o 6 03 Het 'grijze gebied'onder vlag van Financieel Advies brengen Banklicentie China goed voor Emmer loempia's Ondernemers kunnen vanaf april telefonisch zaken doen Recente productiegegevens met nieuwe versie Target 19 9 8 RCCA 98 CCV Services verwisselt PINpads van alle betaalautomaten Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 469 Week 10 Vrijdag 6 maart Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518* Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Financieel Advies Cliënten Advies Het 'grijze gebied' wordt 'wit'. Rabobank Nederland adviseert de lokale banken om klanten die niet aan het segment Financieel Advies zijn toegewezen, maar wel behoefte hebben aan typische FA-producten (levensverzekeringen en beleggingen), onder de vlag van FA te brengen. De verwachting is dat uitvoering van dit advies zal leiden tot een soepeler doorverwijzing van klan ten tussen de segmenten Financieel Advies en Cliënten Advies. "En een betere bediening van klanten", zegt Roy van Diem, segment manager FA van Rabobank Nederland. Het advies is de uitkomst van een brede discussie binnen de Beleids Voorbereidings Commissies van FA en CA. Die is gevoerd naar aanleiding van het signaal van banken dat ze niet goed raad weten met de bediening van een bepaalde groep klanten. Klanten die qua vermogen niet binnen de formule van FA passen, maar die wel interesse hebben in producten die door FA adviseert. Onderzoek bevestigde de gelui den. Banken ervaren de doorver wijzing van deze klanten als een probleem en de meeste hebben op dit punt geen afspraken gemaakt. "Met dit advies hebben banken een handvat om het probleem te tackelen", zegt Roy van Diem, segmentmanager FA bij Rabo bank Nederland. "Ik hoop dat door deze oplossing een brug wordt geslagen tussen de beide segmen ten en dat die doorverwijzing wat soepeler gaat verlopen." Een speciale financieel adviseur wordt verantwoordelijk voor de verkoop van leven- en beleggings producten aan klanten die niet aan een echte financieel adviseur zijn toegewezen. Het gaat veelal om Bedrijven Advies Cliënten Advies Ondernemers kunnen vanaf 6 april hun zaken regelen achter tele foonnummer 0499 499 499. Dan wordt de Rabofoon voor onder nemers landelijk geïntroduceerd. De Rekening Coulant Courant van april informeert de bedrijvenklanten hierover. Via de telefoon of met een antwoordcoupon kunnen ze de Rabofoon aanvragen. Rabofacet zorgt voor de administratieve afhandeling. Banken die dit zelf willen doen, kunnen dat tot en met 13 maart kenbaar maken. Naast particulieren regelen ook ondernemers graag telefonisch hun bankzaken. Een pilot bij de Rabobanken Hilversum, Haarlem mermeer en De Bilt leverde een respons op van 15%. "Met name kleinzakelijke ondernemers die niet telebankieren hebben behoef te aan een eenvoudig product als de Rabofoon", aldus Mathijs Smit van Bedrijven Advies. Bovendien willen klanten graag snel over de Rabofoon beschikken, zo bleek uit de pilot. Smit: "Daarom heb ben we vanaf de actieperiode in april voor een centrale afhande ling gekozen. Dus ook daarna blijft dit mogelijk." Voor iedere centraal opgevoerde overeenkomst brengt Rabobank Nederland de lokale bank 25,- in rekening. Smit: "Het uitbesteden bespaart banken per overeen komst ongeveer een half uur. Bovendien worden ze direct na het verschijnen van de Rekening Coulant Courant niet onnodig belast met veel administratief inloopklanten waarbij het uitge breide Rabobank Persoonlijk Financieel Advies niet aan de orde komt. "Cliëntadviseurs en overige financieel adviseurs hoeven deze klanten niet meer zelf te bedienen en kunnen volstaan met een door verwijzing. Het gevolg is dat zij zich meer kunnen concentreren op hun eigenlijke werk. Dat zal zeker leiden tot meer efficiency." Het advies over het 'grijze ge bied' en een verdere uitwerking daarvan staan vanaf maandag in de Rabolnfobank, rubriek Rabo krant. Van Diem: "Het is een eer ste aanzet tot de oplossing van een probleem. Doel is uiteindelijk om tevreden klanten te krijgen. Dat kan alleen als de segmenten samenwerken en heldere