De Verkoopkist: een hulpmiddel gemaakt voor én door banken 'Cliënten Advies verkoopt naast de 26 producten, ook de bank zélf Cliënten Service vooral van belang in het voor- en natraject van actief 'Cliëntadviseur belangrijke schakel' KIST 97 Rabobank Gieten over'26ste product': Colofon Wageningen benadrukt tevredenheid van klanten Met de komst van de Verkoopkist, ruim een jaar geleden, hoeven banken niet meer telkens opnieuw het wiel uit te vinden. De kist reikt met tal van praktische hulpmiddelen medewerkers van Cliënten Advies een helpende hand in het verkoopproces. De laatste banken- monitor toonde aan dat 69% van alle banken de kist gebruikt; 66% van de gebruikers beoordeelt hem als goed, 8% als zeer goed. "Het doel van de verkoopkist is de voorbereiding, uitvoering en nabewerking van het verkoop proces efficiënter en effectiever te laten verlopen", zegt Jeroen van Veen van Cliënten Advies. "De brievenbibliotheek bijvoorbeeld bevat een aantal standaardbrie ven voor de correspondentie met de klant. Een ander instrument zijn de verkoopscripts die voor de cliëntadviseur als leidraad kun nen dienen in gesprekken met klanten. Tijdens het verkooppro ces kunnen cliëntadviseurs én medewerkers Cliënten Service gewoon uit de kist halen wat ze nodig hebben. Dat bespaart tijd." De kist bevat verkoopinstru menten die hun meerwaarde al hebben bewezen én nieuwe in strumenten die door de banken zelf zijn aangedragen. Van Veen: "Ik zou tegen elke bank met een goed idee of met een zelf ontwik keld hulpmiddel dat goede resul taten heeft opgeleverd, willen zeggen: laat het ons weten. Andere banken kunnen daar dan weer hun voordeel mee doen. De Verkoopkist is gemaakt voor de banken en kan mede door de banken actueel worden gehou den." De Verkoopkist wordt binnen kort uitgebreid met een fiscale waaier. Daarin worden alle fisca le aspecten van de producten van Cliënten Advies op een rijtje gezet. Hoe banken ideeën kunnen doorgeven, is te vinden in de Rabolnfobank, rubriek Rabo- krant, trefwoord kist97. Karin Smid: "Bekijken of de Rabobank méér kan betekenen voor de klant. Voor cliëntadviseur Karin Smid van Rabobank Gieten bestaat de formule van Cliënten Advies vooral uit het verkopen van de bekende 25 producten van het segment. Dat daarbij de klant centraal staat is voor haar een vanzelfsprekende zaak. "Je bekijkt of de Rabobank méér kan betekenen voor de klant." Rob Geven: "Het lokale aspect is belangrijk. Si meer rekening moet houden met o de specifieke wensen van lokale banken. "Het lokale aspect is <3- belangrijk. De studentenmarkt in Amsterdam kan niet over een kam geschoren worden met die 5f van Wageningen. De studenten populatie in Wageningen is klein, maar ze bestaat. Deze markt is een van onze speerpunten, en daar gaan we goed mee scoren!" Ze vindt de rol van cliëntadvi seur van cruciale betekenis. "Want als het noodzakelijk is, adviseer je 'product nummer 26' en verwijs je door. Daardoor ben je een belangrijke schakel binnen de bank." De cliëntadviseur kan zich de helft van haar tijd met klanten bezighouden. Tijd die vrijge maakt kan worden doordat de meeste van de administratieve taken bij Cliënten Service belegd zijn. Smid: "Ik denk dat ik per dag met dertig klanten in contact kom." Voor Smid is vriendelijkheid een belangrijke waarde bij het benaderen van klanten. Ze vraagt dóór om er achter te komen wat de klant precies wil, waarna ze een advies op ma^ geeft. Als de klant voor een sp^ cifiek product komt, dan krijgt hij daar informatie over. "Maar ook over andere producten krijgt hij