IO 03 Dochter Interpolis in kielzog Rabobank naar'fraai resultaat' Met creditcard Rabobank naar wereldkampioenschap Rente moslims naar project Burkina Faso Een op de vier beleggingsorders Rabobank via telefoon 19 9 8 Rabo Alert voor miljoenste beller Rabo Orderlijn Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 471 Week 11 Dinsdag 10 maart Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518- Telefoon (040) 217 71 18- Fax (040) 21771 36 E mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Dochter Interpolis profiteerde in 1997 van de grote hypothekcnaf- zet door de Rabobank. De verkoop van de bij de OpMaat Hypotheek horende gelijknamige verzekering droeg fors bij aan de omzetstijging van 26% tot ƒ5,9 miljard. De nettowinst na belastin gen kwam uit op 230 miljoen, 10% hoger dan vorig jaar. "Een fraai resultaat", aldus de verzekeraar die zijn cijfers over 1997 van daag aan de pers bekend maakt. Hoewel ook het Schadebedrijf bijdraagt aan de winststijging is het vooral het Leven bedrijf dat het in 1997 goed deed. Met name het Indiduele Levenbedrijf groeide sterk, van ƒ1,9 miljard tot 2,5 miljard. Dit is vooral het gevolg van de 45.000 OpMaat Verze keringen die de verzekeraar vorig jaar afsloot, maar ook de koop sommen deden het goed. Klanten kochten voor ƒ1,4 miljard aan koopsompolissen, een stijging van 37% ten opzichte van 1996. Interpolis zag de omzet van het Schadebedrijf met 10% stijgen tot ruim 1,5 miljard. Het resul taat in deze bedrijfstak steeg vrij wel even snel (9%). De Ziek tewetproducten en de Alles in één Polis zijn verantwoordelijk voor de omzetstijging. Van de laatstge noemde polis, die dit jaar ook geïntroduceerd wordt voor het bedrijfsleven, verwacht Interpolis veel dit jaar. Zowel bij het vergro ten van de afzet als het reduceren van de kosten. Een onderdeel van deze polis, de autoverzekering, haalde sinds lange tijd weer de zwarte cijfers. Het verlies van 2 miljoen in 1996 is vorig jaar Inwoners van Burkina Faso krijgen hulp van enkele Limburgse moslims. De moslims, klanten van Rabobank Pey-Posterholt, schenken de rente die ze op hun spaarloonrekening krijgen op voorstel van de bank aan een ontwikkelingsproject in het Afrikaanse land. Het ontvangen van rente is in strijd met hun geloof. "De klanten waren enthousiast over ons idee", vertelt directeur Ben Bartholomeus van de bank. De bank steunt sinds 1995 jaar lijks een klein ontwikkelingspro ject in Burkina Faso, een van 's werelds armste landen. Een aantal waterputten, een schooltje en zo'n dertig groentetuintjes voor vrouwen zijn de resultaten tot nu toe. Samen met de Stichting Steun door Rabo- banken (SSR) werd een inkoop coöperatie opgericht. Dit jaar worden er waarschijnlijk weer waterputten geslagen. "Want het heeft er ontzettend weinig gere gend: 650 millimeter tegen 1.500 normaal", weet Bartholomeus. Met de voorgestelde oplossin gen dient de bank twee doelen, vindt Bartholomeus: de allochto nen en de armsten in de wereld. "Je kunt als bank goed zelf het initiatief nemen en de buitenlan ders of bedrijven benaderen. Allochtonen zijn een nog steeds groeiende groep in onze samenle ving waarmee we als banken nau welijks iets doen. Er liggen enorme marktkansen." Volgens hem is het belangrijk om met de alloch tonen te overleggen, want "we kijken te vaak door een westerse bril. Dat overleg is bij ons goed gelukt. Zo krijgen de moslims van ons jaarlijks een overzicht waaraan hun geld is besteed." Rabobank Pey-Posterholt Z (0475) 47 86 44 omgebogen naar een positief re sultaat van ƒ32 miljoen. Dat de nettowinst veel minder hard steeg dan de omzet heeft een aantal oorzaken. Zo betekent een grotere afzet van koopsommen hogere technische voorzieningen in verband met toekomstige uitkerin gen. Ook is 15 miljoen opzij gezet voor de euro en het automatise ringsprobleem in 2000. Verder vielen de kosten voor het herin- richten van processen en automa tisering hoger uit dan verwacht. Veertig