°5 'Productiemethoden ondergraven gezondheidsimago Nederlands fruit' 12 Verzekeringspakket van in het buitenland wonende klanten 19 9 8 Wijffels over fruitteelt: In het buitenland wonende klanten vanaf het begin goed adviseren Jongerencampagne voor 15 en 16-jarigen Rabo StudieSpaarPlan Werkbijeenkomsten over Persoonlijk Financieel Advies Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 512- Week 20 Dinsdag 1 2 mei Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518* Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 "De huidige productiemethoden ondergraven het gezond heidsimago van Nederlands fruit." Dat zei Hoofddirectie voorzitter Herman Wijffels afgelopen vrijdag tijdens het honderdjarig bestaan van de Nederlandse Fruitteelt Organisatie. Wijziging van de afzetstructuur en keteninte gratie zijn volgens hem harde noodzaak. International Desk van Interpolis heeft onlangs een por tefeuille-onderzoek gedaan. Hieruit bleek dat in het buiten land wonende klanten niet altijd over het volledige basis pakket verzekeringen beschikken. Banken met dit soort klanten krijgen hiervan de komende tijd een melding om streeks de prolongatiedatum van de betreffende verzeke- ring(en). International Desk raadt de banken aan deze klanten ook de andere basisproducten te adviseren. "Maatschappelijke trends en consumentengedrag no pen elke organisatie zich voortdurend te vernieu wen", aldus Wijffels. Op de drempel naar de 21e eeuw blijkt de Nederlandse fruit teelt daar grote moeite mee te hebben. De afzetstructuur - volgens Wijffels "niet meer aan de maat van deze tijd" - is sterk versnipperd. Het grootwinkelbedrijf wil grote partijen, de sector is onvol doende in staat deze aan te leveren. Door het klassieke veilingsysteem liggen appels en peren bovendien ano niem in het schap, terwijl de consument tegenwoordig wil weten waar zijn dagelijk se portie gezondheid van daan komt en hoe deze is geproduceerd, ook al doet hij zijn inkopen bij het grootwinkelbedrijf. Maar ook de productie methoden voldoen niet meer aan de eisen van de markt. Menig fruitteler gebruikt nog steeds chemische gewas beschermingsmiddelen om zijn fruit fraai te laten ogen en zeker te zijn van maxima le opbrengst. 'Blijf gezond, eet een appel' - de slogan waarmee de fruitteelt jaren lang haar imago trachtte te vestigen - heeft dan ook af gedaan, ondanks de brede wetenschap dat fruit signifi cant bijdraagt aan de ge zondheid. Kwijnend in een hoekje Consument wil weten waar zijn dagelijkse portie gezond heid vandaan komt. gaan zitten wachten tot Nederland weer appels eet, is er echter niet bij, wil de fruitteelt gezond de volgen de eeuw in. Volgens NFO- voorzitter Michiel Gerritsen zal de sector zelf het heft in handen moeten nemen. Volgens Wijffels kunnen biologische gewasbescher ming en biotechnologie om resistente gewassen te kwe ken een belangrijke bijdrage leveren aan de noodzake lijke vernieuwingen in de sector. "Het is belangrijk dat in het buitenland wonende klanten vanaf het begin een goed advies krijgen over hun verzekeringspakket", zegt Hans Roos van Interpolis. "Krijgt de klant dat niet, dan is de kans groot dat hij na verloop van tijd verloren gaat aan een plaatselijke tus senpersoon die de gaten opvult en en passant ook de lopende polis overneemt." Het productenpakket is in het buitenland meestal wat anders samengesteld dan in Nederland. Door doorver wijzing naar International Desk van Interpolis kunnen banken echter ook in het buitenland wonende klanten van een volledig pakket ver zekeringen voorzien. International Desk werkt samen met een netwerk van Europese verzekeraars en kan daardoor een op de lokale wetgeving afgestemd product leveren. Interpolis International Desk f (070) 45 24 404 Cliënten Advies Het campagnebeeld voor de jongerenmarkt is verder aangescherpt door meer dynamische fotografie. De beelden laten zien wat de Rabobank voor jongeren kan betekenen en zijn te herken nen in alle uitingen van de Rabobank richting jongeren. Hierdoor wordt de bood schap versterkt. Banken kun nen de campagne onder steunen in de bankhal en met advertenties. De banken krijgen vrijdag een brief met een gratis loka le bank advertentie én een A4 met de afbeeldingen en bestelnummers van de an dere advertentie-uitingen. Voor de bankhal is een set van drie posters ontwikkeld. De prijs is 50,- per set en het bestelnummer 80893. Eén poster is gericht op het oranje horloge, één op de Europas en één op het feit dat de Europas ook Museum jaarkaart is. In de meeste scholen in Nederland hangen in week 21 en 22 schoolboards en schoolcards. Ook de Rabo Top 40 en een speciale ac- tiegerichte radiocommercial besteden aandacht aan de Rabo JongerenRekening. Hierin wordt benadrukt dat de RJR gratis is en dat jonge ren bij de opening hiervan een oranje horloge krijgen. Cliënten Advies 7 (040) 2T77o 08 (kies 5) Alle informatie over de cur sus Rabo StudieSpaarPlan, waarvan vorige week mel ding is gedaan in de Rabo krant, is voortaan te vinden in de Rabolnfobank, rubriek Opleidingsplanner, Opleiding Cliëntadviseur, Voortgezet niveau, onderdeel Producten en Diensten. Deze cursus ver vangt de opleiding 'Levens verzekering voor de cliënt adviseur'. Huis Hypotheekadvies De maand juni staat in het teken van regionale werkbij eenkomsten met als thema Persoonlijk Financieel Advies (PFA) voor ondernemers. Commercieel managers Financieel Advies en advi seurs die zich bezighouden met PFA voor ondernemers kunnen zich voor de bijeen komsten, die plaatshebben in de regiokantoren,aanmel den. Dat kan nog tot uiterlijk 15 mei. Tijdens de bijeenkomsten krijgen adviseurs handrei kingen om in gesprek te komen met ondernemers. Die doelgroep is in 1998 een van de speerpunten van beleid van Financieel Advies. Tot nog toe lukt het finan cieel adviseurs op de banken maar mondjesmaat om af spraken te maken met onder nemers. Onderzoek heeft uitgewezen dat slechts drie procent van de tijd wordt besteed aan gesprekken met ondernemers. Voor elke regio zijn een apart aanmeldingsformulier plus een begeleidende brief beschikbaar op het Rabo- Web en vanaf maandag in de Rabolnfobank. Financieel Advies C (040) 217 70 I07

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1