o8 /04 Multiculturele Rabobank kwestie van lange adem 19 9 8 'Multiculturele Rabobank komt er' Alleen Rabo-JongerenRekening in ISWOP-overeenkomst Vriendendienst meeverzekerd op AVP Aanmelden voor workshop ethiek Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 492 Week 1 5 Woensdag 8 april Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518 «Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 De wet Samen, die deze week de Eerste Kamer passeert, streeft ernaar dat het personeelsbestand van een bedrijf een afspiegeling is van de samenleving waarin zij opereert. Bij de Rabobank zal het nog wel even duren voor het zover is, hoewel het aantal allochtonen binnen de organisatie flink is toegenomen. Een jaar geleden werkten er 313 buitenlan ders, nu zijn dat er 1.037. Procentueel steeg het aan tal allochtonen bij lokale banken van 0,73% naar 2,4% en bij Rabobank Nederland van 2,73% naar 7,36%. In de nieuwe meting is het begrip allochtoon ove rigens wel verruimd met onder andere Molukse medewerkers. Piet van Roosmalen is ver bonden aan het project Samen Werken, dat alloch tonen via een gesubsidieerde werkervaringsplaats aan een baan probeert te helpen. Eind vorig jaar wilde hij honderd plaatsen bij de Rabobank hebben. Voor oordelen, onbekendheid, tijdgebrek en te hoog ge spannen verwachtingen zorg den ervoor dat het aantal bleef steken op 42. "We gin gen uit van een win-win situatie, waarin banken de allochtoon inzetten om de buitenlandse gemeenschap te adviseren. Dat bleek een utopie. Iemand op een werkervaringsplaats heeft zijn handen vol aan het leerproces." Van Roosmalen werkt sa men met de Georgische eco noom George Khutsishvili die een werkervaringsplaats binnen het project kreeg. Volgens hem is het slagen van buitenlandse werkne mers in Nederlandse organi saties een kwestie van tijd en vertrouwen. Daarbij spelen niet alleen de collega's, maar ook de buitenlandse gemeenschap zelf een rol. "Een lokale bank bijvoor beeld nam een Turkse cliën tadviseur in dienst om de klanten te adviseren. Maar de Turkse klanten reageer den heel verontwaardigd: zijn wij niet goed genoeg voor een Nederlandse advi seur?" Kwalitatief goede buiten landse werknemers zijn er vol- Slagen buitenlandse werknemers in Nederland kwestie van tijd en vertrouwen. doende, aldus Khutsishvili. "Maar veel buitenlanders leunen op hun eigen net werk. Schrijven op een va cature doen ze niet snel. Gevolg is dat de goede banen aan hun neus voorbij gaan en ze vaak zelf onder nemer worden." Om dit te doorbreken richten Van Roosmalen en Khutsishvili zich de komen de tijd op allochtone stu dentenverenigingen, speciale stageplaatsen en een pilot voor allochtone cliëntadvi seurs. Het tweetal is ervan overtuigd dat de multicultu rele Rabobank er komt. "Dat hoort bij een bank die midden in de samenleving wil staan." Lokale banken ontvangen binnenkort meer informatie over de wet Samen. In RaboMagazine van april staat een artikel over etnomarketing en de Rabobank. Piet van Roosmalen C (040) 217 70 88 Cliënten Advies Met de antwoordkaart in de laatstverschenen ISWOP kunnen jongeren een Rabo- foonovereenkomst aanvra gen. Eén van de ouders moet hiervoor tekenen. Alleen de mogelijkheid het saldo op te vragen komt aan de orde. De antwoordkaart noemt alleen de Rabo JongerenRekening. Er is geen ruimte voor het invullen van spaarrekening nummers. Nu blijkt dat een aantal jongeren via het Call Center de Rabofoon afsluit. Ze krij gen dan een Rabofoon- overeenkomst thuis ge stuurd, die de ouder moet tekenen. CA verzoekt de banken er alert op te zijn dat alleen de Rabo JongerenRekening in het contract komt. Zit er naast de Rabo JongerenRekening ook een spaarrekening in de overeenkomst, dan adviseert CA de banken contact op te nemen met de ouders en ze te informeren over de gevol gen van het opnemen van een spaarrekening in de Rabofoonovereenkomst. In tegenstelling tot wat op de antwoordkaart staat, gaat de toegangscode voor de Rabofoon ook naar het huis adres van de jongeren, ver gezeld van een brief. Cliënten Advies f (040) 217 70 08 (kies 5) Interpolis breidt per 1 mei 1998 de polisvoorwaarden van de Aansprakelijkheids Verzekering Particulieren uit. Als een verzekerde tijdens het verrichten van een 'vrien dendienst' aan anderen schade toebrengt, vergoedt Interpolis die schade voor taan tot een bedrag van ƒ10.000,- per gebeurtenis. Deze uitbreiding van de dek king heeft geen gevolgen voor de premie en geldt voor alle schadegevallen vanaf 1 mei 1998. Klanten met een Alles in één Polis zullen vanaf 1 juni op de premievervalda tum of bij tussentijdse muta ties worden geïnformeerd. Interpolis 7 (013) 463 12 00 Financieel Advies Amsterdam Exchanges (AEX) organiseert bijzondere workshops over de ethiek in de effectenbemiddeling. Aan de hand van toneelscènes kunnen deelnemers discussiëren over praktijksituaties die het ethische dilemma voor de beleggingsadviseur illustreren. Rabo BeleggingsAdvies (RBA) biedt banken de gele genheid zich centraal aan te melden voor de workshop met het aanmeldingsformu lier dat op het RaboWeb staat en vanaf maandag in de Rabolnfobank. Door cen trale aanmelding via RBA wordt bereikt dat de groe pen die de workshop bijwo nen uitsluitend medewer kers van de Rabobank zijn. In oefensessies is gebleken dat dit de discussie ten goede komt. Banken kunnen kiezen uit een ochtend-, een middag- of een avondprogramma. De kosten van de workshop bedragen 235,- per deelne mer. De workshops hebben vanaf juni plaats. Rabo Beleggingsinfolijn (0107224 14 14

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1