Samenspel-activiteiten helpen kennis van stad en platteland te vergroten Duurzame ontwikkeling een onomkeerbare trend Op de fiets voor Bonus Loko's 'Sustainable Develo modieus maar harde noodzaak Boek Stofgroep Economie: 'Duurzaam bankieren' Duurzaamheid De agrarische sector verandert sterk. Boeren zijn er zich van bewust dat ze duurzaam moeten produceren en vernieuwen en bren gen dit ook steeds meer in praktijk. Probleem alleen is dat andere groepen in de samenleving dit vernieuwingsproces onvoldoende zien. In Samenspel-activiteiten met land- en tuinbouworganisaties wil de Rabobank hierin verandering brengen. De activiteiten hebben als doel de dialoog tussen burgers, boeren en buitenlui te stimuleren. Maria van der Heijden van 100 jaar Rabobank: "Banken kunnen door lokale of regionale land- en tuin bouworganisaties benaderd wor den om lokaal te participeren in een of enkele van de projecten. Die bijdrage kan bestaan uit onder meer kennis, menskracht, ruimte en communicatie." Meest in het oog springende activiteit is de minimaal drie jaar durende campagne 'Ondernemers van nature', geïnitieerd door LTO Nederland. Door in een televisieprogramma de activitei ten en ontwikkelingen van agra rische koplopers in de schijnwer- Een beeld van de branden op Kalimantan. "Overheden en bedrijfsleven kunnen niet langer om duurzame ont wikkeling heen. Sterker nog, ze zullen zelfs moeten opschieten met het maken van keuzes." Dat schrijft voorzitter Herman Wijffels van de Hoofddirectie in de uitnodiging voor de conferentie Sustainable DevelopmenfEind mei buigt een internationaal gezelschap zich op uitnodiging van Rabobank International over duurzame ontwikke ling: geen modieus fenomeen maar harde noodzaak. "Kalimantan wacht op regen", kopte Trouw onlangs. Voormalig Borneo brandt en de Dayak - een volk van jagers/verzamelaars en kleine ladangboeren - kunnen slechts toekijken hoe hun levens domein in de fik staat als gevolg van de immense houtkap. Als er niet snel regen valt, dreigt voor meer dan een miljoen mensen de hongersnood, en zullen hun ver leden, heden en toekomst in rook opgaan. Het is maar één van de vele voorbeelden waarover de wereld zich zorgen maakt maar waarvoor de oplossing nog ver te zoeken is. Want de economische belangen zijn groot en hard hout brengt harde valuta op. "Het dilemma van deze tijd", zegt Roel van Veggel van Rabo bank International. Ook hij vindt het de hoogste tijd voor het in kaart brengen van de kansen en bedreigingen en het maken van keuzes. "In 2020 zal de wereld- voedselconsumptie zijn verdub beld, terwijl het landbouwareaal niet groeit. De mensheid zal dan ook moeten zoeken naar nieuwe technieken en duurzame produc- pers te zetten, wil de organisatie de kennis over het platteland vergroten. Rabobanken kunnen voor dit programma onderwer pen aandragen. De campagne begint met de Week van het Platteland van 18 tot en met 27 september. Van der Heijden: "In die week kan ieder een kennismaken met leven, werk en recreatie op het platte land. Het is vooral een lokaal gebeuren, het succes ervan wordt dan ook hoofdzakelijk bepaald door plaatselijke initiatieven. Rabobanken kunnen hierin een belangrijke rol vervullen." Tweede Samenspel-activiteit is een project dat de Rabobank samen met het Nederlands Agra risch Jongeren Kontakt (NAJK) ontwikkelt. Jonge agrariërs gaan met de lokale overheid, verte genwoordigers van natuur- en milieu-organisaties, bedrijfsleven en recreatie-ondernemers in dis cussie over de inrichting van de landelijk ruimte in Nederland. De bedoeling is diverse scenario's uit te werken en zo mogelijk te komen tot een gemeenschappelij ke visie. Bij het NAJK is de dialoog over ruimte inmiddels verheven tot jaarthema, dat daar door aandacht krijgt in hun bij eenkomsten en vergaderingen. Meer informatie over de agrari sche Samenspel-activiteiten