2-3 °3 Nieuwe taakverdeling segmenten Relatiebeheer en Bedrijven Advies Rekeningafschriften voortaan op vaste dag bij de klanten Euroconverter graag vóór 4 april bestellen ©euro Massale Twentsejubileum-fietstocht 19 9 8 1 Rabobank EEUW 00 Niet-valutering staat centraal in advertentie Wekelijks nieuws over fondsen Robeco Groep Verzoek Euro Projectbureau: LU Lokale banken vinden scherpe scheiding onpraktisch en te rigide 9 <-100 jaar9 14 juni 1998 Rabokrant Intern Rabobank dagblad 'Tweede jaargang no. 480 Week 12 Maandag 23 maart Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518- Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Relatiebeheer Bedrijven Advies Lokale banken vinden de scherpe scheiding die Rabobank Nederland hanteert in de ondersteuning van de afdelingen Bedrijven Advies en Relatiebeheer onpraktisch en te rigide. Dat is het afgelo pen jaar gebleken uit gesprekken met lokale banken. Een andere taakverdeling tussen beide afdelingen moet hierin verandering bren gen. Overigens blijven de bedieningsformules gewoon van kracht. "Voor de lokale banken veran dert er in feite niets. Wél krijgen ze een betere ondersteuning, omdat de rigide scheiding die centraal werd gehanteerd ver dwijnt", zegt WAB-directeur Bert Mertens. Deze scheiding levert bij lokale banken praktische pro blemen op omdat in de bedrij- venmarkt wordt uitgegaan van twee bedieningsformules, maar verreweg de meeste banken heb ben deze organisatorisch onder gebracht bij één manager. De ver anderingen vinden dan ook plaats bij Rabobank Nederland. Anders dan bij de particuliere segmenten, waar is gekozen voor een behoeftensegmentering, is de bedrijvenmarkt indertijd ver deeld in kleine en grote klanten, standaardproducten en maat werk. Een onderscheid dat echter lang niet altijd parallel loopt met de behoeften van zakelijke klan ten. Mertens: "Als de centrale ondersteuning is georganiseerd volgens twee volstrekt geschei den afdelingen, levert dat pro blemen op." Door nu Relatiebe heer en Bedrijven Advies anders te organiseren, verwacht hij een aanzienlijke verbetering van de coördinatie en effectiviteit. "Voor al omdat de banken daarmee één aanspreekpunt krijgen." Cliënten Advies' Particuliere klanten van de Rabobank krijgen hun rekeningaf schriften voortaan op een vaste dag. Dit geldt voor alle particuliere rekeningen met code 0030 tot en met 0045. De bank komt hiermee tegemoet aan de wens van veel klanten. Vooruitlopend daarop gaat vanaf vandaag gedurende twee weken een bijsluiter met de reke ningafschriften mee om dit de desbetreffende klanten mede te delen. De klanten waren gewend de rekeningafschriften op een bepaalde dag te ontvangen. In het verleden verschoof deze dag telkens na een feestdag. Vooral de slechte voorspelbaarheid wordt niet gewaardeerd, zo geeft klanttevredenheidsonderzoek aan. Ook lokale banken horen nogal eens van klanten dat zij niet tevreden zijn over de wisse lende ontvangst van hun reke ningafschriften. De verwachting is dat door de vaste dag van ontvangst de tevre denheid van klanten en hun oor deel over de rekeningafschriften van de Rabobank positiever zal uitvallen. De ABN AMRO en Postbank kennen ook een vaste ontvangstdag. De verzending van afschriften van verschillende rekeningen in één envelop blijft ongewijzigd. De bijsluiter atten deert klanten ook op de moge lijkheid de rekeningafschriften wekelijks toegezonden te krijgen. Het tabelletje geeft aan wan neer klanten hun rekeningaf schriften voortaan in de bus krij gen. