°4 DLL ruilt VSP in voor twee nieuwe formules 02 Na Algemene Vergadering special over de coöperatie Onderzoek huishoudens binnen doel groep FA Radiocommercial KoB ook voor lokaal gebruik Banenmarkt Nedersticht is voor herhaling vatbaar fm LEENOO 19 9 8 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 488 Week 14 Donderdag 2 april Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518* Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Relatiebeheer Bedrijven Advies VSP, het vijf jaar geleden geïntroduceerde Verkoop Stimuleringsprogramma, leverde De Lage Landen (DLL) vorig jaar vier keer zoveel omzet op als in 1992. Toch schaft De Lage Landen VSP af én wordt het label Rabobank op nieuwe standaardproducten geplakt, te beginnen met Rabo Equipmentlease. Een gesprek met Kim Egger, directeur Rabo Marketinggroep. Aan het VSP-programma wer ken momenteel een kleine twee honderd banken mee. Het pro gramma heeft dan ook veel opgeleverd en niet alleen in mate riële zin. Egger: "Er is een struc turele relatie opgebouwd tussen de banken en De Lage Landen." En die relatie is volgens hem vooral gebaseerd op vertrouwen en wederzijds commitment. "Banken zien de producten en diensten van De Lage Landen als een vanzelfsprekend onderdeel van hun portefeuille." Dat vertrouwen neemt echter niet weg dat er nog steeds drie honderd banken zijn die geen De Algemene Vergadering van de Rabobank sluit vandaag de in de afgelopen jaren gevoerde zogenoemde coöperatiediscussie af. De Rabokrant wijdt naar aanleiding hiervan maandag een speciale uitgave aan de coöperatie In deze special komen negen medewerkers van negen ver schillende banken, verspreid over het gehele land, aan het woord over het werken in hun coöperatieve Rabobank. Herman Wijffels, voorzitter van de Hoofddirectie van Rabo bank Nederland, reageert hier op en gaat ook in op enkele onderdelen van de discussie en haar resultaten. Via enkele kaders geeft de Rabokrant ver der inzicht in het wezen, de inhoud en de resultaten van de coöperatiediscussie. In de special onder anderen Penna Kooreman (l), hypotheekad viseur bij de Rabobank Teylingen: "De tussenpersonen denken alleen aan hun provisie, wij denken vooral aan de klant. Dat is een heel belangrijk verschil." VSP-status hebben, maar wel een aanzienlijk leasepotentieel. Het is deze groep banken die Egger met een andere aanpak ook over de streep hoopt te trekken. VSP blijkt vooral effectief als het om de afzet van laagdrempelige stan daardproducten gaat. Daarvoor heeft DLL gisteren VITA geïntro duceerd: het Verkoop Inten- siverings Traject Aangesloten Banken. "De basisfilosofie blijft dezelfde als bij VSP", aldus Egger, "zij het dat gemak, snel heid en efficiency een sterker accent krijgen." Maatwerkadvies is een heel ander verhaal. De Lage Landen wil haar specialisten dichter bij de banken brengen door ze voor deze tak van dienst een onderdeel te laten zijn van het lokale rela- tiebeheerteam. Voor het maat werkadvies is dan ook Triple- Win in het leven geroepen. Egger: "Win, win, win: voor de klant, voor de bank en voor ons." Overigens blijkt uit markton derzoek dat klanten voor stan- daardleaseproducten volledig op de bank zijn georiënteerd. "De leasemaatschappij is als het ware een black box", zegt Egger. "Het is dus veel logischer om op deze producten het Rabolabel te plak ken." Het eerste standaardpro duct dat onder het merk Rabobank verschijnt is equip mentlease. Later dit jaar volgt autolease. Volgens Egger is deze labelling niet nodig en zelfs onge wenst voor de maatwerk produc ten en diensten. "Bij het adviseren van gespecialiseerde producten komen ook onze specialisten om de hoek kijken. Op dat moment biedt het merk De Lage Landen toegevoegde waarde." Verder heeft De Lage Landen gisteren bekend gemaakt de tarieven voor kleine contracten te verlagen en het acceptatiebeleid van de banken te verruimen. De on-line fiattering stijgt van anderhalve naar drie ton. Ook dat is volgens Egger een aanzien lijke versterking van de slag kracht. De Lage Landen Z (040) 233 94 14 