folders mee naar huis, waarna je hem na een week opbelt." Rabobank Gieten schenkt veel aandacht aan het begrip 'klant waarde'. Zo is de bank twee avonden per week geopend voor alle bankzaken. "De klanten waarderen dit", constateert Smid. "Zo kunnen ze na het eten om zeven uur nog even naar de bank, in plaats van haast-je-repje na hun werk." Het segment Cliënten Advies van Rabobank Wageningen hecht veel belang aan de tevre denheid van haar klanten. Dit aspect uit de formule CA krijgt dan ook alle nadruk. "Dat uit zich in de mentaliteit van de medewerkers en in onze benade ringswijze", zegt Rob Geven, één van de cliëntadviseurs in Wageningen. Geven: "Cliënten Advies ver koopt naast de 26 producten ook de bank zélf. Zeker als de klant voor het eerst de bankhal bin nenkomt. Je bent als adviseur het visitekaartje, dus je probeert je positief op te stellen en goed naar Hoofdredactie: Henny van Egmond Redactie: Hannie van Heugten Suzanne Bollen Eindredactie: Peter Sluis Opmaak en druk: Wil van Tongerlo Lecturis BV de klant te luisteren. Je blijft zakelijk, maar zorgt er ook voor dat de klant zich op zijn gemak voelt. Uiteindelijk vervul je de wensen van de klant met een product dat aansluit bij zijn behoefte." Bij de Rabobank Geleen worden de acties van het segment Cliënten Advies sinds vorige maand voorbereid door Cliënten Service. "Leuk zo'n nieuwe functie, je kunt hem zelf nog voor een deel invullen", aldus Mendy Hautvast, medewerker Cliënten Service. "Voorop staat wel dat we de cliëntadviseurs ondersteunen, zodat die zich helemaal kunnen richten op adviseren en verkopen." Als Rabobank Wageningen zelf het initiatief neemt om klanten te benaderen, bijvoorbeeld bij een actie, richt ze zich vaak op een specifiek product zoals het Rabo Totaalpakket. "Dat is een mooi product dat een link legt met ver schillende andere productgroe pen", vertelt Geven. "En dat betekent de formule dan ook voor mij: verder kijken dan je neus lang is, en breder. Meedenken met de klant tot het een totaalklant wordt." Geven onderschrijft het belang van één formule maar vindt wel dat Rabobank Nederland wat Mendy Hautvast, medewerker Cliënten Service: "Ondersteunen cliën tadviseurs staat voorop. Rabobank Geleen heeft werk groepen voor de diensten betalen, sparen, lenen en verzekeren. Zo'n werkgroep bekijkt de acties die Rabobank Nederland aanbiedt, kiest aan welke acties wordt mee- gedaan of doet een voorstel voor een eigen actie," zegt Hautvast. "De werkgroep geeft ook de loka le doelstellingen aan. Vervolgens beslist het managementteam of de actie doorgaat. En dan kan ik aan de slag, ik werk de actie verder uit. Ik maak voor de cliëntadviseurs een actiebeschrijving zodat zij weten wat van hen wordt ver wacht. Hierin staat alle informatie over de actie, zoals de doelgroep, de looptijd, de doelstellingen en de aanpak." Bij lokale acties maakt Hautvast ook een selectie van de klanten die de cliëntadviseurs moeten benade ren. "Het maken van een goede selectie is belangrijk voor het sla gen van een actie, maar ook best moeilijk. Daarom ga ik binnen kort een cursus CRP doen." Verder voorziet zij de cliëntadvi seurs van een overzicht waarop de producten staan die een klant^fc afneemt. "De cliëntadviseurs zi|m zo goed voorbereid als zij de gese lecteerde klanten benaderen om een afspraak te maken voor een adviesgesprek. Na de actieperiode geven zij mij de resultaten door en daarvan maak ik een verslag. Ik ben dus zowel in het voor- als natraject bij de actie betrokken."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 4