Gros fruitteeltbedrijven is te klein Management Team is op zoek naar de Manager van het Jaar Rabobank haalt banden aan met Eindhovense heao-ers Publiciteitsactie varkenshouder valt verkeerd bij Crisiscentrum Varkenspestbestrijding Handleiding Uitzendbureaus nog niet herzien Symposium 'Limburgse fruitteelt met pit' Relatiebeheer Bedrijven Advies Vierduizend fruitteeltbedrijven telt Nederland. Het gros daarvan is echter veel te klein om er een redelijk gezinsinkomen uit te halen. Dat stelde Albert Beuzel van Rabobank Nederland tijdens het sym posium 'Limburgse fruitteelt met pit', een activiteit van 22 Zuid- Limburgse banken. Vijftien hectare, nachtvorstberegening en verre gaande mechanisering vindt hij het absolute minimum om het hoofd boven water te houden. 'Eet gezond, eet een appel.' Gecombineerd met een uitge kiende VW-reklame voor fraaie bloesemtochten, vakmanschap en ondernemingsgeest, leverde deze slogan de Nederlandse fruitteelt een ijzersterk imago op. Totdat de klad erin kwam en het areaal appels dramatisch begon te dalen: van 26 duizend hectare in 1970 tot 15 duizend in 1996. Pas vorig jaar was er voor het eerst sprake van een lichte kentering. Het areaal appels nam toe met 0,5%. In de perenteelt is de situatie rooskleuriger. Weliswaar nam ook daar het totale areaal af, maar met zesduizend hectare is dat inmiddels weer op het niveau van eind jaren zeventig. Toch ziet het er naar uit dat de afzet van hard fruit niet zal groeien. De kri tische consument, gesteld op gemak, is steeds minder geneigd fruit van eigen bodem te eten, ter wijl wereldwijd sprake is van overproductie. Zeker nu landen als Argentinië, Chili en Brazilië zich ook op de appel- en peren teelt hebben gestort. De klant - veelal het grootwin kelbedrijf - stelt ook stringente eisen. Het grootwinkelbedrijf wil grote partijen, goed gesorteerd, op maat verpakt en snel geleverd. "Albert Heijn zit niet te wachten op twee pallets, maar wil er min stens 26", hield algemeen direc teur Kees van Beek van Veiling De Zon zijn gehoor voor. Hij is Relatiebeheer Bedrijven Advies Een publiciteitsactie van een Brabantse varkenshouder en zijn bank is de medewerkers van het Crisiscentrum Varkenspest bestrijding in het verkeerde keelgat geschoten. Boer en bank zouden onverantwoord met de hygiënevoorschriften zijn om gesprongen, aldus een brief van het Crisiscentrum. Aanleiding voor de boze brief is een foto in het Agrarische Dagblad van 11 maart, waar op de varkenshouder en zijn relatiebeheerder gebroederlijk aan de beschuit met muisjes zitten in de net herbevolkte stallen van de boer. Zonder de voorschreven hygiënemaat- regelen in acht te nemen, oordeelde het Crisiscentrum Varkenspestbestijding. De boer loopt nu kans op een fikse korting als er op zijn bedrijf onverhoopt opnieuw varkenspest uitbreekt. "En dat is uiteraard nooit de bedoeling geweest van de bank die de beschuit met muisjes aan bood", zegt Wim Thus van Rabobank Nederland. Hij ad viseert de banken zo min mogelijk op de bedrijven te komen die te kampen hebben of hebben gehad met varkens pest én dergelijke publiciteit te voorkomen. een warm voorstander van een bundeling van krachten. "Verkoop en distributie moet je grootscha lig aanpakken. Doe je dat niet dan trapt een ander dan de ondernemer op het orgel." Beuzel is van mening dat de Nederlandse fruitteelt het alleen redt door te zorgen voor toege voegde waarde. "De markt is ver zadigd. Dus moet je zorgen voor hoge kwaliteit tegen een accepta bele kostprijs. Dit vraagt grote aandacht voor de bedrijfsstruc tuur." Betere bedrijven onder scheiden zich door hun omvang en het investeringsniveau. Dat is vaak wat hoger dan bij de minder presterende bedrijven, maar de opbrengsten zijn ernaar. Meer productie tegen een lagere kost prijs per kilo. Ook Jan Zevenbergen, voorzit ter van de Nederlandse Fruitteelt Organisatie en één van de andere sprekers, hamerde