Thema Wonen ban 'Medewerkers bepalen gezicht van de bank' Groots Informatie-Plaza in Evoluon Alles over wonen onder één dak in Uithoorn Benoorden het IJ zet fietsende clowns in als aandachtstrekker Open Huis '98 gekoppeld aan themacampagne over Wonen Themapagina Open Huis '98 Met de introductie van het thema 'Wonen' hebben de klanten kennis kunnen maken met de vernieuwde communi catie-aanpak van de Rabo bank. Een van de aspecten daarvan is dat al geplande acties vanuit de segmenten aan het thema worden gekop peld. Zo riep de dagblad advertentie van 3 maart de lezers op een bezoek te bren gen aan 'Open Huis '98: over wonen, vermogen en genieten'. In totaal organise ren een kleine drie honderd banken een open dag. Via kabel krantteksten, redactio nele artikelen, direct- mailings, etalagepakket ten, posters en huis- aan-huisbladen hebben de banken de landelijke communicatie lokaal ver sterkt. Een korte rond gang langs een aantal banken leert dat de dag verschillend wordt ingevuld. De een volstaat met een infor matiemarkt, andere huren artiesten of clowns in om het evenement luister bij te zetten. Hoe de banken Eindhoven, Uithoorn en Benoorden het IJ de open dag invulling geven, valt op deze pagina te lezen. Het thema Wonen lijkt in eer ste instantie iets dat alleen Rabobank Huis Hypotheek advies aangaat. Maar niets is minder waar. Want wonen is een thema met vele facetten. En vraagt daarom een bankbrede benadering. Niet voor niets gaat de open dag dit jaar voor het eerst uit van twee segmenten, te weten Rabo bank Huis Hypotheekadvies en Financieel advies. Want naast het afsluiten van een hypotheek bezoeken steeds meer particulie ren de bank om de overwaarde in hun huis te benutten. Het Rabobank Persoonlijk Financieel Advies stelt de klanten in staat alles op financieel gebied zodanig te organiseren dat zij nu en in de toekomst goed van hun geld kunnen leven. Naast particulieren hebben ook bedrijven behoefte aan een dak boven hun hoofd. De bedrijvenadviseurs kunnen adviseren in geval van de aan schaf of de verbouw van een bedrijfspand. Tenslotte biedt het thema Wonen de Rabobank de gelegenheid om haar maatschap pelijke betrokkenheid te tonen. Onder meer door de klanten te informeren over de fiscale groen- regeling, waarmee niet alleen een bedrijf voordeel heeft, maar ook het leefmilieu. Een bezoek aan Open Huis '98 wordt door de meeste mensen gezien als een leuke vrijetijdsbesteding. De medewerkers van de Rabobank moeten op hun vrije zaterdag juist aan de bak en hun beste beentje voorzetten. Riet van Kasteren, commercieel manager te Eindhoven: "Om alle neuzen één richting op te krijgen houden we enkele dagen voor de open dag een kick-off bijeenkomst voor alle betrokken medewerkers én onze gastsprekers. Dan worden de belangrijkste punten doorge- De Rabobank Eindhoven pakt de Infodag Wonen dit jaar groots aan. Liefst 17.000 klanten van de bank ontvangen binnenkort een brief waarin zij worden uitgenodigd om op zaterdag 21 maart een bezoek te brengen aan de enorme informatiemarkt in het Evoluon. De bezoekers kunnen daar informatie vergaren over bijna alles wat met het thema wonen en financiële planning te maken heeft. Zo zijn de stands bemand met onder meer plaatselijke nota rissen, advocaten en belastingad viseurs. Daarnaast zullen een binnenhuisarchitect en een hove nier aan het publiek laten zien wat zij zoal kunnen. Ook de bank zelf is ruim verte genwoordigd. Zo lopen er hypo theekadviseurs en financieel adviseurs rond om vragen van het publiek te beantwoorden en worden er lezingen verzorgd door Rabobank Eindhoven, een fiscalist, een notaris en een archi tect. Opmerkelijk is dat ook aan dacht wordt besteed aan zaken als de euro, Internet en 100 jaar Rabobank. "Hoewel het thema 'wonen, vermogen en genieten' centraal staat op de open dag hebben wij gemeend om ook andere aspecten onder de aan dacht te brengen", zegt commu nicatiemedewerker Tim van de Velde, die samen met de commer cieel managers Riet van Kasteren en Ad van Laarhoven de inhoud van de dag bepaalde. "Enerzijds omdat we in het Evoluon de ruimte hebben die het ons moge lijk maakt ook andere zaken te betichten, anderzijds omdat die andere zaken zijdelings te maken hebben met het