Hoge waardering voor Themadagen Het gezicht en de stem van de lokale banken 26 CA-processen gebundeld in boekje 'Teambelang overstijgt eigenbelang' Cliëntadviseur en medewerker Cliënten Service: De waardering voor de Themadagen 'De Commercieel Manager als formulcdrager' is zeer hoog, zo blijkt uit de evaluatieformulieren. De deelnemers gaven een gemiddeld cijfer van 7,5, de helft gaf zelfs een 8 of hoger. Vier deelnemers dachten er anders over en gaven een onvoldoende. ^ÊÊjX/e zijn natuurlijk blij met die ^roge waardering", zegt Victor Veldhof van Cliënten Advies, "maar belangrijker is dat 98% van de aanwezigen zegt de volgen de keer weer te komen. Boven dien geven zij aan behoefte te hebben aan twee a drie van dit soort dagen per jaar. Belangrijk is ook dat we kunnen concluderen dat de eerste Themadagen posi tief hebben bijgedragen aan de houding ten opzichte van de for mule. Van de bezoekers geeft 25% aan door de Themadagen nog positiever te staan tegenover de formule, 70 zegt dat de houding al positief was." Het programma was op beide dagen hetzelfde. Opvallend is dat de deelnemers aan de tweede dag over de hele linie een hogere waardering geven dan de deelne mers aan de eerste dag. Over de prestaties van discussieleider Pieter Jan Hagens waren de bezoekers het eens, hij scoorde een dikke negen. Ook de waarde ring voor beide gastsprekers was opvallend hoog. Voor volgende Themadagen zijn door de commercieel managers diverse onderwerpen aangedra gen. Deze hebben vooral betrek king op de organisatie in brede zin én het personeel. Als thema's voor organisatie in brede zin wor den onder meer processen, inrich ting, bedrijfsvoering en kostenbe heersing genoemd. Voor personeel: personeelsbeleid, doorstroming, werktijden en beloningssystema- tieken. Daarnaast is er ook belang stelling voor onderwerpen die te maken hebben met distributie, verkoop, marktbewerking en de verhouding tot andere segmenten. Tot slot bleek uit de evaluatie dat veel commercieel managers graag betrokken willen worden bij de voorbereiding van volgen de Themadagen. Een aantal vroeg zich af of deze ook in andere plaatsen kunnen worden gehou den. Anderen gaven aan het prettig te vinden bepaalde the ma's in kleinere groepen uit te diepen. Het segment zal bij de voorbereiding van volgende Themadagen al deze suggesties meenemen. Deelnemers beoordeelden de eerste Themadagen met een 7,5. ^(flke klant van de Rabobank is klant van het segment Cliënten Advies. Dat geeft aan hoe belangrijk het is dat klanten goed worden bediend. De cliëntadviseur en de medewerker Cliënten Service kun nen daarbij niet zonder elkaar. Er zijn nu twee boekjes verschenen die deze nieuwe functies in beeld brengen. De functies worden geplaatst in het kader van Visie '98, de segmentformule, klantwaar de, en het merk Rabobank. "Cliënten Advies heeft de laatste jaren veel nadruk gelegd op de verkoop van producten. Hierdoor was er weinig aandacht voor het organiseren van processen." Dat zegt Jeanne Driessen, projectleider Quick Wins. Onderzoek onder lokale banken leerde dat er meer dan tweehonderd, vaak sterk verouderde, procedures bestaan binnen het segment. Het boekje 'De belangrijkste processen van Cliënten Advies' beschrijft de 26 procedures die vaak voorkomen, problemen opleveren, of ingewikkeld zijn. De wereld verandert en klanten veranderen. Ze kiezen bewuster en klantentrouw is niet meer vanzelfsprekend. Dat stelde de bank voor de opdracht hier een beleidsvisie op te ontwikkelen, Visie '98. Bankieren vanuit de klantbehoefte, de klant centraal stellen in plaats van het product. Dit leidde tot het oprichten van de segmenten. De segmenten stonden vervolgens zelf voor de ^^k een eigen vertaling van Visie ^Bte ontwikkelen. Voor Cliënten Advies heet die vertaling de seg mentformule. Veel banken zijn druk bezig om de segmentformule voor Cliënten Advies in te voeren. In de formule Cliënten Advies staat wat het segment wil berei ken en hoe ze dat wil doen. Om de doelstellingen te kunnen berei ken moet er een goede samen werking zijn tussen de drie func ties binnen Cliënten Advies: de commercieel manager CA, de cliëntadviseur en de medewerker Cliënten Service. In de ogen van de klant is de cliëntadviseur de bank. Deze nieuwe functie is niet te vergelij ken met die van de baliemede werker van voorheen. De cliënt adviseur adviseert en verkoopt de fl^ducten van Cliënten Advies op een manier die past bij de Rabobank. Dat wil zeggen per soonlijk en actief met als doel samen met de klant een oplossing te vinden voor zijn vraag. Om