12 °3 Doek valt voor verzamelgiro Levering van kommetjes FA vertraagd door te koud atelier Rabobank onderzoekt 'supermarktbankieren' 'Lage landenHoge sprongen' voor medewerkers in aantocht Rabobank Rabobanken betrokken bij emissie aandelen Ahold 19 9 8 EEUW 00 c- 100 jaar-' r Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 473 Week 11 Donderdag 1 2 maart Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Bedrijven Advies Relatiebeheer De verzamelgiro verdwijnt. Het handmatige, tijdrovende en foutgevoe- lige betaalmiddel past niet meer in dit automatiseringstijdperk, aldus het segment Bedrijven Advies. Maandag ontvangen de commercieel managers van de bedrijvenscgmcnten een marktbewerkingspakket en een selectie van klanten die nog van de verzamelgiro gebruik maken. De verzamelgiro, waarmee ondernemers met één handteke ning maximaal tien betalingen ineens kunnen doen, stamt uit de tijd dat het elektronisch aanleve ren van betaalopdrachten niet mogelijk was. Toen was het een goed alternatief voor de bankgiro om meer betalingen ineens te kunnen aanleveren, nu is het ach terhaald, weet Cecilia Claas- Tidström van Bedrijven Advies. "Handmatig fiatteren, de hand tekening controleren, het kost allemaal veel tijd. Bovendien is het formulier niet elektronisch te Financieel Advies De levering van de keramische kommetjes aan de lokale banken laat nog even op zich wachten. Kunstenaar Vincent de Rijk heeft problemen om zijn nieuwe atelier op de juiste temperatuur te krij gen en te houden en dat is van essentieel belang voor het bak- proces. Het segment Financieel Advies doet zijn uiterste best om de levering zo snel mogelijk te laten plaatshebben. Volgens de planning zouden deze week de laatste setjes van het exclusieve relatiegeschenk bij de banken worden afgeleverd. Maar van de 450 bestellingen zijn er nog zo'n 250 niet bij de banken. De kommetjes zijn speci aal door De Rijk voor de Rabobank gemaakt. Het is het eerste relatiegeschenk dat het segment FA van Rabobank Nederland voor de lokale banken heeft uitgezocht. Financieel Advies C (040) 21 7 70 07 verwerken waardoor de kans op menselijke fouten groter is." Telebankieren maakt de verza melgiro overbodig, aldus Claas- Tidström. "Je ziet dat bij banken die Telebankieren al als alterna tief ingezet hebben. In eerste instan tie is niet iedereen blij met de afschaffing van de verzamelgiro, maar uiteindelijk is er voor iedere ondernemer een passende oplos sing in de vorm van Telebankieren of OLO (Optisch Leesbaar Over schrijvingsformulier)." Banken hoeven volgens Claas-Tidström dan ook niet bang te zijn dat klanten naar een andere bank overstappen. "Zeker als je je bedenkt dat ook de andere ban ken van plan zijn met de verza melgiro te stoppen." Ondernemers krijgen tot 31 juli 1998 de tijd over te stappen naar OLO of Telebankieren. Technisch is het mogelijk verza- melgiro's tot 31 december 1998 te verwerken. Het marktbewer kingspakket staat maandag ook in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant, evenals de brief die klanten ontvangen. Bedrijven Advies f (040) 21 7 70 04 Een pond kipfilet, een kilo appels, een pak melk en een spaarreke ning. Het boodschappenlijstje van een consument kan er in de toekomst zo uitzien als het aan Albert Heijn ligt. Ahold gaat zich, net als Shell, op de financiële dienstverlening storten. De Rabobank komt in april met een analyse naar de mogelijkheden van 'supermarktbankieren'. Amerika en Engeland zijn twee landen waar supermarkten in nauwe samenwerking met ban ken simpele financiële producten verkopen en een geduchte con current zijn. "Als je een spaarre kening opent, krijg je er bijvoor beeld drie croissantjes bij", weet Harrie Broeksteeg, hoofd Distri butie Cliënten Advies bij Rabo bank Nederland. "In Nederland is deze manier van verkopen heel ongebruikelijk. Bovendien kun je je afvragen of het bij onze orga nisatie past." Uit een onderzoek door NSS Research Consultancy blijkt dat veel consumenten achter dochtig zijn over financiële dienst verlening in warenhuizen, super markten en benzinestations. Ze verwachten van een bank toch meer deskundigheid, meer priva cy en meer veiligheid. Toch onderzoekt de Rabobank op dit moment de mogelijkheden