Financieel adviseurs hebben te weinig tijd voor adviesgesprekken Banken kunnen zich abonneren op extra exemplaren van CDToep Hardware storingen op Goede Vrijdag melden aan leverancier Affiche vestigt aandacht op Nationaal Museumweekend Personeelsontwikkelingsbeleid van start bij Rabobank Flevoland 18'19 APRIL Ruim vijfhonderd musea gratis te bezoeken Bedrijfsvoering De Servicedesk van Rabofacet Arcade is op Goede Vrijdag gesloten. Hardware storingen aan de Geldautomaat, de OMNI en de Chipknipoplaadapparatuur (OLD) moeten op die dag rechtstreeks aan de helpdesks van de betreffende leveranciers worden doorgegeven. Lokale banken krijgen met ingang van vandaag de mogelijk heid zich te abonneren op extra exemplaren van de twee wekelijkse cd-rom met software. Nu nog ontvangt elke bank slechts één (gratis) exemplaar van deze cd. Rabofacet Arcade stuurt de Toepassingen cd-rom, ook wel de CDToep genaamd, sinds oktober afgelopen jaar naar de banken. Als deze cd in de server van het bijkantoor wordt geplaatst, kan Cliënten Advies Het Museumweekend 1998 staat in het teken van wandelen en fietsen. "Fietsen uiteraard omdat de Rabobank het fietsen in brede zin wil stimuleren", zegt Henk van Dijck van Cards en Chartale Betaaldiensten. "De plaatselijke WV's hebben door het hele land zo'n 150 wandel- en fietsroutes uitgezet. Die kunnen gratis worden afgehaald bij de musea, bibliotheken, VVV- en ANWB-kantoren en bij Rabobanken waar een of meer de systeembeheerder de software van deze cd vanaf het hoofdkan toor installeren. De tijdrovende reis naar het bijkantoor komt daarmee te vervallen. Omdat alle banken slechts één exemplaar van deze cd-rom ont vangen, moet het schijfje na installatie op het ene kantoor worden vervoerd naar een ander bijkantoor. Op verzoek van sys teembeheerders van banken met meer bijkantoren, is het voortaan mogelijk om extra exemplaren van de CDToep te bestellen. routes door het werkgebied lopen. De routes variëren in leng te en voeren langs verschillende musea, natuurgebieden, histori sche kernen en pittoreske plaats jes." Alle banken krijgen in week 15 gratis één affiche per kantoor. Daarnaast ontvangen de circa honderd banken die een of meer wandel- en/of fietsroutes door hun werkgebied hebben lopen, zo'n honderd exemplaren van de desbetreffende route(s) én van de Zo kunnen zij in één keer vanaf het hoofdkantoor de software op de servers van alle bijkantoren installeren. De extra cd-roms zijn te bestel len met het inschrijfformulier 'Abonnement Toepassingen CD (CDToep)', dat maandag via de rubriek Rabokrant van de Rabo- Infobank is opgenomen. De prijs van extra cd's bedraagt ƒ13,50 per stuk. Rabofacet Arcade C (030) 21 5 33 33 de deelnemers over de relatie 'Rabobank 100 jaar', 'Rabobank en wielrennen' en 'Rabobank en cul tuur'. Het verzoek aan de banken is de affiches op een opvallende plaats in de bank op te hangen en de andere informatie In geval van storingen aan de geldautomaat kunnen de ban ken bellen met de helpdesk van NCR, (020) 651 21 23. Bij pro blemen met de OMNI kunnen zij terecht bij de helpdesk van De La Rue Systems, (0347) 32 00 03. Als er hardware proble men met de OLD zijn kunnen de banken bellen met (026) 384 98 53. De helpdesks zijn bereik baar van 8.30 tot 17.30 uur. Het is de bedoeling dat deze nummers alleen op Goede Vrijdag worden gebruikt. Op Paaszaterdag geldt voor de gea's van NCR de gebruikelijke zaterdagondersteuning via de Servicedesk van Rabofacet Arcade (van 9.00 tot 13.00 uur). Na 13.00 uur kunnen hardwa restoringen rechtstreeks bij NCR worden aangemeld vol- Net als bij andere banken is er bij de Rabobank Flevoland het nodige veranderd als gevolg van onder meer de invoering van Visie '98. Medewerkers moeten in Dronten leren denken als onder nemer, waarbij eigen verantwoor delijkheid, het bepalen van duide- gens de gebruikelijke zater dagprocedure. Deze staat be schreven op de INF098-site (http://145.72.76.10/info98/In- formatie/Documentatie/NCR Geldautomaten Documentatie/ Onderhoudscontracten. Rabofacet Arcade raadt de banken aan om de geldautoma ten in het lange Paasweekeinde voldoende te vullen. Volgens Arcade kwamen er vorig jaar 250 meldingen binnen van geld automaten die volkomen leeg stonden. Een geldcassette mag maximaal worden gevuld met 2000 tot 2500 biljetten. Hierbij dient er opgelet te worden dat de biljetten niet