18 /o 5 Pleidooi voor bepaling ratio voor bancaire productiviteit per bank Interbancaire campagne over Chipknip start vrijdag Eerste intersegmentale Jaar- en Kwartaalplanner nu beschikbaar 19 9 8 Discussiebijeenkomst Coöperatieve Fitnessclub 'Ledenuitkering kan afbreuk doen aan de bedoeling van de Rabobank' Pak eerst uw Chipknip en daarna uw koffers. Lokale advertenties over Rabo TotaalPakket Doorbelasting 'Achterdeur Dicht!' voortaan per maand Nieuw hoofd Bureau Compliance Officer Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 516* Week 21 Maandag 18 mei Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518 «Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 "Is het niet beter om de ratio voor de bancaire productiviteit per bank te bepalen, in plaats van landelijk?" vraagt Theo Huijboom van Rabobank Santpoort tijdens een bijeen komst van de Coöperatieve Fitnessclub. Een aantal leden van de club discussieert over de coöperatie in de praktijk. Rabobank Nederland heeft de hier bedoelde ratio vast gesteld op 1.3. Volgens Huijboom kunnen banken door het loslaten van de lan delijke norm meer de na druk leggen op coöperatief bankieren. Uitgaan van wat de klant werkelijk nodig heeft, hetgeen soms haaks staat op producten verkopen. Hij geeft een voorbeeld: "Laatst hebben we een klant bepaalde beleggingen afge raden, omdat dit in zijn nadeel zou zijn. De deal zou onze bank een goede provi sie hebben opgeleverd." Volgens voorzitter Wim Gaalman van de Fitnessclub gaat het bij de invulling van de coöperatieve identiteit vooral om de houding en het gedrag van medewerkers naar klanten. Hij legt zijn vinger op de gevoelige plaats van de coöperatie: "Nu we een 'klantencoöperatie' zijn, proberen we iets te duiden wat niet concreet is. Een klantencoöperatie werkt meer vanuit een gevoel dan vanuit een concreet model." Sommige banken hebben daar moeite mee en zoeken naar meer tastbare instrumen ten. Daarom bieden zij bij voorbeeld hun leden pro ducten aan die geldelijk voordeel opleveren. Karen Verduijn van de Vraagbaak Coöperatie en Innovatie: "Er zijn zelfs banken die een ledenuitkering in het leven hebben geroepen. Deze ban ken keren jaarlijks een per centage van hun winst uit. Het verschil met beursgeno teerde banken wordt hier door steeds kleiner. Daardoor neemt de commerciële druk op banken toe. Dit kan afbreuk doen aan de bedoe ling van de Rabobank." Door de gezamenlijke ban ken zijn vier advertenties ge maakt die op 22 mei, 2 juni, 12 juni en 23 juni in de lan delijke dagbladen worden geplaatst. De advertenties zijn informatief van aard en laten alle bankpassen met Chipknip van de gezamenlij- ke banken zien. Naast de landelijke campagne kunnen de banken lokale stimule ringsacties houden, waar voor verschillende actie- en communicatiematerialen (zie afbeelding) beschikbaar zijn. Informatie hierover is te vinden in de Rabolnfo- bank, rubriek Rabo krant, trefwoord Chip97, marktbe werkingspakket 'Pro motie en Stimulering Chipknip'. In het dossier Chip97 zijn vanaf vandaag ook de cijfers van Inter- pay opgenomen over het gebruik van de Chipknip in de maanden maart en K april. mMÜ Rabaham Vraag hief bet wedstrijdformulier en maak kans op een vakantiecheque. Cliënten Advies r (040) 217 70 08 (kies 2.2.) De eerste intersegmentale Jaar- en Kwartaalplanner staat vandaag in de Rabolnfobank. Hierin zijn de centrale marktbewerkingsactiviteiten van alle segmenten voor het derde kwartaal specifiek uitgewerkt én is de activiteiten planning voor het vierde kwartaal opgenomen. Voor Cliënten Advies is een wijziging doorgevoerd. De actie Rabo TotaalPakket die gepland stond voor oktober en november is ver vroegd en wordt nu gecom- Cliënten Advies bineerd met de vervanging van de Rabocards. De ver valdatum van de huidige Rahocards is 31 december 1998. Alle klanten met een Rabocard worden in het De banken krijgen van daag gratis vier printjes van advertenties over het Rabo TotaalPakket. Ze kunnen deze gebruiken voor plaat sing in lokale bladen. Extra prints van de advertenties zijn per fax bij te bestel len via het Servicebureau Communicatie, faxnummer (040) 217 73 46. De bestel nummers zijn CA138 (A5 staand), CAI39 (A5 liggend), CAI40 (krantformaat) en CA 141 (A6). De prijs is 25,- per stuk. Cliënten Advies (040) 217 70 08 (kies 2.2.) najaar benaderd om bij hun Rabobank een nieuwe Rabocard af te halen. Dat geeft banken de gelegenheid om deze klanten het Rabo TotaalPakket aan te bieden. De banken krijgen in de eerste helft van juni een papieren versie van de Jaar- en Kwartaalplanner. Een bank die wil deelnemen aan een actie kan door het Huis Hypotheekadvies kleurgebruik in deze plan ner gemakkelijk zien hoe veel beslag een actie op de capaciteit van de bank legt. De Jaar- en Kwartaal planner staat vanaf vandaag onder trefwoord plan98 in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant. Cliënten Advies f (040) 217 70 08 (kies 5) Banken die meedoen aan het onderhoudsconcept'Ach terdeur Dicht!' worden voor taan maandelijks doorbelast voor de kosten van de betreffende actiemaand. Dat gebeurt vanaf eind mei en gaat via het DDO-systeem. Deelnemende banken wer den in april voor het eerst doorbelast. Toen zijn de bru- toselectie en de mailings van maart en april doorbere kend. Doorbelasting van het jaarabonnement heeft plaats in juni. Rabobank Huis Hypotheekadvies C (040) 217 70 05 Bart Peters is benoemd tot hoofd van het Bureau Com pliance Officer. Hij volgt daar Thea van Bommel- Scheffer op, die per 1 mei is benoemd tot statutair direc teur van Schreden &C Co. Het Bureau Compliance Officer houdt onder meer toezicht op de regelingen met betrekking tot privé- beleggingstransacties door insiders (directeuren, onder directeuren en andere mede werkers die regelmatig met koersgevoelige informatie te maken krijgen) en niet-insi- ders (overige bankmedewer kers). Deze regelingen, die in het Handboek Personeel zijn opgenomen, zijn in het leven geroepen om bijvoorbeeld misbruik van voorweten schap tegen te gaan. Bureau Compliance Officer f (030)216 49 66

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1