möeiïewaaïdif 'Politieke consequenties goed overzien' Duurzame ontwikkeling is geen randverschijnsel meer Sustainability 'Agrarische sector innoveert als een gek' 1^21* Banken betrokken bij Lokale Agenda 21 Conferentie en boek Sustainability Ruim vijf jaar na de milieuconferentie in Rio de Janeiro zijn meer dan 1.500 gemeenten in Europa bezig Lokale Agenda 21 gestalte te geven. In een fors aantal gevallen zijn daar Rabobanken bij betrokken, als het tenminste om initiatieven op Nederlandse bodem gaat. "Het is wel zaak de politieke consequenties goed te overzien", zegt Rob Veldhuizen van Rabobank Uden. Samenwerken aan een wereld die de moeite waard is, ook voor de generaties van morgen, ongeacht waar deze leven. Dat is wat 178 rege ringsleiders zes jaar geleden op een VN-conferentie met elkaar afspraken. Inmiddels hebben meer dan honderd Nederlandse gemeenten LA21 geïntroduceerd, een program ma dat bestuurders, burgers en bedrijfsleven bij elkaar brengt om daadwerkelijk gestalte te geven aan de duur zame samenleving. De duurzame samenleving die de bedenkers van LA21 voor ogen hadden begint, theoretisch althans, vorm te krijgen. Overal in Nederland zijn gemeenten druk bezig LA 21 van de grond te tillen. Met forumdiscussies, groenmani- festaties, ecoteams en wat er verder zoal te verzinnen valt aan activi teiten die de burger bewustmaken van de noodzaak van een schoner milieu. Groen is in en de Rabobank doet mee. Maar niet zonder voorbe houd, zo leert een rondje bellen langs een paar banken. In Uden, werd onlangs na een forumdiscus sie waarvoor de lokale bank de faciliteiten verleende, het Platform LA 21 opgericht. Toch besloot de bank geen zitting te nemen in dit platform, ondanks het feit dat ze de duurzame samenleving een warm hart toedraagt en daaraan ook wezenlijk wil bijdragen. Veldhuizen: "In het platform zit ten allerlei belangengroeperingen, elk met hun eigen standpunten. Ik vind het niet aan de bank om daar positie in te kiezen." Een stand punt dat wordt onderschreven door Inès van Vliet van Rabobank Alphen aan de Rijn. Ook deze bank is bezig met LA21Op verzoek van de gemeente die komende herfst het groene gevoel van de burgers wil aanwakkeren met een grote milieumanifestatie. Van Vliet: "Wij denken nog na over onze betrokkenheid. In ieder geval zul len we buiten het politieke speel veld blijven." Dat neemt niet weg dat zowel Van Vliet als Veldhuizen wel denken aan een sponsorbij drage voor een concreet project. Naast LA21 is de bank Alphen aan de Rijn gevraagd te participe ren in een starterscentrum, zij het dat de plannen hiervoor nog pre matuur zijn, aldus Wim Willems van de bank. Het starterscentrum is een initiatief van de Leidse Stichting Werk en Onderneming, de Rabobank en de Gemeente. Het doel is mensen die een eigen bedrijf willen beginnen te helpen bij het vinden van passende ruim te. Willemse: "Dit initiatief past bij de coöperatieve gedachte, de Rabobank midden in de samenle ving." Toch is altruïsme niet de voornaamste drijfveer, zo stelt hij. "Door dit starterscentrum komen we in aanraking met mensen die we anders nooit hadden leren ken nen. Bovendien zijn starters de ondernemers van de toekomst." Als het starterscentrum, dat waar schijnlijk duurzaam zal worden gebouwd, er eenmaal staat, zal het huisvesting bieden aan maximaal 70 ondernemers. "Duurzame ontwikkeling is de sleutel tot alle grote toekomstige markten." Tot die conclusie komen Sybren de Hoo van de Stafgroep Duurzame Ontwikkelingen en milieudeskundige Robin Clarke in het boek Sustainability. Deze publicatie in opdracht van Rabo bank International verschijnt naar aanleiding van het congres Sustainability. Met opinies van en voorbeelden uit het bedrijfsleven. Duurzaamheid blijkt geen randverschijnsel meer, maar booming business. "Hou het klein", schreef de econoom E.E Schumacher aan het begin van de jaren zeventig, daarin bijgestaan door een hand jevol milieu-adepten van het eer ste uur, die eveneens opteerden voor een betere verdeling van 's werelds schaarse bronnen. Een kwart eeuw later is de roep om een leefbaarder wereld ook door gedrongen tot de groten der aarde. Shell, Unilever, Proctor and Gamble, Van Melle, Dow Europe en andere multinationals hebben het begrip duur zaamheid inmiddels tot onderdeel van hun kern missie verklaard. Destijds een pact met de duivel, tegenwoordig getuigend een goed inzicht in de noden van toekomstige generaties, de mening van consumenten - én de ontwikke- lingen in de