27 05 Stunten met hypotheekrente Aanmeldingstermijn voor opleiding verzekeringsadviseur sluit dinsdag 19 9 8 'Wij kiezen voor de klant en vinden de relatie belang rijker dan de transactie' Hoe populair zijn uw geldautomaten? Inschrijving tweede themadag Cliënten Advies sluit 2 juni Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 521 Week 22 Woensdag 27 mei Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 De laatste weken stunten sommige marktpartijen weer openlijk met hypotheektarieven. De VSB-Bank spant de kroon, met een hypotheek met een rentefix van 10 jaar tegen een rente van 5,2 Een daling van het tarief met enkele tienden. Bij Rabobank Huis Hypotheekadvies komen veel vragen van banken binnen. Joost Huvenaars, hoofd Marktbewerking en Verkoopondersteuning, geeft antwoord. Kijkend naar de recente ontwikkelingen op de geld en kapitaalmarkt is er geen reden om de hypotheekta rieven naar beneden bij de stellen. Eerder andersom. Wat bezielt dan de VSB? Huvenaars geeft een korte analyse: "VSB is een kleine marktpartij die geen andere mogelijkheid heeft dan flink in de bus te blazen om bij de consument wat aandacht te krijgen." Maar dat gaat vol gens Huvenaars wel over: "De VSB biedt momenteel een hypotheektarief dat onder het huidige prijsni veau op de kapitaalmarkt ligt. Vermoedelijk wordt gefund met eigen middelen die afkomstig zijn van be taal- en spaarrekeningen." Maar houdt de VSB zoiets lang vol? Dat is moeilijk te zeggen, volgens Huvenaars: "Vast staat dat het verkopen van hypotheken onder de prijs niet kan voortduren. Het rendementsoffer is immers groot." Huvenaars geeft lokale ban ken advies over wat ze nu moeten doen: "Allereerst rich- ten wij ons op de klant en gaan we uit van onze eigen kracht. In recent onderzoek werd opnieuw bevestigd dat hypotheekconsumenten ho gere waarde toekennen aan een deskundig en goed onderbouwd advies van een betrouwbare adviseur/ instelling, dan aan een rente- verschil van enkele tienden. Laat het dus gewoon niet op het tarief aankomen!" Maar als het dan toch uit eindelijk op het tarief zou uitkomen? "Dat zal nooit gelden voor alle klanten", aldus Huvenaars, "dus pas niet je tarievenlijstje op voorhand aan." Ook op prijs laat de Rabobank zich niet zomaar uit de markt drukken. "Het voorcalcula- torische rekenmodel (VCM) geeft ons de mogelijkheid om door te rekenen wat de rentabiliteitsgevolgen zijn van speciale tariefdifferen tiaties", zegt hij, "dat kun je dus gebruiken voor die indivi duele hypotheken waar het echt nodig is." Huvenaars besluit met: "Morgen komt er vast weer een andere verstrekker met een spec taculair aanbod, die even lijkt te vergeten dat een positief resultaat nodig is voor continuïteit op termijn. Daar kunnen en willen wij niet op koersen. Wij kiezen voor de klant en vinden de relatie belang rijker dan de transactie." Rabobank Huis Hypotheekadvies (040) 217 70 05 Zo'n 120 ondernemers bezochten vorige week de acht workshops over de Euro die Rabobank Landgraaf geduren de drie dagen had georganiseerd. De bank heeft deze work shops gecombineerd met doorlopende presentaties over de mogelijkheden van Internet. De deelnemers werden uitgeno digd een bezoek te brengen aan het speciaal daarvoor inge richte Euro Cybercafé. Medewerkers van de bank hielpen de ondernemers met hun eerste stappen op de elektronische snelweg. Vooral eigenaren van kleinere bedrijven bleken nog geen ervaring te hebben met Internet. Op vier computers konden zij hun debuut maken. Inmiddels heeft een aantal van de aanwezigen een abonnement op Trefpunt aan gevraagd. Geïnteresseerde medewerkers van lokale banken kun nen zich tot uiterlijk 2 juni aanmelden voor de opleiding tot verzekeringsadviseur. Hiermee wil Interpolis het tekort aan specialisten aanpakken. Bij voldoende aan meldingen begint de eerste opleiding op 15 juni. Meer informatie over de opleiding en een aanmeldingsformu lier zijn in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant, te vin den onder trefnummer 819401a. Cliënten Advies Lokale banken kunnen ook dit jaar weer beschikken over een selectielijst die in zicht geeft hoe populair de geldautomaten (GEA) en chipknip-oplaadapparatuur (OLD) van hun bank bij de klanten zijn. De lijst geeft een overzicht van de opna mes door individuele klan ten per automaat, bij alle GEA's/OLD's in het werkge bied én per GEA/OLD per groep van klanten uit een (deel)werkgebied. Het overzicht omvat de maanden januari tot en met mei 1998 en zal in de tweede helft van juni worden ver stuurd. De kosten bedragen 175,-. Een diskette met het Excel-bestand kost 20,- extra. De lijsten worden standaard naar alle banken gestuurd, ten zij de bank aangeeft dat niet te willen. Banken die de selectie niet willen ontvangen, speci fieke wensen hebben en/of de diskette met het Excel- bestand willen, kunnen tot uiterlijk 6 juni 1998 reageren. Een nadere toelichting en een antwoordformulier staan op het RaboWeb en vanaf dins dag in de Rabolnfobank. Ondersteuning Betaaldiensten f (040) 217 60 41 Commercieel managers Cliënten Advies hebben nog enkele dagen de tijd om zich in te schrijven voor de twee de themadag 'De Commer cieel Manager als Verkoop leider'. De inschrijvings termijn sluit op dinsdag 2 juni a.s. Omdat de be langstelling voor bepaalde workshops groot is, wordt geadviseerd om snel in te schrijven. De antwoordfax is vorige week al verstuurd, tegelijk met de uitnodiging. Een kopie van die fax kunt u opvragen via onderstaand telefoonnummer. Cliënten Advies f (040) 217 70 08 (kies 5)

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1