o 6 05 Leerkrachten dringend verlegen om actueel euro lesmateriaal 'EVA voorkomt veel schade voor de bank' 19 9 8 'Jongeren willen euro voelen' Crisismanagement Fraude bestrijding wil méér EVA- toetsingen Veranderingen in Consumptief Krediet Systeem Eendaagse cursus Rabo StudieSpaarPlan Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 508 Week 19 Woensdag 6 mei Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518 «Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Leerkrachten in het basisonderwijs zitten dringend verle gen om actueel lesmateriaal over de euro. Dat blijkt uit onderzoek van het europrojectbureau en paneldiscussies met onderwijskundigen. Het europrojectbureau heeft nu, samen met de Stichting Krant in de Klas en het Europa Centrum een lespakket ontwikkeld voor kinderen in de groepen zeven en acht. - UÊÊ Ti B 9 "Jongeren willen de euro voelen. "Jongeren zijn wel degelijk geïnteresseerd in de toe komst. Het is alleen wel de kunst die aanschouwelijk te maken", zegt Remco Kuijten van het europroject bureau. Het simpelweg overdragen van dorre getal len, feiten en wetenswaar digheden over de voorlopig nog imaginaire euro vol staat volgens hem dan ook niet. Paspoorten, stickervel- len met euro's, posters met de nieuwe bankbiljetten en munten en een aantal lessen die direct aansluiten op de actualiteit zijn een veel bete re methode. "Jongeren wil len de euro voelen", aldus Kuijten. Nederland telt ongeveer 350.000 kinderen tussen de 10 en 12 jaar; de leeftijdsca tegorie waarvoor het lesma teriaal is ontwikkeld. Het is overigens geenszins de be doeling de scholieren recht streeks te benaderen, maar het gebeurt via de leer krachten in het basisonder wijs. Ook dat zijn er altijd nog zo'n 23.000. Inmiddels heeft bijna 80% van de ban ken tijdens een grootschalig telefonisch vooronderzoek te kennen gegeven het les materiaal ter beschikking te willen stellen aan alle scho len in hun omgeving. Het lesmateriaal is vanaf week 26 beschikbaar, het marktbewerkingspakket ligt inmiddels bij alle banken. Op het RaboWeb en vanaf maandag in de Rabolnfo- bank staat een aanbiedings brief waarmee banken scho len kunnen benaderen. Op grond daarvan kunnen de banken hun bestelling plaat sen. Tot 15 mei kost een les pakket voor 35 leerlingen nog 75,-, daarna 100,-. Euro Infodesk (030) 216 40 00 "Met het in de loop van het afgelopen jaar geïntrodu ceerde interbancaire beveiligingssysteem Externe Verwijzings Applicatie (EVA) kun je veel schade voor de bank voorkomen." Dat zegt Cees Beekink van Crisismanagement 8c Fraudebestrijding. Hij roept de ban ken dan ook op om in toenemende mate nieuwe, maar ook bestaande klanten in EVA te toetsen. Tot nu toe blijft het aantal EVA-toetsingen achter ten opzichte van het aantal BKR-toetsingen. Terwijl in de periode dat EVA opera tioneel was zo'n 200.000 maal in het systeem werd getoetst, hadden in diezelfde periode ruim 400.000 BKR toetsingen plaats. De ver wachting is echter dat in 1998 ruim één miljoen toetsingen in EVA zullen plaatshebben. Beekink verwacht dat het aantal hits toch relatief klein zal blijven. "In Nederland wonen immers meer mensen die een lening hebben en daarom in BKR zijn geregis treerd dan mensen die de bank moedwillig hebben benadeeld en daarom in EVA staan. Een ander ver schil is dat een hit bij de BKR-toets een instrument is om de kredietwaardigheid van een klant te beoordelen en meestal geen reden is tot het niet aangaan van een (verdere) debetrelatie. Een hit bij de EVA-toets betekent bijna altijd dat er geen ver dere relatie met de klant kan worden aangegaan." De ervaringen tot nu toe hebben geleerd dat 3.500 toetsingen in EVA één hit opleveren. Dat betekent ongeveer vier hitmeldingen per week. Beekink: "EVA kan dus veel schade voor de bank voorkomen. Want als je het gemiddelde bancaire schadebedrag per delict, dat is ƒ20.000,-, vermenigvul digd met het aantal EVA-hit- meldingen kom je op een voorkomen schadebedrag van ƒ4.160.000,- per jaar." Crisismanagement Fraudebestrijding f (030) 216 11 03 Cliënten Advies In het Consumptief Krediet Systeem (CKS) zijn vanaf van daag twee wijzigingen door gevoerd: Bij het invoeren van een Doorlopend Krediet wordt voortaan standaard de pro ductvariatie DKP (aflossing 2% van de restantschuld) weergegeven. Dit was stan daard DKS (aflossing 2% van de limiet). Met deze wijzi ging wordt de nieuwe ver koopstrategie consumptief krediet ook systeemtechnisch ondersteund. Het eventueel wijzigen van de productva riatie blijft hetzelfde. In de productvoorwaarden van een Persoonlijke Lening, Doorlopend Krediet en Studentenkrediet staat dat de medecontractant gratis kan worden meeverzekerd voor de clausule kwijtschel ding bij overlijden, mits er gefinancierd wordt op twee inkomens. In de praktijk blijkt dat ook bij financiering op één inkomen de gratis verzekering wordt weggege ven. Dit is niet de bedoeling. In het CKS is nu een voorzie ning getroffen die deze mogelijkheid uitsluit. Cliënten Advies 7 (040) 217 70 08 (kies 3.2) Naast de vierdaagse oplei ding 'Alles in één Polis' is er nu ook een ééndaagse cur sus 'Rabo StudieSpaarPlan'. De cursus is bedoeld voor cliëntadviseurs die zich in de praktijk bezighouden met advies en verkoop van het StudieSpaarPlan en die nog niet of nauwelijks over de vereiste kennis beschikken. Meer informatie over de inhoud van de cursus, de kosten en het aanmeldings formulier staan op het Rabo- web en vanaf maandag inde Rabolnfobank, rubriek Rabo krant. Interpolis Opleidingen f (013) 462 39 42

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1