11 °3 Stijging Nederlands overheidstekort in schril contrast met overige EU-lidstaten Concurrentie voor Rabo TeleSparen Nieuwe zakelijke commercial morgenochtend op televisie Rabobank Nederland: wacht met initiatieven metVWop Internet 19 9 8 MERK 00 Analyse EMU-landen in kwartaalbericht Tarieven Rabo Beleggings- Advies/IRIS Research Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 472 Week 11 Woensdag 11 maart Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518- Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36- E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Relatiebeheer Bedrijven Advies' De stijging van het Nederlandse overheidstekort staat in schril con trast met de ontwikkelingen in de overige EU-lidstaten. Daar zullen de tekorten dit jaar juist verder dalen. Het kabinet zou dan ook met forse schreden het overheidstekort moeten reduceren. Dat stelt de Stafgroep Economisch Onderzoek in het eerste kwartaalbericht van dit jaar dat vandaag verschijnt. Voor het eerst mét een analyse van de elf beoogde EMU-landen. Inmiddels is van alle EU-lidsta- ten bekend of en in hoeverre zij aan de criteria van het Verdrag van Maastricht voldoen. Over de gehele linie blijken de uitkomsten mee te vallen, al gaat het nu nog om voorlopige cijfers. Met name de prestaties van Nederland, Duitsland en Italië zien er beter uit dan eerst was voorzien. De stafgroepeconomen plaatsen ech ter kritische kanttekeningen bij het 'pro-cyclische' beleid van Nederland, ook al staan de eco nomische ontwikkelingen dit jaar voor de derde keer in successie onder een gunstig gesternte. De groei van het BBP zal on geveer 3,5% bedragen. De par ticuliere consumptie blijft on veranderd een van de pijlers van deze groei, terwijl ook het investeringsniveau hoog en de inflatie relatief laag blijft. Toch zou het kabinet volgens de Stafgroep budgettaire ruimte moeten creëren voor economisch minder voorspoedige tijden. Een visie die aansluit bij het advies van de Stuurgroep Begrotings ruimte. Deze pleit voor verdere verlaging van de tekorten om de definitieve stap te kunnen zetten naar een trendmatig begrotings beleid. Overigens is het oplopen van het financieringstekort in een verkiezingsjaar bepaald geen onbekend fenomeen. Aan het eind van de vorige regeerperiode steeg het tekort van 3,2% BBP in 1993 tot 4,1% in 1994. Dit jaar zal het tekort - mede door de mil joenen verslindende reparatie van de koopkracht en hogere reguliere uitgaven - volgens de Stafgroep Economisch Onderzoek oplopen met ruim een halve pro centpunt tot 2% BBP. Dat is slechts een kwart procentpunt lager dan in het Regeerakkoord is afgesproken. Wel zal de EMU- schuld dalen tot 70% BBP. Stafgroep Economisch Onderzoek (030) 216 26 66 Cliënten Advies ABN AMRO introduceerde vorige week een nieuwe spaarvorm: de Tele Direct Spaarrekening. De VSB bank kwam enkele weken gele den ook al met een vergelijkbaar product op de markt. Een teken dat de concurrentie op de spaarmarkt toeneemt. De Rabobank over weegt geen tegenzet. De Tele Direct Spaarrekening is vergelijkbaar met de Rabo TeleSpaarrekening die al in het najaar van 1996 werd geïntro duceerd. Op onderdelen zijn er wel verschillen. Zo ligt de rente van 4,2% een fractie hoger dan op de TeleSpaarrekening van de Rabobank, maar wordt bo ven een tegoed van ƒ100.000,- een lagere rente vergoed van 3,8%. Een opvallend verschil met de TeleSpaarrekening is verder dat een overboeking naar de Tele Direct Spaarrekening niet onmiddellijk wordt ver werkt, maar dat het tegoed pas de volgende dag via gea of bea beschikbaar is. Nel Stevens van Cliënten Advies: "Daarom denken wij dat we met de Rabo TeleSpaar rekening, die wél een directe beschikbaarheid kent, een betere oplossing in handen hebben voor de spaarbehoefte van een specifieke klantengroep." ABN AMRO heeft haar Tele Direct Spaarrekening nog niet landelijk geïntroduceerd. Er loopt een proef met dit spaar- product in de gebieden Bergen op Zoom, Helmond, Zoetermeer, Amsterdam, Amersfoort, Oosterbeek en Leeuwarden. De VSB bank die met haar GemakSpaarrekening ook di recte beschikbaarheid van het spaartegoed via gea en bea ga randeert, biedt deze vooralsnog defensief en alleen aan eigen klanten aan. Klanten die boven dien een vaste, maandelijkse voe ding op een salarisrekening moe ten binnen krijgen. Een overzicht met voorwaarden en kenmerken van de belang rijkste spaarrekeningen die con curreren met Rabo TeleSparen staat maandag in de Rabolnfo- bank, rubriek Rabokrant, tref woord save97. