24/ y°3 Vereniging Eigen Huis waarschuwt tegen misleidende hypotheekredame Schouwburgtoernee moet ondernemers voorbereiden op euro en millennium Examen doen via Internet Heuro Rentegegevens voortaan in CEA 19 9 8 Organisatieschema bedrijvensegmenten Beslissen over meedoen aan bijsluiteractie Vakantiebankdiensten kan nog tot vrijdag Voorbeelden uit praktijk moeten klant én bank helpen Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 481 Week 13 Dinsdag 24 maart Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518» Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Huis Hypotheekadvies Wat er in reclamemateriaal over hypotheken en financieringen aan fouten en klinkklare onzin valt te ontwaren, is niet gering. Dat meldt de Vereniging Eigen Huis (VEH) in haar ledenblad de Woonconsument van maart. Met tal van voorbeelden uit de praktijk waarschuwt de VEH haar leden tegen misleiding en fouten in hypo theekreclame. Zo haalt de VEH een adverten tie aan waarin de klant het vol gende wordt beloofd: 'Uw maandlasten worden ƒ784,- lager.... En u krijgt ƒ15.000,- contant in de hand.' De adver tentie meldt verder dat er geen rekening is gehouden met het inkomstenbelasting-voordeel en dat voor de hypotheekrente geldt 'vanaf 2,9%'. Volgens de VEH is deze ad vertentie misleidend omdat de nieuwe hypotheek geen zeker heid geeft over de maandlasten. Daarvoor staat de rente veel te kort vast. Daarnaast wekt de advertentie de indruk dat het voordeel (nog) groter is, omdat nog geen rekening is gehouden met het belasting voordeel. En ook dit is volgens de VEH niet geheel juist. "De consument geniet bij de oude rente heel wat meer belasting voordeel dan bij een extreem lage rente. Netto is het voordeel dus een stuk kleiner." Een andere advertentie die volgens de VEH misleidend is, luidt 'Rente-Riant hypotheek vijftien jaar vast vanaf 5,7%'. De VEH schrijft daarover: "De Riant-rente is geen vaste rente, maar een variabele rente met een zogenaamde rentedrempel waarbij de eerste 2% rente wijziging niet wordt door berekend. Die drempel ligt vijf tien jaar vast, maar dat is wat anders dan een vijftien jaar vaste rente." De VEH noemt zo nog een paar voorbeelden van mislei dende hypotheekreclame. Soms wordt daar de bruto maandlast van de huidige lening met de netto maandlast van de nieuwe vergeleken. Ook .wordt wel verzuimd belangrijke gegevens als looptijd, rentepercentage en verzekeringspremie te vermel den. Voor de VEH is de maat meer dan vol. In De Telegraaf van 6 maart stelde VEH-woordvoerster Annelies Trip dan ook dat de vereniging misleidende reclame voortaan direct en stelselmatig juridisch gaat aanpakken. Volgens Rob Luters van het segment Rabobank Huis Hypotheekadvies is dit een goede zaak, omdat ook veel hypotheekadviseurs bij de lokale banken klanten over de vloer krijgen die met de mooie aan biedingen uit de advertenties schermen. Om hen ervan te overtuigen dat er nogal wat addertjes onder het gras zitten, raadt Luters de banken aan om de recent verschenen ver halen over misleidende adverten ties te verzamelen en aan de klant uit te reiken. "Leg bijvoor beeld een exemplaar van de Woonconsument van maart in de wachtruimte, zodat de klant er kennis van kan nemen. En geef aan shoppende klanten een kopie van het artikel mee." Rabobank Huis Hypotheekadvies f (040) 217 70 05 Relatiebeheer Bedrijven Advies Ondernemers in het MKB realiseren zich nauwelijks wat hen met de komst van de euro en het nieuwe millennium boven het hoofd hangt. Dat is althans de mening van softwareleverancier Unit 4. Met medewerking van onder meer de Rabobank toert dit bedrijf vanaf 27 april langs zeven grote schouwburgen met een gratis toegankelijk middagvullend programma over de euro cn het millennium. daarbij een inschrijfkaart. In de rubriek Rabokrant van