2-5 °3 slexe Ondersteuning voor com financiële adviesgesprekken Telebankierende klanten betalen soms te hoog tarief voor telegiro-opdrachten Succes van Open Huis '98 zit hem vooral in het vervolg' Rechten communicatie-concepten altijd schriftelijk laten overdragen Belastinginfo 98 niet meer leverbaar 19 9 8 Nieuwe service RN: Centrale Financieel Adviseurs Advies Juridische Zaken AB: Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 482 Week 1 3 Woensdag 25 maart Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518- Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36- E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Financieel Advies Het segment Financieel Advies (FA) van Rabobank Nederland ver leent vanaf mei een nieuwe service. Centrale Financieel Adviseurs gaan lokale banken ondersteunen en assisteren bij de wat zwaardere financiële adviesgesprekken. De nieuwe Centrale Financieel Adviseurs (CFA) voorzien in de leemte in de dienstverlening aan lokale banken. Veel Rabobanken kloppen nu nog bij diverse een heden van Rabobank Nederland aan voor persoonlijke ondersteu ning bij complexe financiële adviesgesprekken. "Niet iedere financieel adviseur heeft al zoveel ervaring dat hij alle situaties kan plannen. Lokale banken hebben behoefte aan begeleiding en advi sering", zegt Ad van den Heuvel, hoofd Consultancy Financieel Advies. De behoefte aan ondersteuning is ook onderzocht. Vijftig pro cent van de commercieel mana gers FA die het CFA-concept heb ben getest, wil gebruik maken van de Centraal Financieel Adviseur. De respondenten schat ten in gemiddeld zeven keer per jaar een beroep te doen op de CFA, vooral voor de financiële advisering van ondernemers. De CFA gaat zoals gezegd hel pen bij de advisering van klanten. Van den Heuvel: "Maar het ini tiatief moet komen van de lokale bank. De CFA kan helpen bij de voorbereiding van het gesprek en bij het opstellen van een finan cieel plan. De CFA zal de klant niet overnemen, maar heeft de taak aan lokale banken kennis en ervaring over te dragen. De lo kale bank blijft verantwoordelijk voor de bediening." Van den Heuvel benadrukt dat Schretlen Co de private bank van de Rabobank is voor de echte complexe klanten met hele grote vermogens. "Voor de CFA moet je denken aan de klanten die een net even wat complexere finan ciële huishouding hebben dan wat de financieel adviseur op dit moment gewend is." Lokale banken moeten wel betalen voor de diensten van de CFA; namelijk het gebruikelijke adviseurstarief van 1.000 gulden per dagdeel. De activiteit zal bestaan uit vier adviseurs, alle met een ruime ervaring als finan cieel planner. Binnenkort ontvan gen de commercieel managers FA een schrijven waarin een en ander uitgebreid wordt toegelicht. Financieel Advies r (040) 21 7 70 07 Het komt voor dat banken een plaatselijk reclamebureau een communi catie-concept, al dan niet met benaming of slagzin, laten ontwikkelen. Om eventuele problemen vóór te zijn, adviseert Juridische Zaken AB de (auteurs)rechten altijd schriftelijk te laten overdragen aan de bank. Is dit gebeurd dan is er niets aan de hand als de bank bijvoorbeeld van reclamebureau verandert. Wordt er daarentegen niets geregeld, dan moet er vaak veel geld betaald worden voor het alsnog aan de bank laten over dragen van de (auteurs)rechten. En als het reclamebureau daar eventueel niet aan mee zou werken, dan moet de bank het drukwerk et cetera aanpassen. Een operatie die vaak niet al te goedkoop uitvalt. Het schriftelijk aan de bank laten overdragen van (auteurs)- rechten kan in overleg met Juridische Zaken AB in een akte worden geregeld. Tegelijkertijd kan dan beoordeeld worden of het zinvol en gewenst is een even tuele aan het communicatie-con cept verbonden benaming of slagzin te laten registreren. Juridische Zaken Aangesloten Bankenbedrijf r (040) 21 7 70 10 Bedrijfsvoering Bedrijven Advies Relatiebeheer Ondersteuning Betaaldiensten merkt aan vragen van banken dat de