Cliënten Advies stelt formule centraal 'Themadagen CA bewijzen belang van open dialoog' We moeten keuzes maken en daarmee aan de slag gaan' Speciale uitgave ter gelegenheid van de Themadagen Cliënten Advies 01-04-1998 Themadagen 'Commercieel Manager als formuledrager' Segmentmanager roemt 'opbouwend kritische houding' commercieel managers Deze speciale editie van de Rabokrant, die is bestemd voor alle mede werkers Cliënten Advies, gaat aan de hand van de eerste Themadagen uit gebreid in op de formule van Cliënten Advies. Commercieel managers over Themadagen CA Rabokrant Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518* Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl 'De commercieel manager als formuledrager.' Dat was het onder werp van de eerste Cliënten Advies Themadagen op 19 en 20 maart in De Rode Hoed in Amsterdam. Het beleid en de speerpunten voor Cliënten Advies voor 1998 werden uit de doeken gedaan aan en bediscussieerd met zo'n 350 commercieel managers Cliënten Advies. De deelnemers aan de Thema dagen kregen uitleg over het ^■^tng van het hebben van een eenduidige formule. Dit werd uit gewerkt in presentaties over de formules van grootgrutter Albert Heijn en van het Nederlands heren hockeyteam. Ook de keuze voor de specifieke formule van Cliënten Advies werd toegelicht, alsmede de consequenties daar van voor de dagelijkse praktijk. Gerard van Giersbergen van Cliënten Advies lichtte toe hoe de 'performance' van een succesvol le bank eruit ziet. Diverse spre kers gingen in op de sleutel woorden effectiviteit en efficiency. Segmentmanager Cees van Tiggelen presenteerde een pro- cessenboekje met 'Quick Wins' waarmee lokale banken hun effi- ciciency op korte termijn kunnen verhogen. Er was op beide dagen veel ruimte voor discussie, die werd geleid door televisiepresentator Pieter Jan Hagens. De lokale invoering van de formule van Cliënten Advies was één van de onderwerpen die uitvoerig werd besproken. Na afloop kregen de De kloof tussen lokale banken en Rabobank Nederland is door de Themadagen voor commercieel managers CA weer wat verder gedicht. Die stellige overtuiging heeft segmentmanager Cees van Tiggelen. "De dagen bewezen dat deze open dialoog belangrijk is", meent hij. "Ik proefde bij de aanwezige commercieel managers een opbouwend kritische houding." De eerste Themadag had als doelstelling om de formule van het segment Cliënten Advies voor het voetlicht te brengen bij lokale ban kpa. En om daar in een open atmos- met elkaar over van gedach ten te wisselen. Er werd in De Rode Hoed dan ook heel wat gediscus sieerd. Vaak tussen de commercieel managers en de vertegenwoordigers van Rabobank Nederland. Maar ook tussen de banken onderling. Enkele onderwerpen, zoals de marktbewerking en de 26 produc ten van CA, deden veel stof op waaien. Van Tiggelen is daar blij mee. "Want in onze organisatie krijg je dit soort zaken meestal niet boven tafel. Ik vond het plezierig dat de deelnemers de dingen expliciet benoemden." Inhoudelijk terugblikkend, heeft de segmentmanager een uitgespro ken mening over banken die zich willen onderscheiden door zelf 350 vertegenwoordigers van ruim 325 banken bezocht. Van Tiggelen is tevreden met die opkomst, maar vindt het tegelijk spijtig dat er ook banken zijn die wegbleven. "Ik heb het idee dat er banken bij zijn die stelselmatig wegblijven bij dit soort bijeenkomsten omdat ze het idee hebben dat het niet nuttig is. Deze groep zou juist wél moeten komen, om te vertellen wat ze op hun lever hebben. Ze gedragen producten te ontwikkelen. "Auto nomie ligt besloten in de manier waarop je met je klant omgaat. Benader je ze telefonisch of juist niet, welke openingstijden kies je? Een bank moet niet aan product ontwikkeling doen, maar daar wel met Rabobank Nederland over praten." De twee Themadagen werden door Segmentmanager Cees van Tiggelen in discussie, deelnemers de dingen expliciet benoemden. 