op de kwali teit. Volgens hem kan die prima te gelde gemaakt worden. "We barsten hier van de kennis. Het is belangrijk dat vast te houden. En ik zie niet in waarom we die kennis altijd maar gratis ter beschikking moeten stellen." Rabobank Heuvelland f (043) 450 11 20 In de Rabokrant-agenda van week 13 staat per abuis als nieuw actiepunt in de Rabolnfobank de verouderde Handleiding Uitzendbureaus (dossier ARBV40, trefnum- mer 739520a). De handlei ding wordt echter pas volgen de week maandag herzien. Tot die tijd kunnen banken voor de prijsafspraken met uitzendbureaus het document 'Prijs- en voorwaardenverge- lijking uitzendbureaus' raad plegen onder trefnummer 813513 in de rubriek Rabo- krant. Vier jaar geleden won Herman Hulshof op voordracht van Rabobank Lichtenvoorde, vorig jaar ging de prijs naar de door Rabobank Heerlen-Hoensbroek- Brunssum aangemelde Jan Baggen, directeur van de Cadac Groep. Banken die voor dit jaar geschik te kandidaten voor de verkiezing van de Manager van het Jaar weten, kunnen zich, liefst voor 1 mei, tot het organiserende Management Team wenden. Het business magazine organi seert sinds 1985 de jaarlijkse ver kiezing, die inmiddels uitge groeid is tot een prestigieuze titelstrijd. Het blad roept lokale banken op geschikte kandidaten aan te melden, met name omdat zij "meestal bijzonder goed op de hoogte zijn van het wel en wee van het plaatselijke bedrijfsle ven". Potentiële kandidaten moeten minimaal drie jaar de dagelijkse leiding hebben over een bedrijf of bedrijfsvestiging met minimaal 10 en maximaal 250 fulltime ar beidsplaatsen. Het bedrijf moet De uitreiking van de trofee door Philips-president Cor Boonstra aan de Manager van het jaar 1997, Jan Baggen (l). minimaal vier jaar bestaan. Verder moet de manager alleen of samen met zijn/haar familie 50% van de aandelen in zijn bezit hebben (of een zodanig percen tage van de aandelen dat de eco nomische besluitvorming bij de ondernemer ligt) en moet hij de vrijheid hebben om volledig zelf standig strategische beslissingen te nemen. Meer informatie over de verkiezing staat in de brochu re die telefonisch op te vragen is op onderstaand nummer. Banken kunnen kandidaten schriftelijk voordragen bij Management Team, t.a.v. mevrouw A. Schoondermark, Postbus 397, 3900 AJ Veenendaal. Benelux Periodieken (0318) 54 97 10 Een groep van ruim twintig Eindhovense heao-studenten is een stuk wijzer geworden over de Rabobank als werkgever. Zij waren onlangs te gast bij de Rabobank Den Bosch en brachten een bezoek aan Indoor Brabant, waarvan de Rabobank één van de hoofd sponsors is. P O Consult Lokale Banken van Rabobank Nederland knoopt sinds kort contacten aan met onder anderen heao-ers tijdens hun studie. Dit omdat het steeds moeilijker wordt vacatures te vervullen vooral bij lokale ban ken. Het bezoek aan Rabobank Den Bosch is een voorbeeld van de manier waarop het benaderen van studenten in zijn werk gaat. Voor de bijeenkomst waren stu denten van de Eindhovense heao, richting Management, Economie en Recht, uitgenodigd. De studenten kregen informatie over de Rabobankorganisatie, functieprofielen en loopbaanmo gelijkheden. Ook het Traineeship Lokale Banken kwam aan de orde. Twee trainees van lokale banken, Erica Coppens en Werner Nijbroek, vertelden over hun ervaringen. De studenten waren, aldus Jolande van der Wal van P O Consult Lokale Banken, te spreken over de bijeenkomst. Ze hadden al een informatiedag achter de rug bij de ABN AMRO, maar vonden die bij de Rabo bank persoonlijker. Dat kwam onder meer door de mogelijkheid om vragen te stellen en de afslui ting van de middag met een bezoek aan een sportevenement. P O Consult Lokale Banken is van plan door te gaan met bij eenkomsten voor studenten in deze opzet, bijvoorbeeld in com binatie met het WK Hockey. P 0 Consult Lokale Banken (040) 217 54 12

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2