Aanscherping marktbewerking pasgeborenen werpt vruchten af h Marktbewerking pasgeborenen cr^Ss Cliënten Advies Samen met de Klankbordgroep heeft het segment CA de marktbewerking van de pasgeborenen het afgelopen jaar aan gescherpt. Op basis van input van de banken is een nieuw marketingplan tot stand gekomen. Met de introductie van het Rabo StudieSpaarPlan is bovendien het productaanbod sterk verbeterd. De geboorte is een emotionele van een kind tijd voor de ouders hun kind. De banken krij gen de NAW-gegevens van pasgeborenen in hun werk gebied, aangevuld met klantgegevens van de ouder. De NAW-gegevens worden verkregen via Wij Special Media. WSM is de aanbie der met het grootste bereik in de markt en staat bekend om zijn kwalitatief goede adressen. Sinds kort kunnen de banken ook centraal aan- "Door de actieve en plan matige aanpak van een deel van de banken en de aan dacht voor de pasgebore- nenmarkt én de communica tie-uitingen in de lijn van Ikke, is de positie van de Rabobank in de pasgebore- nenmarkt verbeterd", zegt Erna van Lubek van Cliënten Advies. In 1997 steeg het aantal nuljarigen met een Rabo JongerenRekening (RJR) met ruim 25%, terwijl vol gens de CBS-gegevens de markt in deze periode maar met circa 5% groeide. Het aantal geopende Rabo Rendement Rekeningen blijft stabiel. Om een plan matige aanpak te bevorde ren wordt eind mei een marktbewerkingssjabloon aangeboden. Cadeaumoment Van Lubek: "De periode rondom de geboorte van een kind is een emotionele tijd voor de ouders en andere betrokkenen. Bij die gevoe lens lijken de Ikke-materia- len goed aan te sluiten. Met deze materialen kan een bank er echt een cadeau moment van maken met extra aandacht voor de klant en dat leidt tot mond- tot-mond reclame. Bovendien kan een bank bij een klant veel 'goodwill' op bouwen door op zo'n mo ment op te treden als een goede persoonlijke financië le dienstverlener." Het seg ment ontwikkelt nog een Ikke-spaarpot. De banken kunnen vanaf juni ook loka le advertenties inzetten. De spil van de marktbewer king vormt de benadering van ouders drie tot acht weken na de geboorte van gemaakte mailings ontvan gen. Ruim 65% van de ban ken maakt hiervan al gebruik, maar inschrijven is nog steeds mogelijk. "Dit bespaart de banken veel voorbereidend werk zodat de cliëntadviseur zich kan richten op advies en ver koop", aldus Van Lubek. In de mailing wordt naast de Rabo JongerenRekening het Rabo StudieSpaarPlan aangeboden. Van Lubek: "Deze twee producten vul len elkaar aan en vormen samen een 'totaalpakket voor de baby'. De RJR is een spaarrekening voor het kind zelf die meegroeit met zijn behoeften. Het Studie SpaarPlan is geschikt voor ouders die een belastingvrij kapitaal willen opbouwen voor de toekomstige studie kosten van het kind. Van be lang is dat de cliëntadviseur de behoefte van de klant achterhaalt. Voor ouders die voor hun kind grote be dragen sparen en/of heel rente-gevoelig zijn, zijn de RendementRekening of de TeleSpaarrekening een aan trekkelijke optie." Adressen verzamelen Er zijn ook banken die daar naast zelf adressen van pas geborenen verzamelen. Van Lubek wijst er op dat het belangrijk is de kosten en baten af te wegen. Aan adressen komen is mogelijk via bijvoorbeeld klantcontac ten, een drukkerij of door signaleringskaarten uit te delen onder collega's. De bank kan de ouders vlak na de geboorte feliciteren met de geboortekaart uit de Ikke- lijn. Niet alle ouders openen direct bij de geboorte een spaarrekening. "Via cross- selling kan het StudieSpaarPlan of de JongerenRekening wel licht op een later tijdstip nog eens bij hen worden aangekaart", zegt Van Lubek. "We onderzoe ken of hiervoor een ge schikt moment is." Banken die deze ou ders al willen benaderen, kunnen gebruik maken van de bij Rabofacet te bestellen felici- tatiekaart voor kinderen die één jaar worden. Tips voor andere contactmogelijk heden zijn: zwemmen voor pasgeborenen, speel-o-the- ken, creches en kinderdag verblijven. Ikke-serie Ook tijdens de zwanger schap zijn er mogelijkheden om klanten te bereiken. Hiervoor is onder meer de cadeaucheque uit de Ikke- serie ontwikkeld. Banken kunnen deze meegeven aan klanten die iemand kennen die binnenkort een kind verwacht om zo het openen van een rekening stimule ren. Het participeren in baby-dozen wordt afgera den omdat concurrent-ban ken hier juist uitstappen en een aantal lokale banken hier negatieve ervaringen mee heeft. Rabobank Nederland heeft geen lande lijke afspraken met derge lijke partijen. De Rabobank Bergen op Zoom speurt kranten na op geboorteadvertenties. "Naar die adressen en naar de adressen die we van Wij Special Media krijgen, sturen we een felicitatiebrief en een bro chure over de producten", zegt Emma Butler, coör dinator JeugdJongerenmarkt. "De respons op de brieven is niet hoog, dus bellen we na om een afspraak te maken voor een adviesgesprek. Daarmee zijn de ervaringen goed. Van alle bena derde klanten opent 22% bij ons een rekening voor het kind. Sinds kort sturen we met de mailing ook de groeimeter van Ikke mee. Of dit invloed heeft op de respons weten we op dit moment nog niet." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 4