17. °3 Banken doen weinig aan commerciële follow-up Bank benut vervanging Rabopassen om in gesprek te komen met klanten Piet van Schijndel voorzitter van Hoofddirectie Interpolis Optimisme over Duitsland overheerst Banken ontvangen deze week lokale advertenties Terugtredende Overheid RABOBANK NIET OP BEURS GELDZAKEN 19 9 8 Bankenmonitor vierde kwartaal '97: Nieuwe Import Export: 'Wilt u bij het afhalen van uw pas vijf minuten voor ons reserveren?' Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 476 Week 1 2 Dinsdag 1 7 maart Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Cliënten Advies Veel banken ondernemen nauwelijks of geen eigen commer ciële acties als vervolg op centrale campagnes. Dat is een van de uitkomsten van de Bankenmonitor CA over het vierde kwartaal van vorig jaar. De monitor staat maandag integraal in de Rabolnfobank en wordt voortaan elk kwartaal geactu aliseerd. De meest recente Banken monitor geeft verder aan dat de Rabobankorganisatie zich langzamerhand richting Visie '98 ontwikkelt. Steeds meer banken splitsen hun frontoffi ce en backoffice, werken met verkooptargets en hebben minder cliëntadviseurs met specialismen. De belangstel ling voor opleidingen in com merciële vaardigheden neemt toe. Banken die deelnemen aan het Veranderprogramma ne men bij deze ontwikkelingen over het algemeen het voor touw. Niettemin blijft er veel voor verbetering vatbaar en toont de praktijk zich weerbar stig. Veel banken ondernemen nauwelijks of geen commercië le acties als follow-up bij cen traal ontwikkelde campagnes. Eind vorig jaar gold dat bij voorbeeld de acties voor het 3x Belastingvrij Plan, de Rende mentrekening en het Rabo TeleSparen. Bij campagnes voor het Rabo TotaalPakket zagen de onderzoekers overigens een vergelijkbare trend. Over acties gesproken, de Verkoopkist van CA - met praktische instrumenten ter ondersteuning van het ver koopproces - wordt door zeven van de tien banken gebruikt. De bankenmonitor geeft ook aan dat bij veel banken de cliëntadviseurs nog steeds bezig zijn met taken die eigenlijk voor de medewerkers Cliënten Service zijn. Het gaat bijvoorbeeld om de adminis tratieve afhandeling van ad- viesgesprekken, de respons- everwerking van acties, et cetera. Cliënten Advies f (040) 217 70 08 (kies 5) Relatiebeheer De Duitse economie ontwikkelt zich voorspoedig. Vooral de sterke toename van de bedrijfsinvesteringen hebben hieraan een bijdrage geleverd. Dat schrijft de Stafgroep Economisch Onderzoek in haar hoofdartikel in de nieuwe Import Export die vandaag verschijnt. Overigens gelden deze positieve ontwikkelingen niet voor alle sectoren. Als gevolg van de aan houdende werkloosheid - 12% van de beroepsbevolking zit zon der baan - is het Duitse consu mentenvertrouwen behoorlijk ge knakt. Bovendien kampt het land acht jaar na de daverende klap waarmee de Berlijnse muur tegen de vlakte ging nog steeds met de naweeën van de eenwording. Het welvaartsverschil tussen oost en west is nog steeds aan zienlijk, ondanks de verwoede pogingen dat weg te werken. Desondanks gaat het de Duitsers economisch redelijk goed. Door de verbeterde concurrentiepositie van het bedrijfsleven in combina tie met een gestage waardedaling van de Duitse mark ten opzichte van bijvoorbeeld de dollar, is de export vorige zomer in sommige sectoren zelfs verdubbeld. Op het gebied van de prijsstabi liteit, wisselkoersstabiliteit en lange rente voldoet Duitsland dan ook ruimschoots aan de cri teria uit het Verdrag van Maastricht. De enige wolk aan de EMU-hemel wordt veroorzaakt door de schuldquote van de col lectieve sector. Deze is in het peil jaar 1997 met 0,75 procent gestegen tot 61,3% van het Bruto Binnenlands Product (BBP). Relatiebeheer C (040) 217 77 00 Piet van Schijndel wordt vanaf 1 november 1998 de nieu we voorzitter van de