2-7 °3 Inrichtingsadvies moet afzet verzekeringen impuls geven Verdere internationalisatie Rabobank vereiste om klantwaarde te leveren Foutje in gratis advertenties Luteijn roept banken op voor extra Algemene Vergadering 19 9 8 Hans Smits te gast bij Hasselt-Nieuwleusen Hoofddirectielid Henk Visser tijdens Centrale Kringvergadering: Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 484 Week 13 Vrijdag 27 maart Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518 Telefoon (040) 217 71 18» Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Bedrijven Advies Relatiebeheer Een betere samenwerking en communicatie tussen bedrijvenadvi- seur/relatiebeheerdcr en verzekeringsspecialist moeten ervoor zorgen dat meer ondernemers hun verzekeringen bij de Rabobank willen onderbrengen. Rabobank Nederland heeft hiervoor een Inrichtings advies Verzekeren en drie opleidingen ontwikkeld. Met het nieuwe advies stelt Rabobank Nederland de oor spronkelijke Visie '98-gedachte om verzekeringen door de bedrij venadviseur te laten verkopen bij. In het nieuwe advies ligt de nadruk op het bedrijventeam: de bedrijvenadviseur/relatiebeheerder, de verzekeringsspecialist en de commerciële binnendienst Bedrij ven. "Samen analyseren ze waar aan de klant behoefte heeft", aldus Angélique Baguette, bij Bedrijven Advies verantwoorde lijk voor het nieuwe advies. "Daarbij geeft de verzekeringsspe cialist aan waar nog mogelijkhe den op verzekeringsgebied liggen. De bedrijvenadviseur neemt dat mee in een adviesgesprek met de klant. En toont de klant interesse, dan zorgt hij voor een afspraak met de specialist. Door deze samenwerking maken ze optimaal gebruik van eikaars kwaliteiten." Uit NIPO-onderzoek in 1996 bleek, dat van alle bedrij fsverzeke- ringen in het MKB slechts 20% via de banken loopt. De onafhan kelijke tussenpersoon neemt 57% voor zijn rekening. Het bedrijven team kan dit patroon doorbreken, denkt Baguette. "De bedrijvenad viseur heeft het vertrouwen van de klant en kent zijn economische situatie. Daarom is het belangrijk dat hij bij de klant over risicobe heer begint, als waarborg voor de continuïteit van het bedrijf. De adviseur geeft de voorzet, de spe cialist kopt hem in." Een pilot bij vier banken resulteerde in een ver steviging van de relatie tussen klant en bank en een omzetverho- ging. Baguette: "De klant krijgt een integraal advies, en dat waar deert hij." Om de bedrijventeams te onder- Er hebben Luteijn signalen bereikt dat er banken zijn die twij felen aan de zin van hun aanwe zigheid op donderdag 2 april. Hij noemde het echter de plicht van alle banken om ieder individueel aanwezig te zijn en hun stem uit te brengen. Zijn motivatie: "Het is een ledenvergadering waarin we besluiten nemen over een bijzon der belangrijke wijziging in de koers van de organisatie." De ex tra Algemene Vergadering wordt gehouden in de Beatrixzaal van het Jaarbeurscomplex in Utrecht, die via het station binnendoor te bereiken is. Per bank zijn twee afgevaardigden welkom. Financieel Advies Bedrijven Advies In de advertenties 'Eerder stoppen met werken' en 'Mijn bedrijf is mijn pensioen', die deze week gratis naar alle ban ken gingen, zijn per ongeluk de adressen en telefoonnummers van drie plaatselijke banken opgenomen. Banken wordt geadviseerd deze advertenties gewoon te gebruiken en ze te voorzien van hun eigen adres sen en telefoonnummers. De krant of het reclamebureau kan de foutieve adressen er uit snijden. Attente banken, die de advertenties al doorstuurden naar de banken onderaan de advertenties, krijgen automa tisch nieuwe advertenties toe gestuurd. Mét blanco tekstblok. steunen bij de nieuwe taakverde ling is een opleidingstraject ont wikkeld. Dit traject bestaat uit drie opleidingen, 'Communicatie en samenwerking binnen het bedrijventeam', 'Adviesvaardighe den Verzekeren' en 'Risico-analyse'. Volgens Baguette is het belangrijk dat het hele team samen dit traject volgt. De eerste opleidingen begin nen in september. Het Inrichtingsadvies Verzeke ren, inclusief informatie over de opleidingen, ligt vandaag bij de banken en staat maandag in de Rabolnfobank, rubriek Rabo krant. Bedrijven Advies r (040) 217 70 04 Hans Smitsde