In de wereld van beleggen is het soms schipperen met de moraal Nijmegen zoekt Rabolopers voor de 7evenheuvelenloop Voorbeeldmailings en belscripts actie Mistransacties beschikbaar Wageningse Kennisdagen: drie dagen 'voedsel en groene ruimte' Workshop Ethiek in effectenbemiddeling'slaat aan LEEN 00 Rabobank ook op Goede Vrijdag bereikbaar Financieel Advies Neem je kaartjes aan voor een popconcert van een klant die je slechts één keer telefonisch hebt gesproken? Mag je speculeren met informatie over een beursgenoteerd bedrijf die je krijgt toegespeeld van een dronken vriendin? Op het eerste gezicht vragen waar iedere rechtgeaarde beleggingsadviseur volmondig 'nee' op zal antwoor den. Omkoperij en handel met voorkennis zijn immers taboe. Bij nadere beschouwing blijken zaken echter niet zo eenvoudig. In de wereld van beleggen is het soms schipperen met de moraal. Wat de een omkopen noemt, vindt de ander een beloning voor geleverde diensten. En rept de een over voorkennis, de ander spreekt van geruchten. Zo werd wel duidelijk tijdens de works hop 'Ethiek in effectenbemidde ling' van Amsterdam Exchanges (AEX), die vorige week voor het eerst door een groep beleggings adviseurs van de Rabobank werd bijgewoond. Het beursbedrijf geeft alweer een tijdje deze workshop die in de beleggingswereld enthousiast is ontvangen. Dat heeft alles te maken met de opzet. Het is geen opeenvolging van saaie spreek beurten, er worden korte komi sche toneelstukjes opgevoerd. Acteurs spelen situaties na waar een beleggingsadviseur in de praktijk in verzeild kan raken en waarin hij wordt geconfronteerd met de ethische kant van het vak. "Door de groeiende publieke belangstelling voor beleggen wordt de roep om eisen en normen aan de kennis en vaardigheden van de beleggingsadviseur steeds luider. Er staat daarover niets op papier. Eigenlijk houden wij ons vast aan zo'n beetje de oudste ongeschre ven gedragsregel die er is: moge ik bij alle mensen te allen tijde eervol bekend staan", zegt direc teur Ulf Doorenbos van AEX- optiebeurs. "Het vak van de Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 3.2) Cliënten Advies De mailings voor de eerste actieronde 'Mistransacties' gaan op maandag 30 maart de deur uit. Vooruitlopend daarop ontvangen de banken deze week zeven voorbeeldmailings voor de bijbehorende doelgroepen. Zo is precies te zien met welke boodschap elke klant wordt benaderd. Tevens staan er voor iedere doelgroep belscripts in de Rabolnfobank. Deze week wordt ook het lijst werk verzonden. Daarop staat welke klanten benaderd worden en wat hun kenmerken zijn. Ook is te zien binnen welke doelgroep een klant valt. Daaruit is af te lei den met welke boodschap hij wordt benaderd. De inhoud van de mailings staat overigens ook al kort samengevat in het marktbe werkingspakket Mistransacties (§3.4). Het lijstwerk geeft tevens een overzicht van alle benaderde klanten per locatie. De lijsten zijn ook te gebruiken bij het nabellen van klanten. In een speciale kolom is bijvoorbeeld aan te kruisen of een klant al gebeld is. De banken wordt geadviseerd telefonisch contact op te nemen met alle klanten die een mailing kregen. Per doelgroep zijn daar voor belscripts ontwikkeld. Zij staan sinds maandag in het dos sier 'LeenOO', kopje 'Krediet op Betaalrekening', subkopje 'markt bewerking'. De scripts dienen ter ondersteuning - niet als 'verplich te leidraad' - en zijn aan de plaat selijke situatie aan te passen. beleggingsadviseur berust dus op vertrouwen en dat kun je met al die nieuwe, vaak onwetende klanten makkelijk schaden." En omdat er geen dikke boeken over waarden en normen in beleggen bestaan, heeft AEiX zelf maar het voortouw genomen en 'De gouden regels voor de beleg gingsadviseur' opgesteld. "Iedere adviseur zou die lijst naast zijn telefoon moeten hebben liggen", aldus Doorenbos. Steekwoorden zijn: Zorg en toewijding, begrij pelijke informatie, integriteit en bovenal; het belang van de klant staat boven het eigen belang en het belang van de baas. Nog even terug naar sketches. Die waren vooral onderhoudend en lokten levendige discussies uit in de groep. Bijvoorbeeld over het aannemen van kaartjes voor een popconcert. "Zuiverheid boven alles. Ik zou die kaartjes niet aannemen", riep een beleg gingsadviseur. "Onzin, ik doe het wel. Ik ga uit van de goedheid van de mens en zoek er niet meteen verdere bedoelingen ach ter", zei een ander. Veel Rabo- banken blijken overigens op dit