Hoofddirectie van het Interpolis concern. Op dezelfde datum wordt Huub Hannen de nieuwe plaatsvervangend voorzitter. Piet van Schijndel Cliënten Advies Van Schijndel volgt Jan Vullings op, die op genoemde datum met pensioen gaat. Vullings heeft dan vijf jaar aan het roer van de verzeke raar gestaan. Van Schijndel en Hannen maken al deel uit van de Hoofddirectie van Interpolis. Van Schijndel sinds 1990, Hannen vanaf 1995. De bank Reeuwijk benut de collectieve vervanging van de Rabopassen om nader in gesprek te komen met klanten. Motto: wilt u bij het afhalen van uw pas vijf minuten voor ons reserveren? Resultaat: nieuwe klantinformatie en door het goed oppakken van klantsignalen ook veelbelovende gesprekken. De collectieve vervanging ziet Willem Vroon, coördinator CA, als een enorme kans op klantcon tact. "Je moet de mailing nog maar eens verzinnen, waarbij je 1.200 brieven verstuurt en als response 1.200 persoonlijke gesprekken krijgt." De afhaalberichten gaan in Reeuwijk niet in één keer de deur uit, maar in golven van tweehon derd per week. Klanten die hun kersverse passen komen afhalen worden geholpen door een cliënt adviseur. Hij loopt met de klant de standaard klantinformatie door op eventuele onvolledighe den. "Die komen er bijna altijd uit en als de klant weg is passen we ze direct aan." Vervolgens kijkt de cliëntadvi seur naar de productafname van de bancaire eenheid en let daarbij op of de klant een eigen huis heeft, een hypotheek, een Krediet op Betaalrekening, verzekeringen of spaarrekeningen. Als de klant bijvoorbeeld zegt een eigen huis te hebben, maar geen hypotheek bij de Rabobank, gaat de cliënt adviseur daar op in. "Net lang genoeg om de interesse op te wekken en een vervolgafspraak met een hypotheekadviseur te maken." De cliëntadviseurs kunnen terugvallen op een speciaal sche ma, dat aangeeft welke acties ondernomen kunnen worden, afhankelijk van wat de klant wil. "Het vraagt wel een andere hou ding. Waren we eerst erg pro- ductgericht, nu kijken we naar de behoeften van de klant." Vroon trekt een vergelijking met de sport. "Vroeger gaven we cliëntadviseurs bij wijze van spre ken een mand tennisballen mee met de boodschap om die zo snel mogelijk te verkopen. Maar wat moet een klant die voetbalt daar mee? Daar hebben we weer prima voetballen voor in huis. Kortom: stem je activiteiten voor een klant af op zijn specifieke behoeften." Rabobank Reeuwijk f (0182T39 21 22 Financieel Advies Banken krijgen eind deze week de twee gratis lokale advertenties voor het inhaken op de themacampagne Terugtredende Overheid. De advertenties zijn uitgevoerd in zwartwit op het formaat A5 staand. Onderwerpen zijn de tweeverdieners en de directeur-groot- aandeelhouder. Banken wordt geadviseerd de advertenties in de periode 7 tot eind april te laten plaatsen in de lokale dagbladen, na het ver schijnen van de kleurenadverten- ties. Deze komen op 24 en 31 maart en 7 april in de landelijke en regionale dagbladen. Meerdere exemplaren en/of andere forma ten van de zwartwit advertenties zijn te bestellen bij het Service bureau Communicatie, fax (040) 217 73 46. Uitgebreide informatie over de themacampagne Terugtredende Overheid staat in dossier MERK00, rubriek Rabokrant, van de Rabolnfobank. Financieel Advies Huis Hypotheekadvies Rabobank Nederland her innert lokale banken eraan dat de Rabobank niet aanwe zig is op de Beurs Geldzaken die donderdag 19 maart begint in de Utrechtse Jaar beurs. Belangrijkste reden is dat de beurs samenvalt met Open Huis 98 die veel banken zaterdag 21 maart houden. Rabobank Nederland acht het beter alle inzet te concen treren op het eigen evenement omdat de adviseurs klanten op een persoonlijker en effectiever manier kunnen bereiken. Financieel Advies (040) 217 70 07

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1