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 5) Crabnummers die eindigen op: Ontvangst door klant op: 1 en 6 donderdag 2 en 7 vrijdag 3 en 8 zaterdag 4 en 9 dinsdag 5en0 woensdag Alle bankgerichte ondersteuning, zoals processen en producten, marketing, consultancy en oplei dingen, is ondergebracht in één afdeling - Bedrijven Advies - terwijl alle ondersteuning op klantni veau bij Relatiebeheer zit. Het gaat hierbij om accountmanage ment (middenmarkt), internatio nale dienstverlening en arrange menten. Met deze veranderingen wil Rabobank Nederland ervoor zor gen dat banken beter, sneller en goedkoper hun relaties kunnen bedienen. Uiteindelijk moet dat de lokale banken een grotere klanttevredenheid opleveren. De organisatieverandering bij Rabo bank Nederland betekent overi gens allerminst dat de bedie ningsformules overboord worden gezet. Mertens: "De banken vinden het onderscheid in bedieningsformules zinvol. Wij zullen blijven adviseren hoe zij deze het beste kunnen onderhou den en verbeteren." Organisatieschema, positione ring, mission statement, kern taken en uitgangspunten staan vanaf vandaag in de Rabo- Infobank rubriek Rabokrant, trefnummer 812408a. Totdat er één telefoonnummer is voor de totale bedrijvenmarkt kunnen banken met hun vragen gewoon bij de bestaande telefoonnum mers terecht. Bedrijvenadvies 7 (040)217 70 04 Relatiebeheer 7 (040) 217 77 00 Dttjaai bestaat de Rabobank 100 foor. Een moote gelegenheid om zowel op landelijk als regionaal niveau lel van activiteiten te organiseren Omdat het ftetsen de Rabobank na oen het hart ligt oe De toertocht over 100 km in Overijssel op zondag 14 juni wordt één van de grootste plaatselijke fietsactiviteiten in het kader van het 100-jarig bestaan. Negen Twentse Rabobanken orga niseren de tocht in samenwerking met enkele wielerverenigingen. Deelname is gratis. Tot nu toe hebben zich al meer dan 1.200 sportievelingen ingeschreven. Niet 500 maar alle 1.200 fietsers die zich voor 16 maart hebben gemeld, krijgen een koerstrui. Deze is speciaal gemaakt voor de Rabobank-toertocht. ■ij. .1., Henk Noordkamp C (053) 537 22 22 De Rabobank onderstreept vanaf vandaag met advertenties in de dagbladen dat ze geld van klanten 'geen enkele dag achter houdt'. Recent onderzoek van de Consumentenbond wijst dit uit. De Rabobank loopt hiermee per jaar zo'n 120 miljoen gulden mis. Naomi Bisschop van Cliënten Advies: "Geld dat toebehoort aan onze klanten. Daarom valu- teren wij niet. "Af en toe biedt de actualiteit ons prima kansen om ons merk Rabobank onder de aandacht te brengen", verklaart Jan Kees Lemkes van Communicatie AB. "Het onderzoek van de Consumentenbond was afgelo pen donderdag en vrijdag volop in het nieuws. Met deze adver tentie onderstrepen we graag nog eens de kracht van ons merk. Alle banken ontvangen vandaag voor de eerste keer Fund News. Het is een nieuwe door IRIS Research verzorgde uitgave van Rabo BeleggingsAdvies over de huisfondsen van de Robeco Groep. Fund News zal wekelijks ver schijnen en is bedoeld voor alle adviseurs op een lokale bank die contact hebben met klanten die beleggen of geïnteresseerd zijn in de beleggingsfondsen. De uitgave brengt de adviseurs op de hoogte van de actuele ontwikkelingen binnen de fondsen. Wekelijks treffen ze onder meer een model portefeuille aan en informatie over de fondsen die relatief grote koersbewegingen hebben laten zien. Het is volgens Rabo BeleggingsAdvies nuttige infor matie om te gebruiken bij de gesprekken met klanten. Rabo Beleggingsinfolijn 7 (010) 224 14 14 Het Euro Projectbureau verzoekt banken die de Euroconverter niet besteld hebben, maar dit alsnog willen doen, hun bestelling voor 4 april te plaatsen. Het bureau moet namelijk op korte termijn de order plaatsen. Ongeveer 250 banken hebben tot nu toe 40.000 Euroconverters besteld. Hiermee kan de gebrui ker zestien valuta's omrekenen in euro. Banken die nog vóór 4 april bestellen (bestelnummer 980760), hebben de apparaatjes eind juni in huis. Bovendien geldt daarvoor de actieprijs van ƒ11,70. Van bestellingen na 4 april (prijs 12,85) is de leverda tum in juni niet gegarandeerd. Omdat de productie in Korea plaats heeft, duurt het een aantal maanden voor nabestellingen in Nederland zijn. De Euroconverter is onlangs in het bruikbaarheidslaboratorium getest en goed ontvangen. Op basis van de testresultaten onder gaat de koerscalculator een paar kleine wijzigingen. Euro Infodesk (030)21640 00 Belangrijkste daarvan is dat het hoesje vervangen wordt door een doosje. Eerder was al besloten de functies van het apparaat uit te breiden, zodat het naast een koerscalculator ook een reken machine wordt.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1