'Ik ben een man van mensen' Het Interview Algemeen 'De beste manier van leidinggeven is op basis van een natuurlijk gezag dat op inhoud overtuigt' Een vergelijking tussen zijn nieuwe baan en zijn vorige levert naast veel verschillen ook overeenkomsten op. "Dienst verlening is natuurlijk niet nieuw voor mij - daar draait het bij Schiphol ook om - maar financiële dienstverle ning wel. Ik weet dat het een wereld vol dynamiek is die ik graag ga ontdekken. Natuurlijk ligt het voor de hand dat ik het hele traject van missie-strategie-uitvoe- ring ook bij de Rabobank buitengewoon boeiend zal vinden. Maar daarnaast her ken ik bijvoorbeeld de maat schappelijke component in beide werelden. Met name de betekenis die de factor mens heeft. Ook bij de Rabobank heerst niet een keiharde za kelijke cultuur waarin je meedogenloos wordt afgere kend. Daar ben ik blij om want dat is een cultuur waar in ik heel goed gedij. Ik ben een man van mensen." Maatschappelijke component Hij ziet nog een parallel. "Schiphol is weliswaar een naamloze vennootschap, maar tot op heden niet beursgenoteerd. Met de aan delen in handen van de overheid heeft winstmaxi- Hans Smits (1950, Den Haag) was zes jaar werk zaam als president-directeur van Schiphol. Nu daar het groeitraject tot 2003 is veilig gesteld, kwam zijn overstap naar de Rabobank met een goed gevoel."Een emotioneel proces, maar ik weet dat mijn nieuwe baan mij ontzettend veel te bieden heeft." deze brede maatschappelijke inbedding een goede lobby soms noodzakelijk. Hoewel de politieke dimensie bij de Rabobank misschien wat minder overheerst, stel ik me wel voor dat ik hier soms hetzelfde spel zal moe ten spelen." De enorme kracht van de Rabobank spreekt volgens hem uit het telkens weer Dynamisch evenwicht "Als je er dan bovendien in slaagt dat geheel in een dy namisch evenwicht te hou den, heb je naar mijn smaak bijna het optimum van een organisatie te pakken." Kracht spreekt naar zijn mening ook uit de 'ultieme' vorm van klantgerichtheid waar de Rabobank voor wil staan. "De hele organisatie Knopen doorhakken Hij weet dat de coöperatieve structuur bepaalde leiding gevende karakteristieken van de Hoofddirectie vraagt. "Draagvlak kunnen creëren is een absolute vereiste, maar anderzijds moeten er, als de situatie daar om vraagt, toch ook snel kno pen doorgehakt kunnen worden. De beste manier van leidinggeven is op basis van een natuurlijk gezag dat op inhoud overtuigt. Hiërarchie dwing je niet meer af in deze tijd. Dat is over en uit. Gelukkig maar. Leidinggeven is voor mij vooral het zoeken van con sensus op basis van argu menten. Ik zie het eigenlijk vooral als het creëren van een vliegwiel in de organisa tie, zodat het proces groten deels vanzelf gaat." Hij heeft er geen bezwaar tegen als een doener bestem peld te worden, maar dan wel een doener die altijd handelt vanuit een langjarig strategisch concept. "Je moet de vraag beantwoor den wat je over pakweg tien jaar wilt zijn. Daar moet breed en uitgebreid over worden gesproken en ver volgens moeten er concrete Plaatsvervangend voorzitter Hoofddirectie Rabobank Nederland Myriam Smits-Schiebroek, lerares Recht Roderick 14 jaar en Ewout 12 jaar ■33331 Hardlopen "Als je vaak hoort hoe goed de coöperatie is, ben ik op m'n hoede. Je moet het ge woon kunnen laten zien. Het gaat om de vertaalslag. De overlegstructuur moet niet verhinderen dat we slagvaar dig blijven. We zijn zakelijk bezig, runnen uiteindelijk ge woon een onderneming met het geld en het vertrouwen dat we van mensen krijgen. Dat verplicht ons ook niet altijd alleen maar aardig voor elkaar te zijn." Smits besluit met een verwij zing naar de sportiviteit waarmee het gesprek begon. "Sporten doe je samen. Dat heeft een element van aar digheid. Maar in het vuur malisatie nooit voorop ge staan. De blik van het Schipholbedrijf is en blijft veeleer gericht op stakehol- ders, meer dan op sharehol- ders. Daarin schuilt ook de sterke maatschappelijke component die beide bedrij ven gemeenschappelijk heb ben. Net als de klantwaarde bij de Rabobank, staat bij Schiphol de klantgerichtheid centraal. Naast een grote mate van openheid, maakt Rdbokrant Extra vinden van een dynamisch evenwicht. De Rabobank- organisatie mag het voor beeld heten van een klassiek managementparadigma. "Fysiek gespreide decentrale verantwoordelijkheid -waar men het beste weet wat de klant wil- gekoppeld aan een centraal apparaat waarmee je profiteert van schaalvoor delen, nieuwe producten ontwikkelt, en identiteit en imago-aspecten analyseert." is ermee doordesemd. Het betekent nogal wat als je tegen elkaar kunt zeggen 'we zijn er voor de klant en voor de samenleving en aan winstmaximalisatie hebben we geen boodschap." stappen worden gezet. Niet langer dralen en na een jaar of vijf moet je kijken hoe je ervoor staat." Het is duidelijk dat hij hier met een schuin oog naar de Coöperatiediscussie kijkt. van het spel, daag je elkaar uit tot het uiterste te gaan. Pas als je dat van elkaar hebt gevergd, kun je weer samen ontspannen. Altijd aardig zijn, kan ook verke ren in een zwakte."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 3