procent van het resul taat vóór winstdeling en belas ting gaat naar klanten. Relaties met een collectief pensioencon tract ontvangen 177 miljoen, agrariërs kunnen ƒ48 miljoen tegemoet zien. Interpolis C (013) 462 39 12 Eurocard/MasterCard, hoofdsponsor van het Nederlands Elftal en het WK'98, voert een reclamecampagne rond het komende wereld kampioenschap voetbal in Frankrijk. Ook Rabobankcreditcard- houders maken kans op het bijwonen van een Oranje-wedstrijd. Assistent-bondscoach en 'am bassadeur' van Eurocard/Master- card, Ronald Koeman, geeft aan II00R HET WK DEN IK AL TEGEN 100 DE IDEALE CREDITCARD. de houders van cards met dit merk WK-toegangskaarten weg. In principe maken ruim twee mil joen Nederlanders er kans op, waaronder alle Rabobankklanten met een gouden Rabocard of een CreditCard op zak. Zo vroeg de populaire assis tent-bondscoach onlangs aan creditcardhouders - en zij die dat vanwege de actie alsnog willen worden - om vóór 20 maart een originele, nieuwe spelregel te bedenken die het voetbalspel nog spannender maakt. Eurocard/ Mastercard voert de reclame campagne zolang het wereldkam pioenschap voetbal duurt. Ondersteuning Betaaldiensten (040) 217 60 41 Kerncijfers (bedragen in miljoenen guldens) 1997 1996 Omzet Bruto premies Leven 3.208 2.226 Bruto premies Schade 1.570 1.423 Beleggingsopbrengsten 1.156 1.070 Overig 10 14 Resultaten (voor belastingen) Leven 221 181 Schade 123 113 Eigen vermogen 2.329 1.807 Aantal medewerkers 2.208 2.018 Financieel Advies De drukste dag heeft de Rabo Orderlijn net achter de rug. Afge lopen 2 maart kwamen ruim 7.000 telefoontjes binnen. Twee dagen later kregen de medewerkers het miljoenste telefoontje binnen sinds de start in februari 1996. Inmiddels verloopt een op de vier orders van de Rabobank aan de Amsterdamse beurzen via de telefoon. Het heuglijke feit werd afgelo pen vrijdag gevierd bij Rabobank Nedersticht. Daar kreeg die mil joenste beller, de heer Slotboom, uit handen van directeur Jaap Nagtegaal van Rabo Beleggings- Advies (RBA) een Rabo Alert met een jaarabonnement. Het perso neel van de bank werd getrak teerd op gebak. De Rabo Orderlijn heeft zich de afgelopen twee jaar bewezen als een effectief middel om beleg gingsklanten vast te houden. "We wisten dat we met een discount- lijn (een transactie via de telefoon is goedkoper dan via de bank, red.) voorzagen in een behoefte, maar dat het zo snel zou gaan, hadden we niet verwacht", zegt Mare Faber van de Rabo Orderlijn. De orderlijn blijkt een uitkomst Smullen op Rabobank Nedersticht dankzij de miljoenste beller van de Rabo Orderlijn. Van links naar rechts: Beleggingsadviseur Theo Vermeulen, directeur Jaap Nagtegaal van RaboBeleggingsAdvies, mil joenste beller de heer Slotboom, beleggingsadviseur Stefan Huls en beleggingsadviseur Bob Kerkhoven. voor zowel de klant als de bank. "Vooral de klanten met orders van kleine omvang maken ge bruik van de orderlijn. Daardoor houdt de adviseur van de lokale bank meer tijd over om de gro tere klanten van dienst te zijn of de markt actiever te bewerken. De mogelijkheid voor klanten om orders via GSM of e-mail teruggemeld te krijgen bespaart de adviseurs en de medewerkers van orderlijn eveneens veel tijd bij het afwikkelen van vra gen." Het grote succes van de order lijn heeft ook een keerzijde. Moest een klant bij de start in februari 1996 gemiddeld vijftien seconden wachten voor hij een medewerker te spreken kreeg, in februari 1998 was de wachttijd gemiddeld en minuut "Hoewel we in vergelijking met concurre rende orderlijnen helemaal niet gek scoren, vinden we deze wachttijd niet acceptabel. Er zijn daarom allerlei ontwikkelingen in gang gezet om de bereikbaar heid van de Rabo Orderlijn te verbeteren. Zo zijn er plannen voor een nieuwe telefooncentrale en komt er binnenkort een groot aantal nieuwe medewerkers bij", aldus Faber. Rabo Beleggingsinfolijn r (010) 224 14 14

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1