thema. Zo heeft het publiek steeds meer vragen over de euro met betrekking tot hun hypotheek en is Internet een medium nomen. Een andere doelstelling is dat de adviseurs worden gemoti veerd om de dag maximaal te gebruikenvoor het leggen van klantcon tacten, opdat deze la ter commercieel kun nen worden benut. Finthousiasme en des kundigheid zijn daarbij heel belangrijk. Want de medewerkers bepalen het gezicht van de bank." Dat vindt ook Herman Van Houten, commercieel manager bij de bank Benoorden het Ij. Volgens hem kweek je bij de medewerkers een goed gevoel door hen verantwoordelijkheden te geven. "Het samenstellen van het dagprogramma heb ik ge heel overgelaten aan adviseurs en medewerkers Commerciële Binnendienst. Een schot in de roos. Ze kunnen zich creatief uit leven, maar zien bovendien de open dag ook als hun 'kindje'. Waarvoor je graag een stapje extra wilt zetten." Directeur Piet Hoogendoorn van de bank Uithoorn ziet zijn medewerkers genieten van de voortrek kersrol die de bank in het werk gebied op zich heeft genomen. "Ze zijn zich ervan bewust dat een samenwerking zoals wij die op de open dag uitdragen uniek is voor onze regio. Alleen dat al zorgt voor een groot enthousias me dat aanstekelijk zal werken op onze klanten." De Rabobank Uithoorn is één van de banken die dit jaar wer kelijk honderd jaar bestaat. De echte 'verjaardag' werd van wege de krokusvakantie maar stilletjes gevierd. In de maand maart laat de bank echter van zich horen. Onder meer door alle Uithoornse en Kwakelse klant-ondernemers die ook maar iets met wonen hebben te maken onder één dak te brengen. "Zoiets is nog nooit in deze regio vertoond", zegt directeur Piet Hoogendoorn trots. Hij doelt daarmee op het feit dat ook concurrerende bedrijven straks broederlijk naast elkaar in één gebouw te vinden zijn. Zo kan het publiek op zaterdag 21 maart kennis maken met vijfentwintig lokale ondernemers, waaronder vier makelaars, twee notarissen, diverse ondernemingen op het gebied van woninginrichting en antiquairs. De Rabobank staat met een stand tussen deze onder nemers in. Hoogendoorn: "Het belangrijkste dat we willen laten zien is dat we samen met de loka le ondernemers door één deur kunnen en dat we niet vies zijn van samenwerken." Hoewel wonen het centrale thema van de dag is, ziet Hoogendoorn meer mogelijkhe den. "Bedrijven ontmoeten elkaar, ondernemers ontmoeten de bank, de klanten ontmoeten de bedrij ven én de bank en zien dat deze twee wel degelijk kunnen samen werken. Dat laten zien is, denk ik, waar de Rabobank voor staat." De Rabobank Benoorden het IJ pakte vorig jaar tijdens de Infodag Wonen fors uit met een informatiemarkt waarop alle instituten die ook maar iets met wonen te maken hebben waren vertegenwoor digd. "Dit jaar vieren we de Open Dag minder uitbundig", zegt com mercieel manager Herman van Houten. "Maar hij zal wel nog steeds leuk en opvallend zijn." waarop de Rabobank interes sante w.'ho diensten aan- gmgs Het feit dat de bank het afgelo pen jaar fors uitpakte had alles te maken met de opening van het plaatselijke Hypotheek Advies Centrum. Dat centrum heeft vol gens Van Houten nu weinig te klagen over naamsbekendheid en dus is de ruchtbaarheid die vorig jaar aan de open dag werd gege ven dit jaar niet nodig. "Wel wil de bank Open Huis '98 benutten om met een grote groep klanten in gesprek te ko men", zegt Van Houten. "En om originele ideeën te genereren die de klant straks naar de bank moeten trekken is een werkgroep gefor meerd. Deze groep, bestaande uit hypotheekadviseur Ruud Zwaan en medewerker Commerciële Binnendienst Ingrid van der Stoep, bleek enorm creatief." Zo zullen fietsende clowns en een grote luchtballon in de vorm van een huis straks de aandacht van het publiek trekken. Aan passerende kinderen wordt een ballon met reclametekst uitge reikt. Klanten die de bank bezoe ken kunnen deelnemen aan een prijsvraag. Zij moeten de juiste prijs raden van een onlangs getaxeerde woning en maken daarmee kans op een reis. Tenslotte kunnen klanten hypo theekadviseurs en financieel adviseurs het naadje van de kous vragen over alles wat met wonin gen en de financiering daarvan te maken heeft.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 3