Meer samenhang in activiteiten Internet Drukke week voor Call Center Concepttekst bankgarantie in Handelsrisicomanager Bank Nunspeet huldigt medaillewinnaar 'Hoeveel euro's zijn duizend peseta's?' 19 9 8 P O UI Andere koers TrefPunt Nieuwe versie van het maandstaatmodel MAS Circulaires f Euroconverter nieuw relatiegeschenk CD i"1 17oi Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 464 Week 9 Vrijdag 27 februari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518* Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 2195555 Er komt meer samenhang in de verschillende Internet-activiteiten van de Rabobank. In de nieuwe koers worden de Rabobanksite en TrefPunt met elkaar in verband gebracht. Dat gebeurt onder meer door de inrichting van doelgroepensites, die inspelen op de behoef ten van groepen klanten van de Rabobank. Een aantal van deze doelgroe pensites bestaat nu al in prille vorm. Vanuit de Rabobanksite zijn bijvoorbeeld de Jongerensite en de Wielersite ontwikkeld. Het segment Bedrijven Advies is inmiddels samen met TrefPunt de ontwikkeling van een WinkelPunt aan het voorbereiden. Daarna komen een BedrijvenPunt en een VerenigingsPunt aan bod. "Die sites zijn een marketing instru ment bij uitstek. Hiermee kan de Rabobank zich als een echte zakenpartner opstellen en zich positioneren als een moderne, innovatieve en betrokken bank", vindt Tim Berger, projectma nager Bedrijven Advies. De doelgroepensites worden centraal georganiseerd vanuit Rabobank Nederland, maar komen als zelfstandige sites op Internet. Ze vormen daarnaast de inhoud voor lokale TrefPunten. "De sites zullen voor alle lokale TrefPunten beschikbaar zijn. Een TrefPunt is een platform om de lokale en regionale samenleving op Internet te organiseren, waar binnen de Rabobanksite een logisch onderdeel is", legt Hans Heijnen, business unit manager TrefPunt Nederland uit. "We moeten zorgen dat we ons een positie verwerven in de virtu- Omdat veel Rabobankmedewerkers deze week genoten van het carnavalsfeest of de voorjaarsvakantie, was het voor de medewerkers van het Call Center in Best extra druk. Veel ban ken maakten gebruik van de dienst 'Opvang Aangesloten Banken' die tweeduizend gesprekken kreeg te verwerken, bijna drie keer zoveel als normaal. Ook op de overige inbound- lijnen, zoals de Infolijn, Rabofoon, Aktielijn, Bestellijn, Servicelijn, Leenlijn, Hypotheek- lijn en Telebankieren, was het aantal aangeboden gesprekken hoger dan gemiddeld. Bellen nor maal dagelijks zo'n 900 men sen naar één van deze lijnen, de afgelopen week bedroeg dat aantal 1.400 per dag. Ondanks de extra drukte kon 95% van het binnenkomend telefoon verkeer worden afgehandeld. Behalve telefoon aannemen werd er door de medewerkers van het Call Center de afgelo pen week ook druk gebeld. De outboundafdeling benader de in het kader van de Bedrijfs- autoRai 10.000 bedrijfsklan- ten om een afspraak te maken met adviseurs van lokale ban ken. ele maatschappij, net zoals we dat de afgelopen honderd jaar in de 'fysieke' samenleving hebben opgebouwd", vult Vincent Lokin van het CyberCenter aan. "We zijn tijdig gestart met TrefPunt en de Rabobanksite en we hebben intussen veel geleerd. Onder meer dat bepaalde soorten in houd efficiënt centraal kunnen worden georganiseerd met behoud van het lokale gezicht van de Rabobank. Dat levert voor alle partijen kostenvoorde len op. Het is zaak om die les nu voor de TrefPunten in de praktijk te brengen." Gebleken is dat het werkgebied van de meeste lokale banken te klein is om tegen aanvaardbare kosten een levendig TrefPunt te realiseren. Heijnen: "Door samen werking van lokale banken bin nen een verzorgingsgebied wordt het opzetten van een TrefPunt per bank goedkoper. Het voordeel is ook dat verzorgingsgebieden beter 'virtueel' kunnen worden gedekt. Het betekent voor lokale banken dat ze zelf samenwerking kunnen zoeken met omliggende banken