markt. Want, aldus Clark e en De Hoo, "Wie de sleu tel van duurzaamheid niet heeft, blijft onher roepelijk buiten." Toch is het geen opportu nisme dat ondernemingen dwingt na te denken over duur zaamheid. Moeder Aarde blijkt een stuk minder onuitputtelijk dan menigeen eens dacht. Continuïteit, één van de pijlers onder iedere onderneming, is dan ook niet meer los te zien van een open oog voor duurzame ont wikkeling. Mede onder invloed van dit andere denken is het begrip duurzaamheid inmiddels geëvolueerd tot een trend die vol gens Sybren de Hoo "onvermij delijk is." Het is, zo zegt hij, juist het bedrijfsleven dat in hoog tempo duurzame ontwikkelingen integreert in het dagelijks werk en daarmee ook de banken con fronteert. Daardoor dienen zich allerwege nieuwe markten aan. choices and challenges for future development i Duurzame ontwikkeling is de sleu tel tot alle grote toekomstige markten. "Denk bijvoorbeeld aan de door braak van duurzame energie en duurzame productiemethoden." En die markten bieden volgens hem volop mogelijkheden. Keerzijde van de medaille zijn de risico's. De Hoo: 'Teder be drijf dat onvoldoende aandacht besteedt aan het milieu, aan pro ductieprocessen en producten, loopt de kans dat zijn reputatie wordt aangetast. Of, sterker nog, de kans op financiële problemen en juridische claims. Dat geldt evengoed voor de Rabobank." Ecologische duurzaamheid heeft dan ook een prominente plaats gekregen in het concept-ambitie- statement van de bank. Gezien de wereldwijde verschuiving van economische naar beheersbare groei, een belangrijke kernwaar de, vindt De Hoo. De grote discussie over duurzame versus economische ontwik keling moet echter nog beginnen. Rabobank International heeft daar om het internationale bedrijfs leven en ontwikkelingsorga nisaties, waaronder de Verenigde Naties en de Wereldbank, uitgenodigd voor de conferentie Sustainability in Zeist, van 27 tot en met 29 mei. International wil hier mee de discussie over duurzame ontwikkeling een flinke impuls geven. Dat doet ze niet alleen in Nederland, maar later dit jaar ook in Shanghai en Parijs. Het boek Sustainability moet de deelnemers en anderen aanzet ten tot het verder ontwikkelen van een duurzame samenleving. In de landbouw heersen turbulen te tijden. BSE- koeien, salmonel la-kippen en pest varkens hebben diepe groeven ge trokken in het imago van de agrarische sector, Brussel draaide de subsidiekraan nog een stukje verder dicht en de consument mort steeds vaker over het welzijn van zijn dagelijkse lap vlees wanneer die nog in de wei wandelt of op stal staat. De boer zit kortom in het verdomhoekje en daar moet hij uit, vindt Van der Spek. "De hele sector innoveert als een gek." Ogenschijnlijk produceren veel agrariërs nog op de oude manier, terwijl ze een heel scala aan ver nieuwingen hebben doorgevoerd. "Geen mens ziet aan de buiten kant dat een varkenshouder een groenlabelstal heeft en in een kas geen chemische bestrijdingsmid delen worden ingezet maar beest jes", aldus Van der Spek, die ervan overtuigd is dat duurzaamheid normaal wordt en de boeren steeds vaker zelf het heft in han den zullen nemen. "Duurzaamheid is een trend, en geen modeverschijnsel. Kijk maar Zonder bemoeienis van de overheid zijn melkvee houders bezig een certificaat in het leven te roe pen. eens naar de melkveehouderij." Zonder bemoeienis van de over heid zijn melkveehouders bezig een certificaat in het leven te roe pen waaruit blijkt dat ze zich hou den aan bepaalde regels voor kwa liteit en duurzaamheid, zonder direct ecologisch of biologisch dynamisch te produceren. Ook de glastuinbouw werkt aan een ver gelijkbare kwaliteitsaanduiding. En daar is volgens Van der Spek zeker een markt voor. "Het is hele maal niet interessant welk etiket je erop plakt: biologisch-dynamisch, EKO of duurzaam. Als de consu ment maar kan zien dat de pro ducten die hij koopt op een ver antwoorde wijze tot stand zijn gekomen. Voor de ondernemer die hieraan niet wil meedoen voorzie ik straks geen plaats meer." "Ook dc boerenstand is bekeerd tot duurzame landbouw. Tweederde heeft het kwantiteitsdenken inmiddels verbannen naar het onderbe wuste, slechts een enkeling lapt de trend aan zijn laars." Kom bij agra risch manager Arie van der Spek van Rabobank Nederland niet aan 'zijn' boeren. Die zijn inmiddels en masse doordrongen van de nood zaak tot verandering. Alleen de discussie over het tempo waarin woedt nog volop.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 3