van het bankieren in een supermarkt. "Met enkele aanpassingen past het nieuwe bankhalconcept op zich. wel in een supermarkt", aldus Broeksteeg, "Daarin zit niet het probleem. Het zal meer een afweging tussen kosten en baten worden." Bankieren in supermarkten is duur, weet Broeksteeg. "Stel dat AH wil en wij ook. Dan moet je én dure vierkante meters huren in de super markt én andere kantoren sluiten. Dat is een duur transformatiepro ces. Maar als AH ervoor kiest om met een bank samen te werken, dan kunnen ze dat natuurlijk maar het beste met ons doen." In het buitenland liggen vooral de producten bij de supermarkt in het schap die Cliënten Advies ad viseert. Ook AH wil zich hier op richten, "ondanks het feit dat juist voor deze producten de marges erg smal zijn", aldus Broeksteeg. De supermarktketen wil geen pro ducten verkopen waarvoor een adviesgesprek van een uur nodig is. Dus geen hypotheken, alhoewel hieraan meer te verdienen valt. Joost Huvenaars van het segment Huis &c Hypotheekadvies ziet in AH en Shell dan ook geen con current op hypotheekgebied. "Een hypotheek afsluiten doe je niet zomaar in een supermarkt. Dat is een adviesintensief proces waar bij veel kennis en kunde nodig is. Bovendien gaat het om complexe processen." In totaal worden hij Rabofacet 60.000 exemplaren van het jubileum boek gereed gemaakt voor verzending. Deze week vervoeren de vrachtwagens van Rabofacet 30.000 exemplaren van 'Lage landen, Hoge sprongen' naar alle uithoeken van het land. Het gaat hierbij om dc gratis bestellingen van mede werkers. Volgende week worden de ruim 30.000 boeken die extra zijn besteld afgeleverd. De officiële presentatie van het jubileumboek heeft vandaag plaats na afloop van de Winteravondlezing van prof. dr. A. Zijderveld. Dan ontvangt voorzitter Herman Wijffels van de Hoofddirectie het eerste exemplaar. Het is het sein voor de interne verspreiding. De banken kregen bij de stapels boeken een brief met het verzoek tot vrijdag 13 maart te wachten met de uit reiking van de boeken aan de eigen medewerkers. Uitgeverij Inmerc houdt op 1 mei in De Balie in Amsterdam een speciale bijeenkomst waar de schrijvers Herman Vuijsje en Jos van der Lans een aantal op hun boek gebaseerde stellingen pre senteren. Daarover wordt gedis cussieerd met enkele uitgeno digde wetenschappers en het publiek. Aansluitend heeft een debat plaats over de authentici teit van het Nederlandse pol dermodel waaraan onder ande ren Wirn van Dinten, hoofd Stafgroep Strategie deelneemt. 'Lage landen, Hoge sprongen' zal vanaf 1 mei voor 49,95 ook in de boekhandel te verkrijgen zijn. Klanten van Rabobanken kunnen met speciale kortings bonnen het jubileumboek voor ƒ34,95 kopen. Rabobank 100 jaar (030) 216 30 12 Financieel Advies' Ahold heeft dinsdag een wereldwijde emissie aangekondigd van 30 miljoen nieuwe gewone aandelen. Rabo Securities zit in het syndi caat dat de aandelenuitgifte verzorgt. Inschrijven is mogelijk van 23 maart tot en met uiterlijk 1 april 1998. Naar verwachting zal de emis sie ongeveer twee miljard gulden opbrengen. De opbrengst zal ge bruikt worden voor de herfinan ciering van overnames in Latijns Amerika en de financiering van toekomstige acquisities. Rabo BeleggingsAdvies en Rabo Securities zorgen samen voor de marktbenadering van de (parti culiere) beleggingsklanten van de Rabobanken. Maandag 16 maart ontvangen alle banken een uitge breid Engelstalig researchrapport over Ahold met een Nederlands talige samenvatting. Alle banken zijn uitgenodigd voor een salesforcemeeting die woens dag 18 maart in Amsterdam wordt gehouden. Diezelfde avond is er een bijeenkomst in Zeist waar de adviseurs van de Rabobank met hun beste beleg gingsklanten naar toe kunnen. Daarnaast worden alle klanten die via de Rabobank beleggen in Ahold op 21 maart via een brief met een flyer op de hoogte gesteld van de voorgenomen emissie. Rabobanken ontvangen eveneens flyers, posters en een exemplaar van het pros pectus. Extra exemplaren van de flyers, posters en het pros pectus zijn zolang de voorraad strekt per fax te bestellen bij de Rabo Beleggingsinfolijn (010- 224 21 22). Rabo Beleggingsspecialisten C (010) 224 14 24

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1