°3 04 Rabokrant in een nieuw jasje 'Klantbehoefte centraal stellen bij aanbieden Rabo Telebankieren' Contracten expositiedrieluik 100 jaar Rabobank getekend Communicatiematerialen voor lokale acties Rabo TotaalPakket 19 9 8 TOTP 00 TOTP 00 Veel klanten Rabo TotaalPakket maken geen gebruik van telebankieren r Millenniumprobleem en debetklanten Vacatievergoeding leden beheers- colleges aangepast Circulaires W r Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 489 Week 14 Vrijdag 3 april Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 De Rabokrant verschijnt vandaag voor de laatste keer in zijn huidi ge vorm. De krant zal voortaan op A4 formaat worden gedrukt. Taakgerichte informatie over de segmenten krijgt in de nieuwe opzet een vaste plaats. Op de voorpagina komt nieuws over de segmenten Cliënten Advies, Financieel Advies en Huis Hypotheekadvies, op de achterpagina over Bedrijven Advies, Relatiebeheer en Bedrijfsvoering. Met de vernieuwde Rabokrant wordt tegemoet gekomen aan de wens van lokale banken. Die heb ben tijdens een onderzoek naar de waardering van de interne media een duidelijke voorkeur aangegeven voor een zakelijker berichtgeving, omdat in artikelen naar hun mening vaak een te positief beeld wordt geschetst. Ook een vaste plek in de krant voor het nieuws van de segmen ten is een al lang geuite wens. De agenda die elke vrijdag in de Rabokrant staat, is vanaf vol gende week alleen nog op de wekelijkse cd-rom van de Rabolnfobank te vinden en elke vrijdag op het RaboWeb. Met de komst van de Rabo krant nieuwe stijl verandert ook de werkwijze van de Rabolnfo bank. Voortaan is alle aanvul lende informatie die in de Rabokrant wordt aangekondigd direct opvraagbaar via het RaboWeb, het intranet van de Rabobank. Maandag staat in de Rabokrant een artikel waarin wordt uitgelegd hoe deze infor matie kan worden opgeroepen. De aanvullende informatie wordt voorlopig ook nog geplaatst op de wekelijkse cd- rom van de Rabolnfobank die nog enkele maanden verschijnt. Als alle bestaande informatie uit de Rabolnfobank is overgebracht naar het RaboWeb, verdwijnt de cd-rom. Naar verwachting is dat in juni. Het RaboMagazine komt in juni voor het laatst uit. Het blad bleek te weinig aan te sluiten bij de beleving en behoefte van haar lezers. Er voor in de plaats komt een driewekelijkse bijlage van de Rabokrant, Rabokrant Extra. Dit nieuwe blad verschijnt voor het eerst in mei en biedt naast taakgerichte informatie ook ruimte aan algemeen nieuws over de organisatie en achtergronden over producten en diensten. De aanpassingen aan de interne media leveren een papierbespa ring van ongeveer twintig pro cent op. Ook de kosten dalen, zodat later dit jaar ook de door belasting wordt verlaagd. Cliënten Advies Het aantal overeenkomsten Rabo Telebankieren steeg vorig jaar met ruim 40% tot een totaal van 153.000 telebankierende particulieren. Het aantal echte gebruikers groeide echter met slechts 22%. Daarom adviseert het segment CA om tijdens het adviesgesprek over het Rabo TotaalPakket selectiever om te gaan met Rabo Telebankieren. Het aantal overeenkomsten Rabo Telebankieren is met name sterk gestegen sinds de introduc tie van het Rabo TotaalPakket. Gebleken is echter dat de helft van de Rabo TotaalPakket-hou- ders Rabo Telebankieren nog niet heeft geïnstalleerd. "Veel van deze klanten hebben helemaal geen pc en kregen telebankieren ongevraagd bij hun Rabo Totaal- Pakket", zegt Sandra Reurekas van Cliënten Advies. "Ook zijn er nogal wat klanten die heel lang hebben gewacht met installeren en inmiddels de pincode van de digipass zijn kwijtgeraakt." Rabobank Nederland kreeg het afgelopen jaar circa tienduizend onbruikbare digipassen retour omdat de klant de pincode niet meer wist. Reurekas: "Deze on nodige kosten en moeite zijn te vermijden. Wij adviseren de ban ken te kijken naar de behoefte van de klant en telebankieren alleen aan te bieden aan klanten die al een pc én modem