CEA is wél bruikbaar maar nog niet zo gebruikersvriendelijk Andere openingstijden call centers Interpolis 'Alles verandert'veranderd Materialen voor inrichting authentiek kantoor gezocht BeaNet zondagnacht tijdelijk uit de lucht Drie nieuwe radio commercials PFA Alles verandert Oude Rabobank in Zuiderzee Museum Bedrijfsvoering Het aantal aangemaakte com-fiches is in de eerste twee maanden van dit jaar met tien procent gedaald ten opzichte van dezelfde perio de vorig jaar. Toch is gebruik van het Centraal Elektronisch Archief (CEA), de opvolger van de com-fiches, nog geen gemeengoed bij de lokale banken. Volgens Paul den Teuling van Bedrijfsvoering, pro jectmanager CEA, komt dat door de geringe gebruikersvriendelijk heid, maar óók door onbekendheid met de te realiseren besparingen. Het Centraal Elektronisch Archief heeft als hoofdtaak het overnemen van de (archief)- functie van de com-fiches. Daardoor vervallen onder meer de kosten van het aanmaken, distribueren, verwerken, archive ren en beveiligen van de com- fiches. In het CEA staat nu al ongeveer 70% van het totale volume aan com-fiches. Het stre ven is om in de loop van 1998 alle com-fiche output in het CEA beschikbaar te hebben. Inmiddels is het al mogelijk om het aantal com-fiches in het systeem Variabele Output Verstrekking op nul te zetten. Volgens Den Teuling maken veel banken de stap naar het elek tronisch archief nog niet vanwe ge de gebruiksonvriendelijkheid. Veel gehoorde klachten zijn de onvriendelijke bediening, ver schillende notaties van rekening nummers, beperkte zoekmoge lijkheden en het feit dat de lijsten niet compleet op het scherm wor den getoond. Ook is het niet mogelijk om op een makkelijke manier (delen van) lijsten te prin ten. "Het heeft voor ons hoge prioriteit om hiervoor oplossin gen te vinden. We werken aan verbeteringen en hopen die in september rond te hebben. Als de gebruikersvriendelijkheid is ver beterd, worden de com-fiches vanaf september versneld afge bouwd." Den Teuling stelt dat in het algemeen het zoeken in het CEA goedkoper is dan het werken met comfiches. Bovendien kunnen Bedrijven Advies In de nacht van zondag 5 op maandag 6 april is BeaNet tus sen 00.00 uur en 02.00 uit de lucht. Interpay installeert op dat moment nieuwe software. Het uit de lucht zijn van BeaNet betekent dat klanten niet kunnen pinnen bij betaal automaten. Met name voor de horeca en de benzinestations kan dit problemen opleveren. Interpay informeert zijn belang rijkste klanten over de in stallatie van de nieuwe soft ware. Omdat het bedrijf geen selectie kan leveren van klan ten die op dit tijdstip door gaans gebruik maken van de betaalautomaat, adviseert Rabobank Nederland lokale banken betrokken klanten zelf over de operatie te informeren. Bedrijven Advies C (040) 217 70 04 Cliënten Advies Tot nu toe waren deze call cen ters op donderdag- en vrijdag avond tot 19.00 uur te bereiken. Op basis van ervaringen en me tingen is besloten de openingstij den aan te passen. Er werd over het algemeen slechts incidenteel op deze avonden gebeld. Inter polis denkt ook met de nieuwe gebruikers vanaf verscheidene werkplekken tegelijkertijd zoe ken in het elektronisch archief. Bij de afweging om het CEA al of niet te gebruiken, roept hij de banken op de gebruiksonvriende lijkheid af te zetten tegen de besparingen. "Voor de meeste output zal deze keuze uitvallen in het voordeel van het centraal elektronisch archiveren." Meer informatie over het CEA staat maandag in de Rabo- Infobank, rubriek Rabokrant. Een actueel overzicht van de lijs ten in het CEA is te vinden op de Bedrijfsvoeringssite van het RaboWeb. Rabofacet ARCADE C (030) 21 5 33 33 De call centers Helpdesk Leven Particulier, Bankenservice Schade Particulier en Servicedesk BBO van Interpolis zijn voortaan op don derdag- en vrijdagavond tot 18.00 uur bereikbaar voor Rabobanken. Alleen Bankenservice Schade Particulier blijft op vrij dag nog open tot 19.00 uur. openingstijden voldoende service te kunnen bieden. Bij het call center Schadeservice verandert er niets: dat blijft op werkdagen bereikbaar van 08.00 tot 20.