19 °3 Medewerkers vinden Rabobank betrouwbaar maar niet slagvaardig Eurocheques moeilijk te verzilveren in Zweden Nieuwe versie PREH naar de banken Jongeren komen zelf aan woord in nieuwe !SW0P Checklist millenniumprobleem voor bedrijven en instellingen m 19 9 8 i JONG 97 RCCA 98 - Maandag !3*W r Rabokrant Intern Rabobank dagblad 'Tweede jaargang no. 478 Week 12 Donderdag 19 maart Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Betrouwbaar, fatsoenlijk, eerlijk en integer, maar niet bepaald slag vaardig. Zo denken medewerkers over de Rabobank. Dat blijkt uit de jaarlijkse Periodieke Opiniepeiling Identiteit en Arbeidsklimaat (POPIA) over 1997. Aan acties naar aanleiding van POPIA wordt op dit moment gewerkt. POPIA wordt sinds 1989 vrij wel ieder jaar gehouden onder 2.400 medewerkers van plaatse lijke banken en Rabobank Nederland. De Stafgroep Cor- porate Communicatie en het Directoraat Personeel voeren het onderzoek uit. Na een dip in 1994 is het zelf beeld van de organisatie volgens de onderzoekers hersteld. In het laatste jaar is de versterking op een aantal algemene identiteitskenmerken voortgezet. De ondervraagden vinden de Rabobank meer integer en betrokken, maar de slagvaar digheid en flexibiliteit blijven duidelijk achter. Positief zijn ze over de Rabobank als parti- culierenbank. Daarentegen staat hun oordeel over zakelijke fi nancieringsproducten van de bank onder druk. Sterk bij de bank betrokken medewerkers denken positiever over de iden titeit van de organisatie dan zij die zich minder betrokken voe len. Dit geldt ook voor de bele ving van de coöperatieve identi- Cliënten Advies Bijna alle Zweedse banken en winkelbedrijven zijn gestopt met de acceptatie van eurocheques. Reden hiervoor is een afname van het gebruik van eurocheques en een toename van het gebruik van geld en betaalautomaten in Zweden. bekend Zweden wijzen. Betaaldiensten adviseert de banken om klanten, van wie is dat zij binnenkort bezoeken, hierop te Deze klanten kunnen dan andere betaalmiddelen meenemen zoals travellers- cheques, credit cards en contant geld. Houders van een Europas met pincode kunnen in Zweden terecht bij ruim 2.400 geld automaten en betalen bij zo'n 58.000 betaalautomaten in onder meer winkels, ho tels, restaurants en benzinesta tions. Deze wijziging zal worden opgenomen in de Commerciële Handleiding Internationaal Be- taalgemak 1998 die begin mei verschijnt. Ook de volgende uitgave van RaboKompas wordt aangepast. Ondersteuning Betaaldiensten (040) 217 60 41 teit. Maar de absolute niveaus van de scores op dit onderdeel blijven in de ogen van de onder zoekers te laag. Uit de beleving van het arbeids klimaat komt naar voren dat de arbeidsmotivatie van de medewerkers hoog is en een alsmaar stijgende lijn vertoont. Ook het vertrouwen van de ondervraagden in de toekomst is toegenomen. Steeds meer medewerkers denken in de komende jaren op het huidige niveau mee te kunnen komen of zelfs promotie te kunnen maken. De onderzoekers zien wat dit punt betreft een re latie met de stijgende te vredenheid met de trainings- en opleidingsmogelijkheden. Er is wel sprake van een toene mende werkdruk en een licht afnemende tevredenheid met de arbeidsvoorwaarden. Ook de waardering voor het kos tenbewustzijn en de stijl van leidinggeven is gedaald. Slechts een minderheid van de mede werkers is positief over hun manager als het gaat om de bekwaamheid van leidinggeven, het coördinerend vermogen en het stimulerend optreden. Het onderzoeksrapport van POPIA 1997 staat maandag in de Rabolnfobank, rubriek Rabo krant. RaboMagazine van maart besteedt in de vorm van een dis cussie aandacht aan het onder zoek. Stafgroep Corporate Communicatie f (030) 216 29 08 Directoraat Personeel C (030) 216 35 37 Huis Hypotheekadvies De banken ontvangen eind deze maand versie 2.1 van