'KoB is één van de producten uit leenassortiment' Lenen zit in de lift Goede informatie aan klant en medewerker heel belangrijk 'Volstaan met aanbieden standaardkrediet is motie van wantrouwen richting klant' Banken bepalen zelf maximum aantal klanten bij KoB-actie f ed LEEN 00 Themapogino Consumptief Krediet Sinds dc introductie van het verbeterde Krediet op Betaalrekening (KoB) vindt dit product gretig aftrek. "Maar het blijft één van dc producten uit het totale consumptief kredietassortiment", benadrukt Lilian Evers van CA. "Juist dat totale assortiment maakt het aanbod van de Rabobank sterk." Cliënten Advies 'Consumenten lenen meer ondanks fiscale nadelen', kopte de Volkskrant vorige week. Uit onderzoek van het CBS bleek dat in 1997 de omvang van het verstrekte consump tief krediet in Nederland met bijna 11 procent steeg tot 17,6 miljard gulden. De Rabobank groeide nog ster ker, meer informatie hierover staat in dossier LeenlO. Volgens het CBS wil de klant zelf uitmaken wat hij met het geleende geld doet. Bij de Rabobank spelen met name KoB en DK in op deze behoef te. Samen met de PL en de ruimte binnen de hypotheek zorgen zij voor een compleet leenassortiment. Meer over Consumptief Krediet op deze speciale themapagina. De Consumptief Kredietmarkt is al langer 'speerpunt' in Venlo, wat leidde tot een stijging van het marktaandeel. Bij gesprekken met klanten worden alle produc ten uit het leenassortiment mee genomen. "Klanten moeten goed geïnformeerd worden over de verschillen tussen KoB en de andere consumptieve financie ringen. Vooral de overlijdens- risicodekking bij DK en PL hoort het voetlicht te passeren", meent Jan Lenders, hoofd Cliënten Advies. Ook Arnhem doet het beter dan gemiddeld. DK's worden veel verstrekt en sinds kort zit ook KoB in de lift. Cliëntadviseurs snijden het product aan in alle adviesgesprekken en hebben geen enkele moeite om, als dit valt binnen de mogelijkheden van de klant, een kredietfaciliteit van ƒ50.000,- aan te bieden. De bank informeerde in drie bijeenkomsten alle medewerkers van Cliënten Advies over de productkenmerken van KoB. Vervolgens namen alle CA- medewerkers en de binnen dienstmedewerkers van Finan cieel Advies deel aan een eendaagse 'incompany training', die werd gegeven door een Evers: "Bij elke kredietverstrek king staat de behoefte van de klant centraal. Dat betekent dat KoB voor de één uitermate geschikt is, maar dat de ander beter af is met een Doorlopend Krediet of een Persoonlijke Lening. Zo bieden wij voor elk wat wils: financiële reserve, gra tis dekking bij overlijden, extra lage maandlasten, een apart maandoverzicht, et cetera." Volgens Evers moet bij de bena dering van de klant zijn behoefte leidend zijn. "Met klanten die nog geen concrete leenbehoefte hebben praat je niet over lenen. Die bied je financiële reserve: dus het KoB. Klanten met een concrete leenbe hoefte bied je één van de produc ten uit het totale CK-assortiment, passend bij de wensen en behoef ten van de klant." In de Rabolnfobank, dossier Leen23, staat een schema met voorbeel- Jan Lenders: "Bij gesprekken met klanten nemen we alle producten uit het leenassortiment mee. productspecialist van Rabobank Nederland. "We wisten van die mogelijkheid door het Veranderprogramma", aldus Alexander van de Koevering, waarnemend commercieel ma nager Cliënten Advies. "Het accent tijdens de training lag vooral op hoe je het product adviseert en de positionering ervan ten opzichte van de con currentie. Sindsdien is iedereen erg enthousiast over KoB." den dat de plaats van KoB in het CK-assortiment helder maakt. Alle producten binnen het tota le CK-assortiment moeten inge zet worden om klanten met een concrete leenbehoefte optimaal te adviseren. Het beste product hoeft dus niet altijd een KoB te zijn. Zo adviseert een aantal Trügg benadrukt dat de kre dietwaardigheid de kredietlimiet hoort te bepalen. "Dat is de klant centraal stellen. Het gaat erom dat wij aangeven wat zijn mogelijkheden zijn. Welke limiet de klant uiteindelijk kiest, bepaalt hij zelf. Het aanbieden van een standaardkrediet is betuttelend en vanuit de bank geredeneerd. Een motie van wan trouwen richting klant." Met het volstaan van een standaardaanbod van 2.000,- wordt volgens Trügg vooral de concurrentie in de kaart ge speeld. "Kijk maar naar de bedragen en tarieven die worden gehanteerd in hun advertenties. banken opmerkelijk vaak een DK met betaalvariant 2% van de res tantschuld. De