Nieuw startersmarktbeleid in ontwikkeling 'Met direct marketing meer uit Loko te halen' Blik op het MKB Relatiebeheer Bedrijven Advies Steeds meer banken stellen Starterscoördinatoren aan Zeven starterscoördinatoren van grote lokale banken vroegen eind '97 om steun van Rabobank Nederland bij het beleid voor de startersmarkt. Het resultaat: het segment ontwikkelt een landelijk starters- beleid voor banken en bouwt een site voor Internet. Rabobank Nederland lanceerde in 1996 een aantal marktbewer kingspakketten die werden ondersteund door een adver tentiecampagne en een radio- en televisiecommercial. Daarna is het een hele tijd stil geweest rond het starters marktbeleid. "Terwijl de markt vraagt om beleid. De concurrentie houdt zich in tensief bezig met de starters markt. Zo is ABN AMRO al jaren actief. Ze hebben sinds vorig jaar een Internetsite om van te watertanden. Het is vijf voor twaalf. Bij de lokale banken zijn de afgelopen jaren veel starterscoördinato ren aangesteld die behoefte aan ondersteuning hebben", zegt starterscoördinator van Rabobank Den Haag, Jan- Leendert Molendijk. Molendijk en zes andere starterscoördinatoren van grote lokale banken staken de koppen bij elkaar en klopten eind vorig jaar met de vraag om ondersteuning aan bij het segment Relatie beheer. Dat nam het verzoek serieus en stelde Winfred Sonsma aan als doelgroep manager van de starters markt. Veranderd profiel Sonsma: "Een ander beleid is noodzakelijk, temeer omdat het profiel van de starters sterk veranderd is." Er zijn steeds meer parttime starters en hoger opgeleide starters op de markt. De nieuwe starters hebben vaak geen financiële ondersteu ning van een bank nodig, maar kunnen wel andere diensten en goede adviezen gebruiken. "Vandaar dat we het de startende ondernemer gemakkelijker willen maken met een landelijk startersbe- leid, dat we in samenwer king met de banken ontwik kelen. De lokale banken hebben een impuls gegeven aan het beleid en zijn daar mee aantoonbaar succesvol. Daarom wijzigt Rabobank Nederland haar beleid en werkt op alle fronten aan verbetering van de produc ten en de communicatie. Ook zijn we druk bezig met het ontwerp van een Inter netsite, die waarschijnlijk in juni gereed is. Zo kun je de starter klip en klaar infor matie geven. Internet biedt goede mogelijkheden om starters binnen te halen", meent Sonsma. Inzichtelijker maken Om de markt van de star ters alvast inzichtelijker te maken, kunnen lokale ban ken de 'Bedrijvenwijzer 1998' met korting bestellen. Deze Kluwer-uitgave is ge schreven door Jan Krediet, die beschrijft waaraan een (aspirant) ondernemer moet denken bij de start van een eigen bedrijf. De gids met alle vestigingseisen voor het starten van een onderne ming is voor ƒ100,- te be stellen via telefoonnummer (040) 217 77 00. Loko zet zijn eerste schreden op het pad van de direct marketing. Een poging om consumenten op rustige tijden naar de winkel te krijgen leverde weinig op, couponacties deden het wél goed. "We zitten nog duidelijk in een pioniersfase", aldus Ellen van Wijnbergen van Loko Management. "Voor veel ondernemers is het com pleet nieuw. Maar ik weet zeker dat ze met direct marketing meer uit Loko halen." Waar wonen mijn klanten? Wanneer kopen mijn klanten? Hoeveel vaste Rabokrant Extra klanten heb ik? Vragen waarop Loko Mana gement antwoord kan geven. Met het seminar 'Haal meer uit het Loko Klantenbestand' kunnen banken on dernemers uitleggen wat ze met die informatie kunnen. Bijvoorbeeld ge richt klanten benaderen. "Maar ook weet de ondernemer wanneer het druk is en wanneer rustig", aldus Van Wijnbergen. "Als woensdag bij voorbeeld een drukke dag blijkt, dan kan hij voor extra personeel zorgen. Of proberen consumenten naar rusti ge tijdstippen te sturen." Een poging daartoe in Lunteren en Ederveen leverde weinig op. Loko coördinator Wim Veldhuizen van de lokale Rabobank: "Tussen vier en zes uur 's middags gaven de onder nemers het dubbele aantal Loko's. Spaarders werden daarvan op de hoogte gesteld via advertenties en een direct mail. Maar het heeft nau welijks iets opgeleverd." Een reden hiervoor weet Veldhuizen niet. "Over twee weken evalueren we de actie met de ondernemers." Een andere actie, de Loko Coupon actie, deed het wél goed in Lunteren. Loko Spaarders ontvingen als direct mail of bij hun Loko-overzicht 16 of 24 verschillende coupons met aanbiedingen van Loko Onder nemers. De consument die het pro duct dat op de coupon stond kocht, kreeg extra Loko's. Veldhuizen: "We hebben al drie keer een cou ponactie gevoerd. Met succes, want gemiddeld zijn er zo'n zestig cou pons bij iedere ondernemer ingele verd. We gaan er zeker mee door." Ook in zestien andere Spaarge- bieden zijn de ervaringen met de actiecoupons goed. Driekwart van de ondernemers is tevreden met de respons, die varieert van drie tot acht procent. Van de consumenten levert een kwart minimaal één coupon in. Volgens Veldhuizen blijft het succes toch grotendeels afhan kelijk van de ondernemer zelf. "Je ziet dat ondernemers die actief met Loko omgaan veel geld aan het programma verdienen." Starter Duke van Delden begon met hulp van Rabobank Den Haag zijn eigen administratiekantoor en belastingadviesbureau. Foto: Benelux Press 9

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 9