afspra ken maken. Financieel Advies gaat zich vanaf nu meer concentreren op de marktbewerkingstechnie ken die we kunnen hanteren." Financieel Advies f (040) 217 70 07 De Chinese banklicentie die Rabobank International onlangs kreeg, zorgde in Emmen voor een spontane opwelling. De lokale bank pakte de telefoon en koos bet nummer van een Chinees restaurant. Enige tijd later stonden vader en dochter Wu op de stoep met loempia's voor bet hele personeel. "We vonden het wel aardig dat de Rabobank wel een licentie kreeg en ABN AMRO en ING niet", vertelt Jan Bisschop, senior accountmanager bij de bank. ABN AMRO verwacht later dit jaar een definitieve toestemming te krijgen. Op de foto vader en doch ter Wu in gezelschap van Bart Muller, directeur van Rabobank Emmen e.o. werk." In de actieperiode ver wacht Smit zo'n 15.000 aanvra gen van ondernemers te krijgen. Smit wijst erop dat de toegangs codes voor Rabofoon, de tinco des, vanaf 6 april rechtstreeks naar de klant verzonden worden. "Dit geldt dus ook voor lokaal opgevoerde en particuliere over eenkomsten. Dit bespaart lokale banken tijd en vermindert de kans op fouten." Banken die niet mee willen doen aan de centrale afhandeling kun nen zich tot en met 13 maart afmelden met het antwoord formulier dat maandag in het nieuwe dossier RCCA98 van de Rabolnfobank staat. Hierin is ook de afhandelingsprocedure opge nomen. Meer informatie over RCCA98 staat in de krant van komende maandag. Bedrijven Advies (040) 217 70 04 Cliënten Advies Met de nieuwe Laura versie 2.0 van Target, die de banken op 2 maart kregen, hebben zij altijd recente productiegegevens tot hun beschikking. Dit komt door de nieuwe distributiemethode Connect Direct, waarmee de productiegegevens maandelijks elektronisch aan de banken kunnen worden geleverd. Als gevolg hiervan komt de diskette te vervallen. Target geeft actuele manage mentinformatie over de porte feuille- en productiestanden van de particuliere schadeverzeke ringen. De distributiemethode Connect Direct maakt gebruik van het product File Transfer Services (FTS). FTS, dat door Rabofacet wordt ondersteund, is een nieuwe technologie voor het elektronisch distribueren van gegevens. De banken krijgen maandag via Connect Direct de produc tiegegevens van januari en op 17 maart die van februari. Elke volgende maand ontvangen de banken de gegevens van de voorafgaande maand. Banken kunnen Target nu inzetten als hulpmiddel voor de marktbewerking. Zodra een bank de Alles-in-één-Polis heeft ingevoerd, kan zij in Target pre cies zien waar haar kansen lig gen. Met behulp van de acties uit de actiebibliotheek kan zij deze vervolgens benutten. De gebruikershandleiding Tar get, die een volledig overzicht geeft van de mogelijkheden van de nieuwe versie 2.0, staat maandag in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant. Voor in houdelijke vragen kunnen ge bruikers terecht bij onderstaand nummer. Vragen over de installatie kunnen worden gesteld aan Rabofacet Arcade, telefoon (030)215 33 33. Interpolis r (013) 462 29 75 Bedrijven Advies CCV begint volgende week met het omwisselen van de PINpads van alle betaalautomaten. Tege lijkertijd breidt het bedrijf het geheugen van de automaten uit. In het huidige PINpad, het ge deelte van de betaalautomaat waar de klant zijn pincode intoetst, kunnen op termijn fouten optre den, zo bleek uit een door CCV gehouden kwaliteitscontrole. Om toekomstige problemen te voor komen heeft het bedrijf besloten alle PINpads te vervangen. Tegelijkertijd plaatst de CCV-tech- nicus een zogenoemde SAM-plus box tussen de kassiersunit en het PINpad. Hierdoor krijgt het appa raat een groter geheugen en kan het in de toekomst ook andere passen en kaarttoepassingen accepteren. CCV begint volgende week met de operatie, eind augustus hoopt het bedrijf alle ondernemers bezocht te hebben. Klanten krij gen binnenkort bericht van CCV over de operatie. De brief die CCV stuurt staat maandag in de Rabolnfobank, rubriek Rabokrant. Bedrijven Advies (040)217 70 04

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1