Rabobank Gorincheni stuurt al twee jaar bewust op het verstrekken van deze DK-variant. De DK-porte- feuiile is in drie jaar verdubbeld. "Als we het te lenen bedrag niet kunnen onderbrengen in een bestaande hypotheek, is het voor klanten het beste leenproduct", verklaart Ruud van den Berg, commercieel manager Cliënten Advies. "Door de betaalvariant 2% van de restantschuld zijn hun Ook onze leenklanten zien die. Zij vergelijken en vertrekken...." "De mensen sparen hier liever dan dat ze krediet opnemen", zegt Sandra Obdeijn, commer cieel manager CA bij de bank Rijssen-Enter." Dat weerhoudt de bank er niet van de leenmarkt actief te bewerken. Zo wordt bij opening van elke Betaalrekening KoB standaard aangeboden. Obdeijn vindt het niet nodig zich op KoB te fixeren. Hypotheekruimte, KoB en DK komen bij adviesgesprekken alle maal aan bod. PL's worden niet actief gepromoot. Cliëntadviseurs toetsen klanten via het CKS en kijken altijd naar de maximale maandelijkse betalingen meer gerelateerd aan de werkelijk uit staande schuld en hebben ze meer besteedbaar inkomen." De sleutel voor het succes is volgens hem het actief aanbieden van dit DK-product. "En dan vooral in de overnamesfeer. Als in een gesprek met een klant blijkt dat hij een krediet heeft bij een andere instelling, brengen wij ons DK met lage maandlasten ter sprake. Groeimogelijkheden zijn er nog volop. Daarom zetten wij KoB alleen defensief in." Sandra Obdeijn: "Als een klant goed is voor f 5.000,-, dan is bet zonde hem f 2.000,- aan te bieden, hij mist dan een rentevoordeel. leencapaciteit. "Als een klant goed is voor ƒ5.000,- dan is het zonde hem 2.000,- aan te bie den, want de klant mist dan een rentevoordeel. We adviseren altijd het maximale te nemen. Plezierig bij impulsaankopen." De bank Helmond kiest voor alle klanten die willen lenen dezelfde aanpak. Is er ruimte in de hypotheek, is vraag één. Zo niet, dan wordt met de klant gekeken of KoB iets voor hem is. En daarna komen DK en PL aan bod. "KoB verkopen we het liefst", zegt hoofd CA Frank Sweegers. "We praten hier vaak met klanten die met leenadver- tenties uit televisiegidsen zwaai en. Daarom bieden we meteen een zo hoog mogelijke limiet aan." Sweegers' doelstelling is bij zeven van de tien nieuwe Betaalrekeningen een krediet te verstrekken. Nu zijn dat er nog vier. "Uitgangspunt blijft natuur lijk de wens van de klant Sommige klanten kiezen bijvoor beeld bewust voor een DK. Ze willen de lening gescheiden hou den van hun Betaalrekening, of kiezen voor de gratis overlijdens- risicoverzekering. Voor de eerste actieronde Mistransacties - begin april - schre ven zo'n driehonderd banken in. "Het voordcel is dat je een maximum aantal klanten kunt opgeven", zegt Lilian Evers van CA. De inschrijving voor de tweede ronde sluit donderdag. Volgens Evers is er geen reden meer om niet aan de actie mee te doen. "De bank bepaalt zelf het aantal klanten, wanneer hij aan de actie mee doet en hij kan eventueel een maandje overslaan. Kortom: iedere bank kan het zelf stu ren." Zij merkt dat banken met de KoB-actie inspelen op het feit dat er geen landelijke voor jaarsactie Rabo TotaalPakket komt. "Deze banken inventa riseren vóór het leengesprek de producten die de klant afneemt." Als de klant al pro ducten bezit die deel uitmaken van het Rabo TotaalPakket, dan brengen de banken het pakket ter sprake. "Dat is goed voor de klant en logisch te brengen. Want de klant kan dan bankzaken die hij tóch al had makkelijker, goedkoper en completer regelen." Bij een gesprek met een klant zónder Rabo TotaalPakket-producten worden de wensen en behoef ten van de klant geïnventa riseerd. "Omdat het KoB onderdeel is van het Rabo TotaalPakket is de link ook dan vrij makkelijk te leggen." Cliënten Advies (04(0217 70 08 (kies 3.2) De banken Venlo en Arnhem staan in de top tien van best verko pende KoB-banken. De banken verklaren dit succes door een goede voorlichting aan de klanten over de haken en ogen van de verschil lende kredietfaciliteiten en het belang van een goede training van de medewerkers. "Onze visie op de leenmarkt kenmerkt zich door het maximaal facili- teren van de klant. Op basis van de persoonlijke mogelijkheden moet een maximale kredietfaciliteit worden aangeboden. Als wordt volstaan met een standaardkredietfaciliteit van ƒ2.000,- dan leg je de klant onnodige beperkingen op." Dat zegt Rien Trügg van Cliënten Advies.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2