met tien ontvangen een ingelijst cer tificaat 'Rabo TOP Reisbureau'. Van alle banken uit de top 50 mag een reismedewerker mee op een studiereis met Arke naar Praag. Op de foto Luuk Salomons (2de v.l.), hoofd Reizen Rabobank Nederland, die de Reistrofee gisteren uitreikte aan Gerry Weiten, office manager Reizen in Rucphen, en reismedewerkers Esther van den Berg en Miranda Reit (v.l.n.r.). Geen boom, kunstwerk, boek of feest. Rabobank Delfzijl biedt de ondernemers in het kader van 100 jaar Rabobank een onderzoek aan naar aanknopings punten in de identiteit van Delfzijl en Appingedam om het imago te verbeteren. Het rapport wordt op 11 september bij de opening van het vernieuwde kantoor Delfzijl gepresenteerd tijdens een symposium voor onder nemers. Tijdens vergaderingen over het nieuwe Centrum plan in Delfzijl viel het directeur Frans Musters op dat er door ondernemers zeer negatief wordt gedacht over hun eigen plaats. 'Waarom moeten we inves teren, het helpt toch niets,' was een opmerking die hem is bijgebleven. "Maar als je daarmee doorgaat en niets doet, dan zakt Delfzijl steeds verder af," vindt Musters. "We gaan kijken hoe het imago van Appingedam en Delfzijl nu is. We leggen het publiek en de onder nemers een aantal suggesties voor en kijken of er dan meer potentiële klanten naar Delfzijl en Appingedam komen. Geen ingewikkelde zaken, maar gewoon wat kleine puntjes." Studenten van de HEAO voeren de persoonlijke vraaggesprek ken onder winkeliers en consumenten. Bureau Regio Project tekent voor de wetenschappelijke begelei ding en heeft de eindverant woording. Musters: "De handelsver eniging staat positief tegen over het onderzoek. De lokale ondernemer zou dit onderzoek nooit zelf kunnen doen. Wij doen het in één keer voor alle onder nemers. Zij kunnen het als ze willen voor hun eigen ondernemingsplan gebrui ken. De Rabobank werd hier vooral gezien als een agrarische bank. Alleen al door alle gesprekken met handelsvereniging en ge meenten hebben we ons nu ook in de kijker gespeelt als MKB-bank."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2