'Plezierig dat de zich een beetje als kiezers die veel te vertellen hebben, maar niet naar het stemhokje gaan." De formule van CA werd tijdens de bijeenkomsten plenair bespro ken. Dat gebeurde onder leiding van journalist en tv-presentator Pieter Jan Hagens. "Door de grote betrokkenheid bij de aanwezigen en de kwajongensachtige aanpak van Hagens, was er een enorme attentiewaarde. Maar niet ieder onderwerp leent zich voor een ple naire opzet. De volgende Thema dagen behandelen complexere items zoals de procesmatige invul ling van de formule en de kwaliteit en opleiding van personeel. Onderwerpen die erom vragen, gedetailleerd besproken te wor den. Dit zou regionaal -in kleine groepjes- aangepakt kunnen wor den. Wij zijn daarom van plan om de commercieel managers te betrekken bij de voorbereiding van de volgende Themadagen." bezoekers een informatiepakket uitgereikt. Commercieel Managers die niet aanwezig waren, krijgen deze week dit pakket toege stuurd. Levendig, geslaagd en zinvol. Dat is de reactie van drie commer cieel managers op de Themadag. Hoge verwachtingen vooraf waren er niet, maar ze hebben geen van drieën spijt dat ze zijn gegaan. Over de kracht van de eenvoud, een voorgehouden spiegel en keuzes maken. Hans van Diggelen, commercieel manager CA bij de Rabobank Amstelveen, had geen idee wat hem te wachten stond. "De uitno digingsbrief gaf daarvoor te wei nig aanknopingspunten. Ik heb me opgegeven omdat ik vind dat je, als je actief met je vak bezig bent, op zulke bijeenkomsten niet mag ontbreken. Bovendien geeft het je de gelegenheid je mening te uiten. Ik vond het een levendige en leuke bijeenkomst. Wel heb ik af en toe met verbazing geluisterd naar collega's. Een aantal banken ziet naar mijn mening de formule teveel als een bedreiging. Een for mule moet helder en simpel zijn én deze is dat. De kracht zit juist in de eenvoud. We moeten onze uit gangspunten daarom juist als basis en handvat voor overige seg menten zien. 'Bouwen vanuit CA' wordt dan het motto." "Het onderwerp was belangrijk, dus ik wilde wel zien wat zo'n Themadag inhield", zegt Frans Coense, commercieel manager CA in Oss. "Voor mij is het een geslaagde dag geweest. De opzet was professioneel en de arena- opstelling goed gekozen voor het doel: de dialoog met elkaar aan gaan. Ik denk dat het nodig is een paar keer per jaar met elkaar van gedachten te wisselen. Wel vind ik het jammer dat de discussie niet echt breed is gevoerd, vaak waren het dezelfde banken die het woord namen. Misschien schrikten de microfoon en het scherm af." "Wat mij opviel is dat Rabobank Nederland en de banken teveel probeerden elkaar te overtuigen. Beide stelden zich wat star op en er werd te weinig geluisterd naar cre atieve invullingen. Wellicht moest iedereen nog wennen aan deze opzet." Voor discussieleider Pieter Frans Coense, commercieel mana ger CA in Oss: "Een paar keer per jaar met elkaar van gedachten wisselen. Jan Hagens heeft Coense veel lof. Ook waardeerde hij het dat twee sprekers van buiten de Rabobank- organisatie kwamen. "Het is goed eens een spiegel te krijgen voorge houden door anderen. Met name de presentatie van Chris van Dongen van Albert Heijn vond ik interessant." Thea de Haan, commercieel manager CA bij de Rabobank Groningen, vond het verloop van de Themadag niet verrassend. "Toch was het een zinvolle dag. Het is goed om ook eens te horen hoe collega's over bepaalde zaken denken, ik heb de indruk dat we er veel van hebben geleerd. Iedereen knikt 'ja' als het om de grote lijnen gaat. Op het moment dat ieder voor zich gaat bekijken wat dat voor hem zelf betekent, dan komt het dichterbij en blijkt het ineens een stuk moeilijker te liggen. Maar we komen geen stap verder als we ons verschuilen achter allerlei excuses, we moeten keuzes maken en daarmee aan de slag gaan."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1