dit goed te kunnen doen moet de cliëntadviseur kunnen beschik ken over kennis én vaardigheden. Maar hij moet ook vrij worden gemaakt van bepaalde werkzaam heden. De medewerker Cliënten Service heeft een ondersteunende rol en is dus belangrijk voor de cliënt adviseur. Hij zorgt er op een effi ciënte en effectieve manier voor dat de cliëntadviseur zijn ver- kooptaken optimaal kan vervul len. De functie is op meerdere manieren in te vullen. Zo kan de medewerker Cliënten Service bij voorbeeld achter de schermen klanten telefonisch bedienen, de verkoopadministratie afwikkelen en ondersteunen bij marktbewer kingsacties. Of geldhandelingen afwikkelen en klanten opvangen en doorverwijzen. De twee boekjes 'Jij in je rol van Cliëntadviseur'en 'Jij in je rol van medewerker Cliënten Service' maken duidelijk hoe de functies worden ingevuld op basis van de formule Cliënten Advies. Er staat in wat de verwachtingen van klanten kunnen zijn. Maar ook de rol en de verwachtingen van collega's en manager én anders om wat de medewerker van col lega's en manager mag verwach ten, komen aan de orde. Tijdens de eerste Themadag voor commercieel managers CA heeft iedere deelnemer een premi- umuitgave van de boekjes ont vangen. De boekjes worden bin nenkort ook opgestuurd naar de commercieel managers die niet hebben deelgenomen aan de Themadag. De teksten staan vanaf maan dag in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant. Volgens Driessen is er bij het sa menstellen van het boekje enorm geprofiteerd van de kennis van medewerkers van Cliënten Advies bij lokale banken. "Samen met specialisten van Rabobank Neder land stelden zij de standaard beschrijvingen op." De processen zijn geselecteerd aan de hand van drie criteria. Ten eerste zijn processen opgenomen die frequent voorkomen. "Hierbij is bekeken of de klant beter, sneller of gemakkelijker geholpen kan worden", vertelt Driessen. "De helft van de klanten komt namelijk naar de bank voor zaken waar een alternatief voor bestaat, zoals het gebruik van de Rabofoon". Ten tweede is gekozen voor pro cessen die grote knelpunten ver oorzaken. Een voorbeeld hiervan "Het team staat aan de basis van een topprestatie." Deze rotsvaste overtuiging heeft Roelant Oltmans, de coach van het Nederlands heren hockeyteam die met zijn formule goud won in Atlanta, 1996. Om succesvol te zijn, moet het team een eenheid vormen die zich betrokken voelt bij de formule, aldus de gastspreker tijdens de Themadagen. "Ruis is funest voor succes. Zo moet het teambelang het eigenbelang overstijgen: als mensen zichzelf belangrijker vinden dan het team, is het onmogelijk om samen goed te functioneren." Oltmans vindt proces-gericht denken essentieel. "Er bestaat een tendens om product-gericht te denken. Het is zinvoller om te kijken welke fases je gaat doorlopen, en daar een eindpunt aan te verbinden." zijn de grotere concernopnames. Driessen: "Op advies van de medewerkers van Cliënten Advies bij lokale banken is de grens verschoven van 2.500,- naar ƒ10.000,- een klantvriendelijke beslissing. De vernieuwde proce dure is veel simpeler en sneller. Maar het is zeer belangrijk dat, vanwege de fraudegevoeligheid, de identificatie van de klant nog zorgvuldiger gebeurt omdat de uitbetalende bank een eigen risico heeft van ƒ10.000,-." Als laatste zijn processen onder de loep geno men die momenteel op verschil lende manieren uitgevoerd wor den. Zo vult de ene bank haar gea bijvoorbeeld elke dag, bij een andere bank gebeurt dit wekelijks. Gevraagd naar de betekenis van het boekje zegt Driessen: "Het is voor de medewerkers een handrei king om zo efficiënt mogelijk te werken. Sommige handelingen blijken overbodig te zijn, andere kunnen sneller. Bovendien leidt het hopelijk tot een meer eendui dige manier van werken. Vandaar dat het ook belangrijk is binnen de bank af te spreken hoe de nieuwe processen het best kunnen worden ingevoerd." De link tussen het boekje en de formule van het segment is vol gens Driessen duidelijk. "Doordat je efficiënter werkt, blijft er meer tijd over voor verkoop. Ook wordt de tevredenheid van de klant ver groot omdat bepaalde handelingen sneller en beter gedaan worden." "We gaan toetsen hoe dit boekje ontvangen wordt", aldus Driessen. Een van de onderwerpen van de tweede Themadag is dan ook het verder uitwerken van de processen. Het procesboekje is aan de commercieel managers meegegeven tijdens de Themadag, de managers die niet hebben deel genomen ontvangen binnenkort een exemplaar.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 3