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 4) Moeten we de zaak verkopen of is er nog een andere oplossing mogelijk De Nederlandse directeur van een internationaal bedrijf komt voor een keihard dilemma te staan: de zaak verkopen of een andere op lossing bedenken? Ziedaar de kern van de nieuwste Rabo- bankcommercial die morgenochtend om 08.05 uur zijn première beleeft op Nederland 1. Wat laat de commercial precies zien? Een fabriek in Engeland kan niet voldoen aan de winst- en productiviteitseisen van de Amerikaanse moeder. Het management raakt in paniek na geruchten over een eventuele sluiting dan wel verplaatsing naar een 'lagelonenland'. De Nederlandse directeur van het bedrijf, dat een sales- en marke- tingvestiging in ons land heeft, moet verantwoording afleggen. De hamvraag is: moet zijn bedrijf daadwerkelijk worden verkocht of is er nog een andere oplossing denkbaar? De nieuwe commercial is de vierde in de reeks met de nieuwe merkstrategie waarbij niet de producten maar het merk Rabobank centraal staat. Hij is gemaakt voor de zakelijke markt en heeft als titel 'management buy out'. Het doel van de één minuut durende film is de Rabobank te profileren als een bank voor internationaal opere rende bedrijven. Het precieze uit zendschema staat maandag in de Rabolnfobank, dossier MerkOO. Net als bij de andere merkcom- mercials - 'ouderen', 'kinderen' en 'het huis' - staan in deze nieu we commercial menselijke ambi ties en dilemma's centraal. De commercial laat zien wat samen werking tussen klant en Rabobank tot stand kan bren gen. Ongekunsteld, met echte mensen en hun oorspronkelijke verhalen. Dossier Financieel Advies Zoals aangekondigd in de tarievencirculaire was het noodzakelijk de structuur van de tarieven van het basispak ket Rabo BeleggingsAdvies IRIS aan te passen. Vanaf vandaag zijn zowel een uitleg van de nieuwe structuur als de tarieven zelf te vinden in de Rabolnfobank, rubriek Rabo krant, respectievelijk onder de nummers 746504a en 746504b. Maak met de lokale VVV nog geen afspraken over gezamenlijke activiteiten op Internet. Dat advies geeft Cees van Tiggelen, seg mentmanager Cliënten Advies, lokale banken naar aanleiding van de proef met 'De virtuele VVV'. "De geluiden van de deelnemers zijn positief, maar een aantal zaken moeten we nog onder de loep nemen." TrefPunt Nederland begon ruim een jaar geleden in samen werking met een aantal lokale banken en VW's met een site op Internet. "De VVV hoort gewoon op TrefPunt", zei Van Tiggelen toen. Hij staat nog steeds achter deze uitspraak en ook de VW's en lokale banken zijn positief. "De lokale VW's kunnen zich goed vinden in hun virtuele broertje en lokale ban ken geven aan dat de samen werking een positieve bijdrage levert aan hun TrefPunt", aldus Van Tiggelen. Toch adviseert hij lokale ban ken nog even te wachten met het nemen van initiatieven. "Om uitspraken te kunnen doen over het vervolg van de samenwer king op Internet moeten we de komende weken eerst wat huis werk verrichten." Daarbij doelt hij op zaken als de inhoud van de site, de organisatiestructuur na de proef, de diverse processen binnen de VW's, de vercom mercialisering van de site en de relatie tussen de verschillende distributiekanalen. De evaluatie van de proef is begin april. Dan ook zal het ver volg van het traject duidelijk zijn. TrefPunt Nederland r (030) 215 12 41

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1