te strak worden aangedrukt. Rabofacet Arcade C (030) 215 33 33 lijke doelstellingen en durven leren centraal staan. Samenwerken met collega's en met klanten is daarbij van groot belang. De bank wil bij de beste banken in Nederland horen. Voor de bijeenkomst ging de bank 's middags dicht. De cabare tiers Spijker en Hamer openden de kick-off met 'foute' praktijkvoor beelden van gesprekken tussen adviseurs en klanten. Directeur Peter Rademakers van de bank presenteerde het Personeelsont wikkelingsbeleid en medewerkers discussieerden erover. Om de team geest te bevorderen, waren er bin nen en buiten oefeningen die onder meer betrekking hadden op visie, vertrouwen en respect voor elkaar en effectieve communicatie. Het 'Trots-Op-diner' maakte duidelijk dat medewerkers er trots op zijn bij de bank Flevoland te werken. Na afloop van de bijeenkomst kregen de medewerkers een waardebon, die ze bij hun coach kunnen verzilveren voor een eer ste gesprek over een Persoonlijk Ontwikkelplan. De voortgang van het Personeelsontwikkelingsbeleid staat voortaan standaard op de agenda van elk werkoverleg en het personeelsblad wijdt er regelmatig een column aan. Rabobank Flevoland f (0321) 387 387 Museum weekendbijlage van het dagblad Trouw. De achterkant van de routes informeert Het Nationaal Museumweekend wordt dit jaar gehouden in het weekend van 18 en 19 april. Onder het motto 'Loop, fiets en ontdek iets' openen ruim vijfhonderd musea gratis hun deuren voor het publiek. Financieel Advies Financieel adviseurs voeren relatief weinig gesprekken met klanten. Ze zijn te veel tijd kwijt aan 'back office' werkzaamheden. De klan ten met wie ze praten, zijn in bijna alle gevallen particulieren. Ondernemers komen nog nauwelijks aan bod. Dit komt naar voren uit een onderzoek naar werkzaamheden van financieel adviseurs. Finan cieel adviseurs van een dertigtal lokale banken hielden twee weken lang nauwkeurig bij hoeveel tijd ze aan hun verschillende activiteiten besteedden. Wat opvalt, is de rela tief geringe tijd die financieel advi seurs aan gesprekken kunnen besteden. Ze halen 11 uur per week: 30%. De rest van de tijd gaat op aan administratief werk (15%), overleg (11%), commercieel kantoorwerk, het uitwerken van voorstellen, het voorbereiden van gesprekken, scholing en leeswerk. Marktanalist Jos Rooijmans van het segment FA van Rabobank Nederland concludeert dat de ver houding front office/back office niet is zoals het zou moeten zijn. "Afgaande op de richtlijnen in de segmentformule van Financieel Advies zou een financieel adviseur eigenlijk vijftig procent van zijn tijd aan gesprekken moeten beste den." Relatief veel tijd zijn financieel adviseurs kwijt met administratief werk. "Systemen en software zijn een zeer groot blok aan het been van een financieel adviseur", zegt Rooijmans. De huidige scheve ver houding back office/front office belemmert volgens hem ook in hoge mate de pro-actieve werkwij ze van een adviseur. Hij vindt het onderzoek een sterk pleidooi om bedrijfsvoering een hoge prioriteit te geven en een nuttig discussie stuk over de segmentformule. Voor Rabobank Nederland zijn dit jaar de ondernemers speerpunt in het beleid van FA. Uit het onderzoek blijkt echter dat bij de financieel adviseurs van lokale banken dit speerpunt nog erg bot is. Slechts drie procent van de tijd gaat op aan gesprekken met ondernemers. Voor de zomerva kantie staan er daarom werkbij eenkomsten gepland met lokale banken rondom dit thema. Daarover volgt binnenkort meer informatie. Het onderzoek staat vanaf maandag onder de naam Activiteitenscan FA in de Rabo- Infobank, rubriek Rabokrant. Financieel Advies f (040) 217 70 07 Bedrijfsvoering' Bij de Rabobank Flevoland worden sinds deze maand volop gesprek ken gevoerd over Persoonlijke Ontwikkelplannen tussen medewerkers en managers. Dat is één van de gevolgen van de introductie van het Personeelsontwikkelingsbeleid. Een bijeenkomst bij Walibi-Flevo, die een mengeling was van doen en ervaren, vormde de kick-off. Nationaal Museumweekend mee te geven aan geïnteresseerde klanten. Van Dijck: "Wij hopen 'Rabobank 100 jaar' extra glans dat het Museumweekend een krijgt." grote publiekstrekker wordt en dat de relatie museum, Museum- Ondersteuning Betaaldiensten jaarkaart, Rabobank, fietsen en f (040) 217 60 41

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 3