het Productie Register Eigen Huis (PREH). In deze nieuwe versie is een kleine wijziging aangebracht waarmee het verzamelen van de gegevens voor de maandstaat aanmerkelijk wordt vereenvoudigd. Aanleiding om PREH te herzien is de wijziging in de maandstaatmelding met be trekking tot de openstaande offertes. Sinds enige tijd dient hier op verzoek van De Nederlandsche Bank namelijk onderscheid gemaakt te wor den tussen offertes mét en offertes zónder nationale Hypotheek Garantie (NHG). De vorige versie van PREH voorzag hier niet in. Met die vorige versie konden de banken via de lijsten Operationele Ondersteuning een opgave krijgen van de uitge brachte offertes die nog niet waren geaccepteerd en de geac cepteerde offertes waarvan de lening nog niet was verstrekt. In de nieuwe versie worden de totalen van beide overzichten gesplitst in een totaal mét en een totaal zonder NHG. Rabobank Huis Hypotheekadvies C (040) 217 70 05 Cliënten Advies' Het thema van de eerste 1SWOP van dit jaar is muziek. Een onder werp dat er zich voor leent om de Rabo Top 40, de Music Tour en de Jongerensite de revue te laten passeren. In het blad, dat woens dag 1 april uitkomt, komen jongeren ook zelf aan het woord over hun favoriete muziek. In '98 gaat iedere ISWOP een bancair onderwerp bevatten. Bij het eerste nummer van dit jaar is dat de Rabofoon. De nieuwe ISWOP is uitgevoerd als scheur kalender en op verschillende data wordt het gemak van de hel woord Rabofoon belicht. Met een ant woordkaart kunnen de jongeren een Rabofoon-overeenkomst aan vragen. Er wordt in het artikel bewust alleen gesproken over de mogelijkheid om het saldo te raadplegen. De mogelijkheid om tussen rekeningen over te boeken wordt niet genoemd, ook al heb ben jongeren naast hun Rabo JongerenRekening vaak een spaar rekening. Het aanmoedigen van de mogelijkheid om telefonisch over te boeken kan namelijk voor de ouders bezwaarlijk zijn. Met ingang van dit jaar wordt er op verzoek van de banken geen ISWOP-lijstwerk meer ver stuurd. Die informatie werd meestal voor kennisneming aan genomen en leverde nauwelijks een bijdrage aan een actieve marktbewerking. De eerste ISWOP van '98 ligt be gin volgende week bij alle banken. De nieuwste ISWOP is uitge- Cliënten Advies voerd als scheurkalender. C (040) 217 70 08 (kies 5) Bedrijven Advies Relatiebeheer 'Bent u 2000 bestendig?' is de naam van de folder waarmee be- drijvenklanten na kunnen gaan of en in welke mate ze last krijgen van het millenniumprobleem. Projectmanager Hans Bielok adviseert banken het hulpmiddel breed onder hun relaties te verspreiden. Het projectbureau 2000, de bedrijvensegmenten en Krediet- risicomanagement hebben de fol der ontwikkeld om ondernemers en instellingen met het naderende automatiseringsprobleem te hel pen. Uit coöperatief oogpunt, maar "zeker ook omdat het niet meer goed functioneren van com puterprogramma's bedrijven in ernstige continuïteitsproblemen kan brengen", aldus Bielok. De folder beslaat vier A4-tjes en een inventarisatieformulier. Aan de hand van vijftien vragen kan de ondernemer de 2000-proble- matiek voor zijn bedrijf in kaart brengen. Vervolgens kan hij op het inventarisatieformulier aan geven welke computerprogram ma's, apparatuur, machines en dergelijke hij gebruikt en of die kritisch zijn bij het ingaan van het nieuwe millennium. Een lijst met tips en adviezen completeert de folder. 'Bent u 2000 bestendig?' ligt in Best onder artikelnummer 80809. De prijs is 1,25 per stuk en de besteleenheid twintig. Banken kunnen klanten benade ren met een brief die maandag in de Rabolnfobank, dossier RCCA98, staat. Ook de Reke ning Coulant Courant van juni en Ondernemer en Bank van het tweede kwartaal besteden aan dacht aan de folder. Bedrijven Advies (040) 217 70 04

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1