'Te weinig communicatie tijdens fusieprocessen' Brochures over gevolgen euro op betalingsverkeer en beleggingsportefeuilles Leukste Vakantie Krant Verkoopcijfers van KoB komen in Rabolnfobank Voorjaar98 te bestellen Heuro 19 9 8 LANGLOPENDE VERZEKERINGEN BLIJVEN MOGELIJK LEEN 00 Afstudeerscriptie motivatie van medewerkers Telefoonnummers ingenieursbureaus fout weergegeven Om actie Mistransacties te evalueren ƒ0,-; lSo3 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 477 Week 1 2 Woensdag 18 maart V Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518 - Telefoon (040) 217 71 18- Fax (040) 217 71 36 Emailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Medewerkers van een fuserende bank zien wel het belang in van de fusie, maar vinden dat de informatie en communicatie over de ver anderingen te wensen overlaat. Dat komt hun betrokkenheid niet ten goede. Manager Bedrijven Willem Scheepers van de Rabobank Veghel-Erp komt tot die conclusie in zijn dissertatie 'Bankieren is mensenwerk'. Het werkstuk vormde de afsluiting van zijn MBA-stu- die Veranderingsmanagement aan de Henley/Brunel University in Engeland. Scheepers is er na de nodige Rabobankjaren van overtuigd dat gemotiveerde en betrokken medewerkers van groot belang zijn. Niet alleen voor het door voeren van veranderingen, maar ook in contacten met klanten. "Een klant voelt feilloos aan of een medewerker plezier heeft in zijn werk", stelt hij. Daarom be sloot hij het onderwerp Verander management verder uit te diepen, met het accent op motivatie van medewerkers. Omdat de Rabo- bankAcademie in 1993 nog geen executive MBA-studie aanbood, wendde hij zich tot de Nederland se dependance van de Engelse universiteit. In de zomer van 1996 hield Scheepers voor zijn studie een enquête onder bestuursleden, managers en medewerkers van zo'n 200 (gefuseerde) Rabobanken over de ervaringen met de fusie. Daaruit kwam naar voren dat bij veranderingsprocessen de parti cipatie van medewerkers en de communicatie en coaching voor verbetering vatbaar zijn. "Behandel je collega's of mede werkers zoals je zelf wilt worden behandeld en zoals je wilt dat zij klanten behandelen", luidt zijn aanbeveling aan beheerders en De telefoonnummers van de twee ingenieursbureaus die korting bieden op alle werkzaamheden op milieu gebied (Rabokrant van 17 maart) zijn per ongeluk omgewisseld. Het juiste nummer van De Bondt BV is (0548) 51 52 00. De con tactpersoon is de heer G.J. Braas. Het juiste telefoonnum mer van Oranjewoud BV is (0513) 63 43 19. Hier is de contactpersoon de heer M. Plat. management. "Treedt op als coach en durf je kwetsbaar op te stellen." Verder is de manager Bedrijven onder meer een voor stander van een intern informa tiesysteem bij veranderingspro cessen. Een samenvatting van de disser tatie van Scheepers staat maan dag in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant. Daarbij zit een for mulier, waarmee geïnteresseer den de originele Engelse versie van het onderzoek of een Nederlandse vertaling daarvan kunnen bestellen. Ook kan wor den aangegeven of er interesse bestaat voor een persoonlijke toelichting van Scheepers. Willem Scheepers C (0413)34 66 66 Het Verbond van Verzeke raars adviseert verzekerings maatschappijen om vanaf 1 januari 1999, naast de con tracten met een looptijd van maximaal vijf jaar, ook een jarige contracten aan te bic den. De Rabokrant berichtte op 2 maart dat verzekeraars vol gend jaar alleen nog eenjarige contracten mogen verkopen. Dit is niet juist. Verzekeraars mogen ook contracten met looptijden van maximaal vijf jaar aanbieden. Bovendien geeft het verbond een advies. Maatschappijen zijn niet ver plicht dit op te volgen, maar zullen dat waarschijnlijk wel doen. Het advies geldt ook voor bestaande contracten. Klanten met een langlopend contract krijgen volgend jaar op de premievervaldag of de eind datum van het