punt dezelfde gouden regel te hanteren. Presentjes die de vijftig gulden overstijgen, worden niet aangenomen. Jan Louis Spoormaker, hoofd van de afdeling Opleiding en Consultancy van Rabo Beleg- gingsAdvies, beveelt de work shop ethiek van harte aan bij lokale banken. Binnenkort krijgen de banken meer informa tie over deelname aan deze workshop. Rabo Beleggingsinfolijn (010) 224 14 14 Op Goede Vrijdag zijn de deuren van alle banken gesloten. De Rabobank is die dag echter wel bereikbaar. Het Call Center biedt dan namelijk van 7.00 tot 22.00 uur zijn diensten aan. Naast de 'normale' telefoondiensten staan op Goede Vrijdag de telefoons van ruim 125 banken naar het Call Center doorgeschakeld. Volgens Rebekka Kuijten van RabofacetTeleservices zou het wel eens een drukke dag kunnen worden voor de zestig medewerkers van het Call Center. "Veel winkels en bedrijven zijn die dag gewoon geopend. De klanten verwach ten dan dat de Rabobank ook open is. Afgaande op de erva ringen van vorig jaar - toen kwamen 4.000 telefoontjes binnen -, verwachten we dat we dit jaar zo'n 7.000 gesprek ken op Goede Vrijdag en een forse toename van het aantal gesprekken op donderdag avond tegemoet kunnen zien. Veel klanten bellen namelijk op donderavond om te infor meren of de bank dan open is in plaats van op vrijdag." Het Call Center is ook ge opend op Koninginnedag en met Pasen en Hemelvaart. Banken met interesse in de diensten van het Call Center, kunnen contact opnemen met Rabofacet Teleservices. Rabofacet Teleservices 7~~{040) 219 50 50 De start vorig jaar duurde bijna een kwartier. Rabobank Nijmegen is op zoek naar honderd sportieve Rabobankmedewerkers die mee willen rennen in de 7evenheuvelen- loop. De vijftiende editie van deze vijftien kilometer lange wegwed strijd Nijmegen-Groesbeek-Nijmegen heeft plaats op 24 mei. Jaarlijks lopen duizenden men sen de wedstrijd. Vorig jaar duurde het alleen al een kwartier voor alle lopers weg waren. Een onderdeel van de wedstrijd is de bedrijvenloop, bestaande uit teams van vijf tot tien lopers. Vorig jaar liepen er zo'n twee honderd bedrijven mee. Rabo bank Nijmegen, sponsor van de 7evenheuvelenloop, nodigt col lega's uit mee te doen aan de wed strijd, "om in het kader van Rabobank 100 jaar te laten zien dat teamwork centraal staat in onze organisatie". Rabobankmedewerkers, partners en familieleden kunnen zich als team of individu aanmelden. Bij minimaal honderd aanmeldingen liggen er voor de deelnemers een startnummer en een t-shirt klaar, is er een Rabobanktribune en - tent voor supporters en relaties en staan er twee masseurs klaar. Na afloop is er eten en drinken. Aanmelden kan tot en met 11 april met het formulier dat maan dag in de Rabolnfobank staat. Rabobank Nijmegen, Hans Kropman (024) 381 85 55 Milieu en economie, de ordening van de groene ruimte in Nederland, duurzaam ondernemen in groen, de verdroging in Nederland en de wereldvoedselzekerheid in de 21ste eeuw. Het zijn vijf van de tien thema's op de congresdag van de Wageningse Kennisdagen. Voor deze dag, die plaatsheeft op vrijdag 17 april, is voor Rabobanken een beperkt aantal kortingskaarten te bestellen. De Wageningse Kennisdagen, ook geafficheerd als het natio naal kennisfestival over voedsel en groene ruimte, zijn een initia tief van de Stichting Kennisstad Wageningen. In dit samenwer kingsverband participeren onder meer de gemeente Wageningen, de provincie Gelderland, de Landbouwuniversiteit Wagenin gen en Rabobank Wageningen- Rhenen. De dagen beginnen met een gesloten bijeenkomst op 16 april en eindigen 18 april met een open dag voor belangstellenden. Plaats van handeling is het uni versiteitsterrein 'De Dreijen' in Wageningen. Bezoekers aan de congresdag kunnen zich richten op één thema, maar ook zappen van het ene naar het andere onderwerp. Per thema zijn er onder meer lezingen, forumdiscussies en video's. Ook zijn er een kennis- en banenmarkt. Tot de sprekers behoren Bart Jan Krouwel, direc teur Innovatie- en groenfondsen bij Rabobank Nederland en Henk van de Kerk, directeur Rabobank Nederland. Banken ontvangen begin april een festivalmagazine met daarin het complete programma. Tot en met 10 april kunnen banken kaarten bestellen voor 65,- per stuk (normaal ƒ80,-) met het formulier dat maandag in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant, staat. Stichting Wageningse Kennisdagen C (0317)41 21 14

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2