de Rabolnfobank is maandag te vin den hoe eurocoördinatoren en hun collega's zich kunnen opge ven en wat zij kunnen doen voor hun klanten. Het worden hectische tijden voor het bedrijfsleven. Over amper negen maanden is de euro een feit. Gelijktijdig is het zaak dat ondernemers zich terdege voorbereiden op het nieuwe mil lennium. Bedrijfsvoering en kan toorautomatisering zullen tijdig moeten zijn aangepast om pro blemen te voorkomen. Welke dat precies zijn, zal worden geschetst tijdens het hoofdprogramma: een serie lezingen van deskundigen, waaronder EMU-projectcoördi- nator Wim Boonstra. In een aantal parallelsessies ko men specifieke onderwerpen aan bod zoals de financiële software en het betalingsverkeer na eüro en het jaar 2000. De seminars zijn ook interessant voor medewer kers van banken, vooral omdat diep wordt ingegaan op het be talingsverkeer. Om de seminars onder de aandacht van het MKB te brengen plaatst Unit 4 adver tenties in dag- en vakbladen met Euro Infodesk (030)216 40 00 Relatiebeheer Bedrijven Advies De Rabokrant van gisteren meldde dat het nieuwe organisatie schema van de segmenten Bedrijven Advies en Relatiebeheer in de Rabolnfobank te vinden is onder trefnummer 812408a. Het blijkt echter niet mogelijk het schema op te roepen. Vanaf volgende week kan dit wel. Cliënten Advies Het Rabo TotaalPakket speelt een hoofdrol in de bijsluiteractie Vakantiebankdiensten die medio mei start. De bijsluiter gaat centraal mee met de betaal- en spaarrekeningafschriften van klanten die - bin nen een bancaire eenheid - nog geen Rabo TotaalPakket hebben. Dat kost per bijsluiter ongeveer f0,18, inclusief couverteren. Banken die niet mee kunnen of willen doen aan deze actie kunnen zich nog tot vrijdag uitschrijven bij Cliënten Advies, EO 117, fax (040) 217 60 37 (t.a.v. Cynthia Tulp). Het marktbewerkingspakket verschijnt volgen de week op papier en in de Rabolnfobank. De verstrekte rentegegevens aan de belastingdienst over het voorgaande valutajaar zijn voortaan te vinden in het Centraal Elektronisch Archief (CEA). De zogenaamde CRRlOO-lijst wordt niet meer uitgebracht op com-fiche. Het Centraal Elektronisch Archief vervangt op termijn de com-fiches. Onder lijstcode 'CRR100' zijn de rentegevens over 1997 in CEA op te roepen. De gedrukte versie van de CRRlOO-lijst is eerder deze maand verzonden naar ban ken die voor een output op papier hebben gekozen. Ban ken die alsnog een papieren output van de lijst willen ont vangen, kunnen dat per fax kenbaar maken bij Fiscale Zaken Binnenland. Het fax nummer is (030) 216 19 03. Cliënten Advies Cliëntadviseurs kunnen het examen Consumptief Krediet met ingang van 15 april via Internet afleggen. Ze hoeven niet meer naar Utrecht, maar kunnen in hun eigen bank examen doen. Meer infor matie staat op Internet: www.approbare.nl/506121. De nieuwe examenmogelijk heid heeft als voordelen dat nie mand naar Utrecht hoeft te rei zen, dat de bezetting en de productiviteit niet of nauwelijks in het geding komen en dat er geen extra reiskosten gemaakt hoeven worden. Kandidaten kunnen zelf kiezen wanneer zij examen doen. Na afloop komt de uitslag meteen op het scherm te staan, aange vuld met een vervolg-studie- advies. Binnen drie weken wordt dat schriftelijk bevestigd en krij gen geslaagden het Rabobank- certificaat, Het Internet-examen, dat ƒ95,- kost, wordt afgelegd onder toezicht van een bege leider. Deze week ontvangen de com mercieel managers CA een toe lichtende brief met instructie plus inschrijfformulier. Het zelfstudiepakket voor de opleiding Consumptief Krediet staat in de Rabolnfobank. Meer exameninformatie komt ook in de Opleidingsplanner CA in de Rabolnfobank en in de segment- wijzer CA. Ra bobank Academie/Cicero (040) 217 70^7

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1