contract de mogelijkheid een nieuw aan bod van de maatschappij te accepteren of naar een andere verzekeraar over te stappen. Relatiebeheer Bedrijven Advies Financieel Advies Dat de komst van de euro grote invloed zal hebben op het be talingsverkeer en beleggingsportefeuilles staat als een paal boven water. Maar wat er precies verandert, is een paar maanden vóór het definitieve euro-examen voor menigeen nog altijd een raadsel. Twee nieuwe brochures, één voor beleggers en één voor ondernemers, moeten hierin verandering brengen. Deze week rolt de eerste van de twee van de persen: 'Beleggen en de euro'. In deze brochure een analyse van de veranderingen die de euro teweeg zal brengen op de aandelen- en obligatiemarkten, waar mogelijk aangevuld met concrete adviezen. Eind deze maand volgt de bro chure 'Uw bedrijf en betalen in euro's'. Hierin komen de gevol gen van de euro op het binnen- en buitenlandse betalingsverkeer aan bod. 'Beleggen en de euro' is verkrijgbaar vanaf 20 maart, heeft bestelnummer 80800, kost Euro Infodesk (030)216 40 00 1,25 per stuk en heeft een besteleenheid van 25 stuks. 'Uw bedrijf en betalen in euro's is ver krijgbaar vanaf 30 maart, heeft bestelnummer 80833 en kost 1,75 per stuk. De besteleenheid is eveneens 25 stuks. Cliënten Advies Cliënten Advies Eind maart krijgen klanten de eerste mailings voor de actie Mistransacties. Banken die deze actie willen evalueren, hebben infor matie nodig over de lokale ontwikkeling rond de verkoop van Krediet op Betaalrekening (KoB). CRP geeft alleen aan of een klant een kredietfaciliteit op zijn betaalrekening heeft, niet of het om een nieuwe of oude KoB gaat. Daarom komt er vanaf week 15 aanvul lende informatie in de Rabolnfobank, dossier LeenOO, Krediet op Betaalrekening, subkopje Verkoop. Om lokaal te kunnen bepalen hoeveel klanten inmiddels een verbeterd KoB hebben, wor den de volgende gegevens opgenomen: aantal rekeningen; aantal rekeningen met verbe terd krediet, uitgesplitst naar de klassen: groter dan ƒ0,- t/m ƒ2.000; ƒ2.001 t/m ƒ5.000; ƒ5.001 t/m 10.000; 10.001 t/m 25.000 en meer dan 25.000 (zowel in aantallen als percentages); som kredietlimieten. Om het gebruik van het verbeter de KoB te bepalen, biedt de Rabolnfobank: aantal en percentage rekenin gen met een saldo kleiner dan som kredietlimieten van de rekeningen met een saldo klei ner dan ƒ0,-; som saldo van de rekeningen met een saldo kleiner dan ƒ0,-; verhouding saldo versus kre dietlimiet van de rekeningen met een saldo kleiner dan ƒ0,-. Alle informatie is gebaseerd op kredietlimieten die onder zeker heidscode 67 zijn geadministreerd. Als een kredietfaciliteit bijvoor beeld gedeeltelijk onder zeker heidscode 1 en gedeeltelijk onder zekerheidscode 67 is geadminis treerd, wordt alléén het gedeelte onder zekerheidscode 67 vermeld. Verder is de informatie gebaseerd op lopende of gefixeerde rekenin gen en op rekeningcodes die gelijk zijn aan 40, 44 of 45. De gegevens worden maande lijks geactualiseerd. Banken die niet willen dat deze informatie in de Rabolnfobank wordt opgeno men, kunnen dit tot 1 april schrif telijk aangeven bij Verkoop ondersteuning Cliënten Advies, fax (040) 217 60 37, t.a.v. Piet Sleegers. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 3.2) droomreis r oomrelt Win een di ir.0mbl" Het voorjaar staat voor de deur en dat betekent ook dat de Leukste Vakantie Krant Voorjaar '98 eraan komt. Op de voorpagina India, Turkije en de Ardennen, binnenin reisaanbiedingen voor lange en korte uitjes, tips en achtergrond informatie. De krant is tot en met 27 maart te bestellen onder artikelnummer 8481. De bestel eenheid is 50 stuks, de prijs per stuk ƒ0,49. Volgens de planning wordt de Leukste Vakantie Krant Voorjaar '98 in de week van 27 april tot en met 1 mei gele verd. Cliënten Advies r~(04ÖL2ÏT70 08 (kies 1.1)

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1