'Laten we eerst zelf maar eens betrokkenheid tonen' Rabobank Accent als meerwaarde voor het actieve en betrokken lid Themapagina: Rabobank Accent "Over een goed jaar gaan we kijken hoe betrokken de klanten zijn bij onze bank. Dan ook kunnen we ze het lidmaatschap aanbieden en ze de mogelijkheid geven mee te praten over ons beleid. Maar laten we eerst zelf maar eens betrokkenheid tonen door de klant te laten zien hoe belangrijk wij hem vinden." Aldus moti veert directeur George Lernout van Rabobank St. Jansteen de deelname aan Rabobank Accent. sm Rabobank Accent: doorlopend service- en activiteitenprogramma In St. Jansteen beginnen ze met Rabobank Accent als relatieprogramma om het in de toekomst over te laten gaan in een leden- en ledenwervingsprogramma. "In feite doen we niks nieuws", zegt Lernout. "In het verleden organiseerden we ook cursussen en semi nars voor een bepaalde groep klanten. Nu krijgt dit soort activiteiten alleen een naam en gebeurt het meer gestruc tureerd, ook omdat we beter op de interesses van klanten gaan inspelen. Eigenlijk is het heel eenvoudig." Nauwelijks actief De bank benaderde vierhon derd klanten voor Rabobank Accent. Daarvan zijn er zo'n honderd lid. De andere leden, ruim zeshonderd, zijn niet uitgenodigd om deel te nemen. Lernout daarover: "In het verleden hadden ze een bedrijf, nu niet meer. Ze zijn al behoorlijk op leeftijd, en nauwelijks actief. Voor onze coöperatieve ambities zijn ze dan ook niet meer zo belangrijk." Wat de bank met die leden gaat doen, weet Lernout nog niet. "Waarschijnlijk gaan we ze vragen in hoeverre ze zich nog betrokken voelen bij onze coöperatie. Dan kunnen ze zelf kiezen: blijf ik lid of niet. Als het antwoord ja is, kun nen ze natuurlijk aan Rabo bank Accent deelnemen." Rabobank Accent past in de filosofie van Rabobank St. Jansteen, aldus Lernout. "De klant wil persoonlijk benaderd worden en de bank als onderscheidend herkennen. Daarmee creëer je betrokkenheid." Een van de eerste activiteiten onder 1.500 pleitbezorgers van Rabobank Vianen-Meerkerk. Dat aantal is over zo'n vijf jaar ingeschreven als lid van de bank, zo verwacht directeur Leendert Wijnmaalen. Als blijk van waardering biedt de bank Rabobank Accent aan. "Klantwaarde leveren we aan al onze klanten, Rabobank Accent alleen aan betrokken leden." De achthonderd leden van de bank kregen onlangs het informatiepakket van Rabo bank Accent. Inmiddels heeft de helft daar van zich aangemeld als deelnemer. Teleur stellend? Zeker niet, aldus Wijnmaalen. "Want van Rabobank Accent-deelnemers verwachten we wel een actieve betrokken heid." Die betrokkenheid moet zich op drie ma nieren uiten. Ten eerste moet de diensten- 10 V "Actieve klanten krijgen de mogelijkheid om lid te worden van de bank. En om mee te praten over het beleid." Foto: Rabobank Accent afname meer dan gemiddeld zijn. "De klant hoeft echt niet alles bij ons af te nemen, maar alleen een betaalrekening is in princi pe onvoldoende", zegt Wijnmaalen. Verder verwacht de bank dat de klant zich als pleitbezorger van de Rabobank profileert. En tot slot wordt hij gevraagd als klank bord te fungeren, bijvoorbeeld voor het tes ten van nieuwe producten. Vanaf het najaar begint de bank nieuwe leden te werven. Daarbij kunnen ook relaties zitten die niet aan de eerste voor waarde, de meer dan gemiddelde diensten- afname, voldoen. Wijnmaalen: "Als het ie mand is die midden in de gemeenschap staat en in veel netwerken zit, dan kan dat, ja. Maar dat zijn uitzonderingen." Over vijf jaar wil Wijnmaalen het aantal van 1.500 leden bereikt hebben. "1.500 pleitbezorgers als betrokken lid, naast zo'n 14.000 klan ten op 25.000 inwoners. Een mooi resul taat, lijkt me." het Accent-label is een Internetavond. Wat de bank verder gaat organiseren, is vooral afhankelijk van de interesses die klanten zelf aangegeven hebben. Lernout: "Daarop gaan we inspelen. Zo is bijvoorbeeld al gebleken dat veel deelne mers zich voor wijn interes seren. En dus komt er een wijnavond. Een ander voor beeld is de grote belangstel ling voor beleggen, waarop we actie gaan ondernemen. Juist door dingen te doen die mensen boeien, creëer je betrokkenheid." Interesse meten Uiteindelijk moet dat resul teren in meer leden. "Door te kijken hoe vaak mensen deelnemen aan activiteiten, wat ze van onze voorstellen vinden en hoe ze het Accent Magazine waarderen, kun je meten hoe geïnteresseerd ie mand in de bank is. De ac tieve klanten krijgen de mo gelijkheid lid te worden van de bank. En dus om mee te praten over het beleid van de bank. Van de klanten die daarop ja zeggen, weet je zeker dat ze echt betrokken leden zijn." Rabobank Accent. Vijftien banken werken met dit doorlopende serviceen activiteitenprogramma. Inzet is het vergroten van de wederzijdse betrokkenheid, met als uiteindelijk doel het krijgen van meer en meer betrokken leden. KSDODdnK Op deze pagina twee voorbeelden A C C 6 111 uit de praktijk: Rabobank 5f. Jansteen, die het programma in eerste instantie aan haar betekenisvolle relaties aanbiedt en Rabobank Vianen-Meerkerk, die het als ledenprogramma inzet. Meer informatie over Rabobank Accent staat in de Rabolnfobank, dossier AcceOO. Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 10