°7 05 'De onderkant moet meer ruimte krijgen' Interpolis wil met opleiding tekort verzekeringsadviseurs aanpakken 19 9 8 Nieuw premium bij Rabo Studentenrekening Verhoging van pinbedrag bij geld en betaalautomaten Verkoopondersteuning langer bereikbaar Directeur Strategie tijdens presentatie jubileumboek: Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 509 Week 19 Donderdag 7 mei Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Er dreigt een tekort aan verzekeringsspecialisten bij de lokale Rabobanken. Op dit moment zijn er al enkele tientallen vaca tures. Een aantal dat verder op zal lopen, zo verwacht Rik Reumkens, manager Opleidingen en Detachering bij Interpolis. Met een nieuwe opleiding wil Interpolis het tekort aanpakken. De functie van assurantie specialist binnen de bedrij- venafdeling is inmiddels alge meen erkend binnen de orga nisatie. Daardoor is er weer een groeiende behoefte aan goed gekwalificeerde men sen. Reumkens. "Veel banken zijn bezig met het opnieuw invulling geven aan een assu rantie-afdeling. Maar met de huidige krapte op de arbeids markt is de spoeling onder verzekeringsadviseurs dun." Banken kiezen dan ook vaak voor onervaren krachten die intern opgeleid worden. "Dat legt een druk op de beschik bare capaciteit, met als gevolg dat de opleidings- en inwerk- trajecten lang duren. Met de nieuwe opleiding is een advi seur in korte tijd op een goed niveau." De nieuwe opleiding is be doeld voor onervaren, net be ginnende verzekeringsadvi seurs of bankmedewerkers die de overstap naar verzeke ringen willen maken. De cur sus duurt vier maanden. Reumkens spreekt van een intensief programma. "Voor al de eerste dertig dagen. Daarin wordt de theorie voor zowel particuliere als bedrijfs matige verzekeringen behan deld." Dan volgt de praktijk, in de vorm van stage-, markt bewerkingsopdrachten en adviesgesprekken. Aan het eind ontvangt de cursist een Interpolis-certificaat. Interpolis wil de eerste opleiding op 15 juni met maximaal vijftien deelnemers beginnen. Op het RaboWeb, en maandag in de Rabolnfobank, staat meer informatie over de opleiding en een aanmeldingsformulier. Interpolis f (013) 462 39 06 Cliënten Advies Een wekkerradio is het nieuwe premium dat klan ten krijgen als ze een Rabo Studentenrekening afslui ten. Dit wordt bekendge maakt in de nieuwe adver tentiecampagne rondom de Rabo Studentenrekening, die medio mei van start gaat. Het is de bedoeling dat ook klanten die hun Rabo JongerenRekening omzet ten naar een Rabo Studen tenrekening de wekkerradio ontvangen. Banken kunnen vanaf van daag de wekkerradio op de gebruikelijke wijze bij Rabo- facet bestellen. Het artikel nummer is 80792, beste- leenheid 25, prijs ƒ15,- per stuk. Omdat de wekkerradio in de advertenties genoemd wordt, adviseert Cliënten Advies om dit premium tij dig in huis te hebben. Meer informatie is te vinden in het marktbewerkingspak ket Studentenmarkt 1998, dat alle banken vandaag ontvangen. Dit pakket is ook beschikbaar op het Rabo Web en vanaf maandag in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant, dossier Studen tenmarkt, trefwoord Stud98. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 5) Pashouders kunnen bin nenkort grotere bedragen pinnen bij de geld- en de betaalautomaten. Met de aanpassingen wordt half mei gestart, waarna het nog enkele weken zal duren voor iedere pashouder over de nieuwe mogelijkheden beschikt. In Nederland kan dan voortaan standaard per week ƒ2.500,- in plaats van ƒ1.500,- bij de gea worden opgenomen en ƒ9.975,- in plaats van ƒ5.000,- bij'de bea worden betaald. In het bui tenland kunnen klanten ƒ1.000,- per dag opnemen én betalen. Dit was in beide gevallen ƒ600,-. Afwijkingen op pasniveau blijven onge wijzigd. Er verandert niets aan de opnamemogelijkhe den van Rabocards. Klanten worden op de hoogte gebracht van de ver hoging van het pinbedrag via Varié en Rabojournaal. Hierin wordt de klant ook gewezen op de mogelijkheid de bedragen aan te passen. Tenslotte worden klanten in de weken 24 en 25 geïnfor meerd via een printregel op het rekeningafschrift. Ondersteuning Betaaldiensten (040) 217 60 41 Financieel Advies De afdeling Verkooponder steuning van het segment Financieel Advies is vanaf heden een uur langer telefo nisch bereikbaar: van 8.30 uur tot 18.00 uur. De mede werkers geven banken ondersteuning bij de advise ring aan klanten. Voor het uurtje extra in de namiddag is gekozen omdat in de prak tijk blijkt dat financieel advi seurs tussen vijf en zes uur het meestal minder druk met klanten hebben en dan de tijd nemen om zaken voor te bereiden en voor te leggen. Financieel Advies C (040) 217 70 07 Een model hadden zij daar- g- bij niet voor ogen. De term C) 'poldermodel' was de vondst van een journalist van het Amerikaanse weekblad The 5 Economist, die in een artikel g het succes van de Neder- landse 'consensuspolitiek' beschreef. Gespreksleider John Jansen van Galen, Bert de Vries en Wim van Dinten (vlnr). De officiële publiekspresentatie van het jubileumboek 'Lage landen, hoge sprongen' beloofde een bijzondere te gebeurtenis te worden. In het Amsterdamse discussiecafe De Balie zouden namelijk oud minister van Sociale Zaken Bert de Vries en directeur Strategie Wim van Dinten met elkaar in debat gaan over 'de authenticiteit van het polder model', een onderwerp dat in het boek aan de orde komt. Beide gesprekspartners gooiden echter het gesprek binnen vijf minuten over een andere boeg. "Het 'poldermodel' heeft alle kenmerken van crisis management", concludeerde Van Dinten. Volgens hem waren overheid, werkgevers en werknemers in 1983 door een economische crisis tot elkaar veroordeeld. Zij konden niet anders dan goede afspraken maken over loonmatiging ten behoeve van de werkgelegenheid. Het managen van bedrij ven en instellingen vormde een grotere uitdaging voor de debaters. "De onderkant moet meer ruimte krijgen", stelt Van Dinten. "Je moet je oren open houden, kritisch naar jezelf durven kijken en vertrouwen op de kennis en kunde in je eigen organisa tie." Ook de oriëntatie van een onderneming kan volgens hem het succes van een onderneming bepalen. Een bedrijf dat winst maken als uitgangspunt neemt, slaat eerder de plank mis dan een bedrijf dat uitgaat van de behoefte van de klant. Dit laatste levert doorgaans een beter resultaat op, dus meer winst.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1