en externe partijen. Door samenwerking met externe par tijen wordt bovendien het doel van relatiemarketing deels al gerealiseerd." Alle banken met een TrefPunt ontvangen maandag een uitnodi ging voor een regiobijeenkomst, waarin de nieuwe koers van Tref Punt en de gevolgen worden toe gelicht. Banken die geen TrefPunt hebben, kunnen binnenkort informatie krijgen via de Rabolnfobank of via TrefPunt Nederland. TrefPunt Nederland r (030) 21 5 25 89 Relatiebeheer De Handelsrisicomanager is uitgebreid met twaalf nieuwe landen en een concepttekst van een bankgarantie. De nieuwe bankversie van dit computerprogramma, dat klanten en banken adviezen geeft over hoe ze de risico's van het zakendoen over de grens kunnen beperken, staat op de cd-rom 'Toepassingen' die vandaag bij de banken ligt. De huidige versie van de Handelsrisicomanager bevat al een concepttekst voor een zo geheten documentair accreditief. Daarmee zijn exporteurs die bijvoorbeeld zakendoen met risicolanden beter verzekerd van tijdige betaling. In de praktijk wordt vaak ook met een bankgarantie gewerkt om zekerheid te krijgen dat goederen worden betaald of dat geleverde goederen van de juiste kwaliteit zijn. De nieuwste versie van het programma Handelsrisicoma nager bevat nu ook de mogelijk heid om een concepttekst van een bankgarantie af te laten drukken. De klant kan deze concepttekst aan zijn wederpartij geven, waardoor hij duidelijk aangeeft welke bankgarantie hij wenst te ontvangen. De Engelstalige tekst is eenvoudig aan te passen in Word. Tegelijk met de cd-rom ontvan gen de banken vandaag de dis kettes met daarop de klantversie van de Handelsrisicomanager. De banken moeten zelf voor levering aan de klanten zorgen. Productgroep Handelsrisico management C (030) 216 38 80 Rabobank Nunspeet was nog eerder dan de Koningin met het felicite ren van schaatser jan Bos, winnaar van de Olympische zilveren medaille op de 1000 meter in Nagano. Bos werd afgelopen dinsdag avond al in het buurthuis van zijn woonplaats Hierden gehuldigd en de bank was daarbij. Jan Bos is namelijk al jaren vaste klant van de Rabobank in Hierden, een nevenvestiging van Rabobank Nunspeet. Directeur Koos Timmer overhandigde de succesvolle schaatser, die een paar weken eerder ook al de eerste Nederlandse wereldkampioen op de sprint werd, een cheque van 2.500 gulden. Bedrijfsvoering De nieuwe versie (8.0) van het model MAS wordt nog deze maand aan de banken geleverd. Met deze nieuwe ver sie dient met ingang van de verslagmaand februari de maandstaat en het maandresul- taat te worden bepaald. Het insturen van de maandstaat die met versie 7.0 van MAS is bepaald, is dan niet meer mogelijk. Meer informatie over de wijzigingen in het model staat in circulaire 20/180 van 26 februari 1998. Deze staat maandag in de ru briek Geldige circulaires van de Rabolnfobank. Met één druk op de knop uitrekenen hoeveel euro's duizend peseta's zijn. Dat kan met het nieuwe relatiegeschenk van de Rabobank, de Euroconverter. Behalve met de peseta kan het kleine apparaatje hetzelfde met vijftien andere valuta's. Banken die de Euroconverter vandaag nog bestellen, betalen ƒ11,70 (inclusief BTW) per stuk. Daarna kost hij 12,85. Euro Infodesk (030)21640 00 Het Euro Projectbureau noemt de koerscalculator een praktisch relatiegeschenk, dat aansluit bij het werkterrein van de Rabo bank en iets positiefs uitstraalt over de organisatie. Ondernemers kunnen het apparaatje gebruiken om te kijken hoeveel guldens een factuur in euro's bedraagt, voor particulieren is hij met name op vakantie handig. Elke koers is zelf te (her)programmeren. Tot eind dit jaar is de Euro converter exclusief voor de Rabo bank. Daarna komt hij in een andere vormgeving in de handel voor ongeveer 30,-. Tot 1 maart is het bestelnummer 980 760, daarna 80760. Banken hebben de bestelling eind juni in huis.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1