staat in het dossier EEUW30e in de Rabolnfobank. Jeucken: "We kunnen niet om duurzaamheid been." Duurzame ontwikkeling is geen hype, maar een onomkeerbare trend, vindt de Stafgroepeconoom Marcel Jeucken. En daarin hoort ook het bankwezen positie te kiezen. Jeucken, penvoerder en secreta ris van het boek 'Duurzaam Bankieren', windt er geen doekjes om. Het is de hoogste tijd dat ban ken zich realiseren welke rol zij vervullen "In het economische verkeer is een bank intermediair. Zij transformeert geld naar plaats, looptijd, schaal en risico en oefent daarmee invloed uit op de economie. Ook kwalitatief. Duur zaamheid hoort daarbij." Te oor delen aan de inspanningen die zij ondernemen is een aantal banken daarvan inmiddels behoorlijk doordrongen. Jeucken vindt dat de Rabobank een voortrekkersrol zou moeten vervullen. "We zijn een coöpera tie, staan midden in de samenle ving. Als wij aan die samenleving een wezenlijke bijdrage willen leveren, kunnen we niet om duur zaamheid heen. Een deel van het duurzaamheidsprobleem is bovendien een lokaal vraagstuk." 'Duurzaam Bankieren' moet bestuurders, directeuren en rela tiebeheerders bewust maken van de noodzaak van duurzaamheid en de kansen en uitdagingen. Deel 1 beschrijft de trends, deel 2 gaat in op de al bestaande mogelijkhe den om invulling te geven aan duurzaamheid en deel 3 bevat een reflectie op het duurzaamheids- vraagstuk. Het boek verschijnt in september en kan een bijdrage leveren aan de discussie over de concept-ambitieverklaring. tiemethoden." En daar speelt ook de Rabobank een rol bij, zegt hij. "De coöperatie is altijd gericht geweest op ontwikkeling. Vroeger was die ontwikkeling vooral eco nomisch gericht, nu zie je een ver schuiving naar beheersbare groei." De grote discussie over beheers bare groei moet echter nog beginnen. Rabobank Internatio nal heeft daarom het internatio nale bedrijfsleven en ontwikke lingsorganisaties, waaronder de Verenigde Naties en de Wereld bank, uitgenodigd voor de confe rentie Sustainable Developmenf in Zeist van 27 tot en met 29 mei. Rabobank International wil met deze conferentie honderd jaar Rabobank markeren en tegelij kertijd de discussie over duurza me ontwikkeling een fikse impuls geven. Van Veggel: "We preten deren niet alles te weten noch een kant en klare oplossing te heb ben, maar willen een platform creëren voor discussie. Rabobank International r (030)216 28 04 Massaal op de fiets op 12 juni. Medewerkers van de Rabo bank gaan 12 juni op de Nationale Fietsdag op hun twee- wieler naar het werk. Ook de consumenten in de Loko Spaar- gebieden stappen rond die tijd massaal op hun fiets, als het aan Loko Management ligt. Voor 'een ouderwets gezellige fiets tocht', zoals de ondertitel van de Loko Fietstocht luidt. De fietstocht werkt met een strippenkaart. Alle deelnemers krijgen voor ieder traject dat ze afleggen een stempel op hun kaart. Iedere stempel geeft recht op Bonus Loko's en een cadeau tje. De actie is bedoeld voor zowel spaarders als niet-spaar- ders, en ook ondernemers die niet deelnemen aan Loko Sparen kun nen aan de fietstocht meewerken. Enerzijds kan de Loko Fiets tocht consumenten over de streep trekken om Loko's te gaan sparen, anderzijds biedt hij de mogelijkheid potentiële onder nemers enthousiast te maken voor Loko, meent Ellen van Wijnbergen van Loko Manage ment. "Ondernemers kunnen zich met de fietstocht actief profileren bij consumenten. En als Rabo bank laat je weer eens zien dat je er niet alleen bent voor bank zaken, maar dat je ondernemers ook op andere gebieden helpt om succesvol te ondernemen." Meer informatie over de Loko Fietstocht staat in het dossier EEUW00 in de Rabolnfobank. Banken met interesse kunnen contact opnemen met Loko Management. Loko Management f (040) 217 53 96

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 5