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 15.00 uur. interpolis r (013) 462 13 27 Financieel Advies Drie nieuwe radiocommer cials moeten de bekendheid van het Rabobank Persoon lijk Financieel Advies vergro ten. Op de zenders Radio 1 en 2, Sky Radio en Classic FM zijn ze sinds gisteren te beluisteren. Het reclamebureau FHV maakte voor de Rabobank vijf verschillende commer cials, waarvan er in maart al twee te horen waren. In middels worden alle vijf de reclamespots uitgezonden, en is ook de frequentie waarmee dat gebeurt verhoogd. De nieuwe spotjes borduren voort op de vorige twee: realistische verhalen van men sen die de deskundigheid van het PFA nodig hebben. De drie nieuwe onderwerpen zijrnde vermogensgroei om eerder te kunnen stoppen met werken en een droom te reali seren, het reserveren van geld voor studerende kinderen en het repareren van het pen sioen na een echtscheiding. Tot en met 23 april zijn de spotjes 43 keer op Radio 1 (tussen 7.00 en 9.00 uur) en 73 keer (tussen 7.00 en 18.00 uur) op Radio 2 te horen. Sky radio zendt ze 83 keer (tus sen 9.00 en 18.00 uur) uit, Classic FM doet dat 81 keer (tussen 15.00 en 19.00 uur). Vanaf maandag staat het zendschema in de Rabolnfo- bank, rubriek Rabokrant. Bedrijven Advies Relatiebeheer Alles verandert. En dus ook dc bcdrijvenbrochure met de gelijkna mige titel. De twee versies die hiervan bestonden, één voor het mkb en één voor de agrarische sector, zijn vervangen door een gecombi neerde versie. rMoet-uwJening misschien J mééveranderen? r't '.ksa'V /ondwjjae l Irvt.nx-e^ er, De brochure wijst de ondernemer erop dat veranderende omstan digheden gevolgen kun nen hebben voor zijn financiële situatie, zowel zakelijk als privé. En daarmee ook voor zijn leningen, verzekering en en betalingsverkeer. Daardoor is de brochu re vooral te gebruiken vóór of tijdens integrale adviesgesprekken. Het bestelnummer van de brochure is 80169, de prijs is ƒ2,- per stuk en de besteleenheid 10. Bedrijven Advies (040) 217 70 04 In het buitenmuseum van het Zuiderzee Museum te Enkhuizen wordt momenteel de laatste hand gelegd aan de uitbreiding van de permanente tentoonstelling over leven, wonen en werken in het begin van deze eeuw. De uitbreiding betreft de restauratie van een authentieke boerderij, waarin ook ruimte is gereserveerd voor een kantoor van de Boerenleenbank. Voor de inrichting hiervan zijn medewerkers van het regiokantoor te Haarlem op zoek naar histori sche materialen en verhalen. Het kantoor van de Boeren leenbank komt in een authentie ke boerderij uit het Friese plaats je Baard, die op dit moment met steun van een aantal lokale banken en Rabobank Nederland wordt gerestaureerd en in ori ginele staat ingericht. Omdat in een soortgelijke boerderij in het begin van deze eeuw een Boerenleenbank is opgericht, en de kredietcoöperatie in die tijd een grote rol van betekenis speelde, heeft het museum in overleg met de Rabobank be sloten in deze museumboerderij een Boerenleenbank te huis vesten. "De Rabobank draagt finan cieel een steentje bij aan de ver- bouwingskosten, maar krijgt daarnaast een kans om de bezoe kers te vertellen over de coöpera tie in die tijd, over de inrichting van het kantoor en over de werk wijze van de eerste kassiers", vertelt Marijke Sies, als commu nicatie consultant verbonden aan het regiokantoor Noordwest Nederland. Maar voor het zover is moet er nog een boel werk wor den verzet. Sies: "We willen de bezoekers zo waarheidsgetrouw mogelijk laten zien en horen wat de rol en werkwijze van de Boerenleen bank in de jaren twintig en dertig is geweest. Daarvoor is veel onderzoek nodig maar ook de medewerking van (oud-) mede werkers of hun kinderen. Hun verhalen en ervaringen kunnen van grote waarde zijn voor de tentoonstelling." Daarnaast is het regiokantoor op zoek naar hulpmiddelen die de kassier aan het begin van deze eeuw gebruikte. Daarbij moet worden gedacht aan lakstempels, rentetabellen et cetera. Medewer kers en anderen die historische verhalen kennen of materialen in bruikleen willen geven, kunnen contact opnemen met Sandra Bouwman of Angéla Koster van het regiokantoor in Haarlem. Daarbij moet in ogenschouw worden genomen dat het om een permanente tentoonstelling gaat. RaboMagazine van april be steedt aandacht aan de oude boerderij en de familie van de oorspronkelijke oprichters van de Boerenleenbank nabij jorwerd. Regiokantoor Noordwest Nederland f (023) 514 58 18

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2