president-directeur van Schiphol die per 1 mei toe treedt tot de Hoofddirectie van de Rabobankorganisatie, heeft zijn eerste kennismaking met een lokale bank erop zitten. Afgelopen maandag was bij gastspreker op de Algemene Ledenvergadering van de bank Hasselt-Nieuwleusen. Smits ontving van bestuursvoorzitter Nico Overgoor bet eerste exemplaar van het handvesteen boekwerk waarmee de bank zich nog eens nader aan baar klanten en leden wil voorstellen. Vervolgens hield bij een betoog over onbegrensd onder nemenSchiphol NV, dat naast het exploiteren van de luchthaven ook activiteiten ontplooit op het gebied van vastgoed en internationale advisering op het gebied van airportmanagementdiende daarbij als voorbeeld. Dc Rabobankorganisatie spreekt zich op een extra Algemene Vergadering op donderdag 2 april uit over de voorstellen tot wijzi ging van de statuten. Dc voorzitter van dc Raad van Toezicht, David Luteijn, deed tijdens de Centrale Kringvergadering een dringende oproep aan alle lokale banken om te komen. "Gezien huidige ontwikkelingen als de komst van de euro en de globalisering van de economie is verdere internationalisatie een absolute vereiste om klantwaarde te kunnen leveren aan onze doelgroepen." Dat zei Hoofddirectielid Henk Visser woensdag tijdens de Centrale Kringvergadering (CKV). Als belangrijke ontwikkelingen ziet hij onder meer de uitbouw van investment banking en het inspelen op het ontstaan van grote financiële concentraties. Visser schetste tijdens de CKV het internationale beleid van de Rabobank vanuit een historisch perspectief. Het buitenlandbe leid was vroeger vooral gericht op het vlot afwikkelen van het buitenlands betalingsverkeer. Rabobank Nederland ontwikkel de eind jaren zeventig een vesti gingsbeleid, gericht op het volgen van klanten naar het buitenland. Het buitenlandbedrijf verleende ook diensten aan internationale food en agribusiness bedrijven en hielp de organisatie bij het ver krijgen van een zo goedkoop mogelijke funding. Rabobank International heeft gekozen voor een zogenoemde klantenfocusstrategie. In Neder land is de dienstverlening com plementair aan die van de lokale banken. In het buitenland con centreert ze zich op dochters van Nederlandse ondernemingen en de groeimarkten food en agri business en de gezondheidszorg inclusief farmaceutische bedrijven. De uitvoering van deze klanten focusstrategie gaat door, net als het bedienen van Nederlandse klanten in het buitenland. Wel wordt de aard en de kwaliteit van de dienstverlening door de zoge naamde Dutch Desks in nauw overleg met het Werkgebied Aangesloten Banken opnieuw ge toetst en waar nodig geherstruc tureerd. Een goed ontwikkeld investment bedrijf is volgens Visser noodza kelijk. In toenemende mate lenen bedrijven op de openbare kapi taalmarkten of vergroten via de uitgifte van aandelen hun vermo gen. Institutionele beleggers en particulieren beleggen steeds meer in obligaties en aandelen. De bank heeft bij deze activiteiten de rol van bemiddelaar. De uitbouw van investment banking zal niet gebeuren door grote aankopen van activiteiten, zoals de concurrentie dat doet. Het Hoofddirectielid zei dat Rabobank International er de voorkeur aan geeft zelf medewer kers te werven. Om de risico's die aan investment banking zijn ver bonden binnen de perken te hou den, is er een strikt marktrisico- beleid ontwikkeld. De euro betekent in de ogen van Visser de komst van meer grote financiële samenwerkingsverban den. Hij verwees in dit verband naar een uitspraak van de Hoofd directie en de Raad van Beheer naar aanleiding van de coöpera tiediscussie. Daarin wordt gesteld dat lokale banken zich als zelf standige brede coöperatieve finan ciële dienstverleners profileren. Eventuele samenwerking met andere financiële instellingen moet leiden tot het benutten van de voordelen van schaalgrootte en kennisconcentratie. Als de Rabo bank in de toekomst verdere sa menwerkingsverbanden sluit, moet dat een efficiënte en vlotte onder steuning van de banken waarbor gen. De internationalisatie van de Rabobank en de rol van Rabo bank International daarin komen ook ter discussie in de kring vergaderingen.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1