TE STRAKE BV wint'Beste Ondernemers Visie'-competitie Jaarverslag uit te breiden met vier regionale thema's Met nieuwe thema-modules meer continuïteit in regionale bijdragen Millennium-circulaire aangepast Zie ook Cliënten Advies. Nieuwe release WILMA "Ik ben geen techneut, maar ik hou wel van mensen" zegt directeur Kees Halkes. Zijn driehonderd medewerkers tel lende bedrijf TE STRAKE BV maakt complexe mechatro- nische producten zoals robot-armen. Halkes kwam vorige week donderdag als ondernemer op de landelijke BOV- finale met de beste visie uit de bus. Voor de derde maal sponsorde Rabobank Nederland deze finale. De finale vormde het slot stuk van twintig regionale competities die op hun beurt gesponsord werden door lokale banken. De beste van de regio Eindhoven mag zich nu ook landelijk win naar noemen. Halkes: "Een bedrijf bestaat uit ménsen, de gebouwen en machines zijn minder belangrijk." MENSenWERK was het thema voor de verkiezing van dit jaar. De jury beoor deelde de wijze waarop de ondernemer omgaat met de mensen binnen zijn onder neming. Het ging hierbij om zowel de interne als de externe facetten van het per soneelsbeleid. "Het bedrijf durft haar eigen markt te kiezen en is innovatief", aldus jury-voorzitter Neelie Kroes. "Peop/e management leidt bij TE STRAKE tot gemotiveerde medewer kers." De jury vond dat het personeelsbeleid zich toe spitst op de optimalisatie van de motivatie en prestatie van de medewerkers. Dit bleek bijvoorbeeld uit de aandacht van het bedrijf voor haar opleidingsbeleid. Ook in klantgerichtheid blinkt het volgens de jury uit. Halkes: "De sterke ver bondenheid tussen mens en werk heeft onze bedrijfscul tuur sterk beïnvloed." Hij denkt dat dit vooral komt door een enorme brand die in 1993 vrijwel het hele bedrijf vernietigde. De directeur noemt de motiva tie en de energie die zijn medewerkers aan de dag leg- Kees Halkes krijgt de BOV-trofee uit banden van Neelie Kroes, presidente van Nijenrode. den 'ongekend'. "Ze hebben 's nachts gewerkt, er heeft geen klant onder geleden. Het personeel identificeert zich met het bedrijf." Met deze mensen kon TE STRA KE vorig jaar een omzet van 66 miljoen behalen. "En dan te bedenken dat het bedrijf aan de rand van de afgrond stond toen ik het in 1992 via een management- buy-out overnam." Relatiebeheer en Bedrijven Advies f (040) 217 70 04 Konden banken vorig jaar hun jaarverslag al voorzien van een door de Stafgroep Economisch Onderzoek gecomponeerd artikel over de regionale economie, dit keer kunnen zij daar naar keuze één of meer thema's aan toevoegen. Het gaat om de modules Algemeen, Woningmarkt, Bedrijfsleven en Agrarisch. Elke module is apart te lezen. Bij de teksten wordt desge wenst ook een Powerpoint- presentatie geleverd. Voor beelden van de artikelen staan op het RaboWeb en vanaf maandag in de Rabo- Infobank. Vorig jaar lieten zo'n vijfenzeventig banken de Stafgroep Economisch Onderzoek een algemeen artikel over hun regionale economie schrijven. Frank Slots van de Stafgroep: "Met deze nieuwe thema modules kunnen banken meer continuïteit aanbren gen in hun regionale bijdra gen in het jaarverslag." De module Algemeen gaat in op aspecten als bevolking, leeftijd, migratie, inkomen, et cetera. "We beschrijven de belangrijkste sociaal-eco nomische kenmerken en geven de plaats van de gemeente in de regio aan." In de module Woningmarkt staan zaken als bevolkings ontwikkeling, bebouwing, huizenoverschot of -tekort, de gemiddelde woningwaar- de en andere kenmerken van de regionale woningmarkt. "We proberen ook vooruit te blikken tot het jaar 2010." De module Bedrijfsleven beschrijft de werkgelegen heidsontwikkeling, aard van de sectoren, bedrijventerrei nen en de bedrijvendyna- miek. "We hebben het over de stand van zaken bij en de ontwikkelingen in het bedrijfsleven." De module Agrarisch omvat een terug blik op de werkgelegenheids- ontwikkeling en gaat in op alternatieven als intensivering of schaalvergroting. "We zien bijvoorbeeld dat boeren in toenemende mate andere inkomstenbronnen aanbo ren en ook constateren we een zekere verzakelijking in de land- en tuinbouw." Elke module is ongeveer zes A-viertjes lang, inclusief tabellen en grafieken. "Banken kunnen de tekst eventueel nog op smaak brengen door er zelf bepaal de zaken aan toe te voegen of juist uit te schrappen." Voor de schetsen worden eigen Rabobankgegevens gebruikt en externe bronnen als CBS, KvK's, Rijksplano logische dienst, VROM, ge meenten en provincies. "Een module kost ƒ1000,-, het bestelformulier zit bij het communicatiepakket Jaar verslag 1997 en de Algeme ne Vergadering." Stafgroep Economisch Onderzoek f (030) 216 26 61 Relatiebeheer Bedrijven Advies De actiematrix in de zoge heten millennium-circulaire (51/260) is aangepast. Voor kleine bedrijven is een apar te kolom opgenomen. Veel banken blijken met de vraag te kampen of ze bedrijven met een financiering van minder dan een ton ook moeten attenderen op het millenniumvraagstuk. Dat is inderdaad het geval, zij het dat de bank bij deze klanten kan volstaan met het toestu ren van het millennium vouwblad. Hiermee kunnen ondernemers zelf inventari seren welke mogelijke pro blemen zich kunnen voor doen bij of voor de eeuwwis seling. Voor deze groep klan ten kan een vervolgactie dus achterwege blijven. Het vouwblad is verkrijg baar in Best, heeft artikel nummer 80809 en kost ƒ1,25 per stuk. De besteleenheid is 25 stuks. Banken wordt geadviseerd sowieso alvast vouwbladen te bestellen. In de Rekening Coulant Courant van half juni krijgen klanten de mogelijkheid dit vouwblad aan te vragen bij hun bank. De aangepaste circulaire staat op het RaboWeb en maandag in de Rabolnfobank, rubriek Geldige Circulaires. Relatiebeheer Bedrijven Advies 7 (040) 217 77 00 Bij Cliënten Advies staat het volgende bericht: Update informatie buitenlandse cheques Het Interpolisproject WILMA, dat het incasso proces van verzekeringspre mies verbetert, komt begin juni met een nieuwe release. Een van de aanpassingen betreft Laura Verzekeren. Vanaf vandaag krijgt een aantal banken de nieuwe versie daarvan al op proef. Met deze versie is het niet meer mogelijk om op rela tieniveau incassogegevens bij nieuwe relaties op te voeren of bestaande incas sogegevens te wijzigen. In het kader van de proef vin den voor alle banken merk bare aanpassingen plaats in de centrale programmatuur van Interpolis. Meer informatie staat in de nieuwsbrief WILMA die de contactpersonen bij de banken deze week ontvan gen. De nieuwsbrief staat op het RaboWeb en vanaf maandag in de Rabolnfo bank. Interpolis, Servicedesk BBO (013) 462 20 21

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2