hebben en die zelf aangeven met teleban kieren te willen beginnen. Kan of wil een klant nog niet telebankie ren dan kan het aanmaken van een digipass beter worden uitge steld. Als er wel een digipass wordt verstrekt is het van belang de klant er op te attenderen dat de digipass alleen werkt met bij behorende pincode." De banken kunnen de klanten die teleban kieren niet actief gebruiken, bel len om de redenen hiervan te ach terhalen en ze zonodig nodig te ondersteunen. Lijsten met de namen van deze klanten ontvan gen de banken in week 17. Cliënten Advies r (040) 217 70 08 (kies 2.2.) In Amsterdam zijn woensdag de contracten ondertekend tussen de Rabo bank en drie musea voor exposities van drie generaties eigentijdse Neder landse kunstenaars. Het betreft de tentoonstelling van René Daniels in het Van Abbemuseum in Eindhoven, van Ad Dekkers in het het Stedelijk Museum in Amsterdam en van Micha Klein in het Groninger Museum. Op de foto (vlnr): Eddy de Jonge, zakelijk directeur Groninger Museum, Rudi Fuchs, directeur Stedelijk Museum, kunste naar Micha Klein, Willem Lageweg, pro- O^jnnn^ïnK grammamanager 100 jaar, Marieke van r\r\ Schijndel, hoofd Kunstzaken en Jan <-— lUU JÖOI Debbauts, directeur Van Abbemuseum. Klanten die het millennium probleem ontkennen of te laat onderkennen, vormen een poten tieel risico voor banken. Inmid dels heeft ook De Nederlandsche Bank de banken hierop gewe zen. Om de risico's te beperken is, in overleg met de Neder landse Vereniging van Banken, een gedragscode vastgesteld waar aan alle banken zich zullen hou den. Meer informatie over deze gedragscode en de te nemen acties is te vinden in circulaire 51/260. Deze staat vanaf maan dag in de Rabolnfobank. Hierin staat eveneens een brief voor debetklanten. De brief in het dossier RCCA98 in de Rabolnfo bank is bestemd voor creditklanten. De kosten van levensonder houd zijn in 1997 met 2,2% gestegen. De Raad van Beheer adviseert daarom de vacatiever goeding per bijgewoonde verga dering voor leden van de beheerscolleges te verhogen met ingang van 1 januari 1998. De nieuwe bedragen zijn vermeld in circulaire 13/856, die maandag in de Rabolnfobank staat, rubriek Geldige Circulaires. Cliënten Advies Banken die lokaal een actie willen voeren voor het Rabo TotaalPakket kunnen beginnen. Alle communicatiematerialen voor de drie lokale acties liggen nu op voorraad in Best en de voor beeldbrieven die voor de mailing kunnen worden gebruikt, staan in de Rabolnfobank. In de draaiboeken voor de loka le acties is een artikelnummer op genomen van een etalagepakket (ongewijzigde herdruk van vorig jaar). Er zijn echter nog meer communicatiematerialen voor de bankhal te bestellen. De banken kunnen deze materialen via FRIS bestellen bij Rabofacet in Best. De besteleenheid is één en de uiterste besteldatum is 16 april. Het segment vraagt de banken echter de bestelling zo spoedig mogelijk door te geven in verband met de productietijd. Onder staande tabel geeft een overzicht van alle bankhalmaterialen. Informatie over bankhalcom- municatie kunnen de banken vin den in de Catalogus Lokale Artikelnummer: Prijs: Etalagepakket TotaalPakket voor twee palen 80495 275,- Affiche TotaalPakket advieszone 80496 25,- Actiezuil TotaalPakket 80870 225,- Fysieke decoratiematerialen TotaalPakket 80871 450,- Inrichtingsservice 80872 375,- GEA sticker TotaalPakket 80873 17,50 Raamsticker TotaalPakket 80874 17,50 Kartonnen Bedrukking tafelzuil TotaalPakket 80875 17,50 alleen te bestellen in combinatie met artikelnummer 80495 Communicatiemiddelen hoofd stuk 4.2. Indien er dan nog vragen zijn, kunnen zij terecht bij Communicatie/Producties, tele foon (040) 217 66 28. De voor beeldbrieven voor de lokale ac ties zijn maandag opgenomen in de draaiboeken. Deze staan in de Rabolnfobank, rubriek Rabo krant, trefwoord bieb97, dossier Inactie. Cliënten Advies 7 (040) 217 70 08 (kies 2.2)

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1