Financieel Advies Er is een telefonisch onder zoek gaande onder huishou dens binnen de doelgroep Financieel Advies. Zaken als distributiekanalen, interesses in financiële zaken en klant waarde worden gemeten. Het Amsterdamse onder zoeksbureau Centrum voor Marketing en Analyse voert het onderzoek uit in opdracht van het segment Financieel Advies van Rabobank Neder land. Het kan zijn dat ook klan ten van de Rabobank worden benaderd. Zij hebben hun medewerking in een eerder stadium toegezegd. De resul taten van het onderzoek wor den in juni bekendgemaakt in Rabokrant en Rabolnfobank. Financieel Advies (040) 217 70 07 Cliënten Advies Om het verbeterde Krediet op Betaalrekening (KoB) onder de aan dacht te brengen wordt vanaf 21 april tot en met 5 mei een radiocom mercial in twee delen uitgezonden. De commercial positioneert het ver beterde KoB niet als leenproduct, maar als gemakkelijke betaalfacili teit. Banken kunnen de commercial ook bestellen voor lokaal gebruik. In de hoofdcommercial wordt uitgelegd wat het Krediet op Betaalrekening is en waarom het zo interessant is voor de klant. De Rabobank biedt de klant met het KoB op voorhand gemakke lijk en goedkoop betaalgemak. In feite kan de klant het KoB zien als De Rabobank Nedersticht kijkt tevreden terug op de banenmarkt die ze afgelopen zaterdag voor het eerst organi seerde. De 'oogst' tot nu toe omvat al meer dan vijftig sollici tatieformulieren. De bank met 120 medewerkers in De Meern heeft op dit moment tien vacatures. Voornamelijk door uitbreiding zijn dat er meer dan normaal. De functies varië ren van cliënt- en bedrijvenadvi- seurs tot managementfuncties. Een interne sollicitatieprocedure leverde niet genoeg resultaat op en daarom besloot de bank de externe arbeidsmarkt op te gaan. Ze adverteerde met de vacatures en de banenmarkt in het Utrechts Nieuwsblad en de plaatselijke kranten en stuurde een brief met advertentie aan de Utrechtse hoge scholen. Ook werden er grote borden bij de bank geplaatst, die de aandacht vestigden op de banenmarkt. Ruim honderd geïn teresseerden bezochten de markt en spraken met één van de vijf tien aanwezige medewerkers. Die gaven niet alleen informatie over de vacatures en de Rabobank- organisatie, maar vertelden ook dat de Rabobank Nedersticht een moderne bank is, waar medewer kers alle ruimte krijgen voor het nemen van verantwoordelijkheid en initiatieven. een verlengstuk van de betaalre kening. Dit verhaal wordt verteld door Paula Hermans, die onver wachts een tweeling kreeg. Deze testimonial wordt ook gebruikt in de andere media-uitingen. Verderop in het reclameblok volgt een zogenoemde 'tag on'. Hierin wordt nogmaals kort benoemd wat het Krediet op Betaalrekening is. Bovendien wordt de klant opgeroepen het gratis 0800-2020 informatie nummer te bellen. De hoofdcom mercial duurt 30 seconden, de 'tag on' vijf seconden. Klanten die naar 0800-2020 bellen, kunnen informatie opvra gen. Zij krijgen dan een mailing, bestaande uit een brief, een fol der, een tarievenoverzicht, een antwoordformulier en retouren velop. Als een klant een afspraak wil maken met een bank, ont vangt de desbetreffende bank een fax met het verzoek contact met de klant op te nemen. De radiocommercial wordt uit gezonden op radio 2, radio 3, radio 10 gold en Sky Radio. In de Rabolnfobank, rubriek Rabo krant, dossier LeenOO (kopje Krediet op Betaalrekening, sub kopje 'marktbewerking') staat maandag een overzicht van het uitzendschema. In dit dossier is ook de tekst te lezen. Het segment krijgt steeds vaker signalen dat banken de radio commercial uitzenden bij de lokale omroep en daar goede reacties op krijgen. Daarom is de commercial plus 'tag on' ook te bestellen voor lokaal gebruik. Er zijn twee versies, op cassette (artikelnummer 80523) en op een DAT-tape (artikelnummer 80524). Beide kosten ƒ150,- per stuk. Levering vindt plaats begin week 16. De radiocommercial is het gehele jaar doorlopend in te zetten. Cliënten Advies Z (040) 217 70 08 (kies 3.2)

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1