gang van zaken rond het doorleiden van telegiro-opdrachten binnen het systeem RPK-Plus niet bij iedereen bekend is. Dit kan tot gevolg hebben dat aan telebankierende klanten een te hoog tarief wordt berekend. Telegiro-opdrachten worden binnen RPK-Plus doorgeleid naar de transactiegroep 036, 'Betaal opdrachten Telegiro'. Het door leiden gebeurt op basis van de herkomstcodes 'F)D' en 'EC' en geldt voor zowel handmatige opdrachten als voor opdrachten vanuit Rabo Telebankieren Extra (RTE) of Rabo Telebankieren Internet (RTI). Binnen het sys teem Telegiro is geen herkenning mogelijk op basis van het aanle verend systeem. Rabobank Nederland heeft op organisatieniveau voor tarief groep 036 een adviestarief van ƒ1,25 voor een handmatige opdracht opgevoerd. Het advies tarief voor een telegiro-opdracht die wordt aangeleverd via RTE en RTI bedraagt echter ƒ0,10. Aan de banken is geadviseerd om hiervoor op bankniveau met wij zigingscode 551 een afwijkende tariefcode toe te kennen in RPK- Plus. Vervolgens moeten banken deze afwijkende tariefcode op voeren bij zakelijke klanten die gebruikmaken van telebankieren met wijzigingscode 594. Een beschrijving van de wij zigingscodes staat in de Ad ministratieve Handleiding RPK- Plus. Ondersteuning Betaaldiensten (040) 217 60 41 Huis Hypotheekadvies Financieel Advies De tent op het parkeerterrein van de bank Vianen-Meerkerk. De manifestatie Open Huis '98 over wonen, vermogen en genieten, leverde de banken weer tal van NAW-gegevens op. Volgens Joost Huvenaars van Rabobank Nederland Huis Hypotheekadvies zeg gen aantallen echter niet alles. "Het gaat erom wat er de komende weken mee wordt gedaan. Want het succes van Open Huis '98 zit hem vooral in het vervolg." Dat vindt ook Martin van Lonkhoven, commercieel ma nager bij de bank Vianen- Meerkerk. Afgelopen zaterdag begroette hij een kleine driehon derdvijftig bezoekers. In de bank- hal troffen zij stands van de bank aan, in een grote tent op het par keerterrein een informatiemarkt met bedrijfsklanten van de bank. "In tegenstelling tot vorige jaren, toen de adviseurs uitge breide gesprekken voerden, wil den we via korte gesprekken de behoefte van de klant peilen en NAW-gegevens vergaren. Dat ging goed: van zo'n driehonderd bezoekers werden de gegevens genoteerd. Zij krijgen deze week een bedankbrief en worden één dezer dagen gebeld." Ook de Commerciële Binnen dienst van de bank Hengelo gaat drukke tijden tegemoet. De open dag, die voor de tweede keer in successie in het stadhuis plaats had, trok bijna drieduizend be langstellenden. Hoewel het verga ren van NAW-gegevens niet doel stelling één was - de bank wilde haar deskundigheid op het gebied van woondiensten aantonen - gaf een groot deel van de bezoekers aan binnenkort met de bank om de tafel te willen gaan zitten. In Helmond was de open dag wat rustiger dan verwacht. Een kleine tachtig geïnteresseerden bezochten de bank. Wel voerden de aanwezige adviseurs concrete gesprekken met deze klanten en de verwachting is dat daaruit productie voortvloeit. "En dat is precies waar het om gaat", zegt Huvenaars. "Want of een bank nu tien of honderd klanten over de vloer krijgt is niet zo belang rijk. Het gaat erom dat de klan ten interesse hebben en dat de bank iets met die behoefte doet." Financieel Advies Belastinginfo 98 is niet meer leverbaar. Rabofacet is eerder dan verwacht door de voor raad heen. Er waren op 16 februari nog zeshonderd 'backorders'. Banken die het boekje na deze datum hebben besteld, zullen het niet meer ontvangen. Belastinginfo 98 zal ook niet worden herdrukt. Angelique van Drenth van het segment FA: "Dan wordt het boekje veel te duur. Het is jammer dat we banken moeten teleurstel len. De boekjes zijn dit jaar zo hard gegaan, daar hadden we niet op gerekend. Vorig jaar zijn er evenveel gedrukt, maar toen kon in het najaar nog worden geleverd." Financieel Advies r (040) 217 70 07

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1