'Banken hoeven malafide opererende advertentiebureaus niet te betalen' Nieuwe telefoonnummers 'cheques aangelegenheden' Cheque voor Clinidowns Kunstminnende bank begint Rabo-Galerie Interpay beëindigt GMU-verwerking per 1 maart Crisismanagement Fraudebestrijding: Team Cheques o.g.v. wordt Chequeverwerking Banken die zich hebben laten verleiden tot het zetten van een hand tekening op een opdrachtbevestiging van een advertentiebureau dat achteraf malafide blijkt te zijn, hoeven niets aan dat bureau te beta len. Dat adviseren de activiteit Crisismanagement &L Fraude bestrijding en het directoraat Juridische en Fiscale Zaken. Volgens beide afdelingen komt het regelmatig voor dat malafide advertentiebureaus een opdracht bevestiging - vaak voor een te plaatsen advertentie - zenden aan een bank met het verzoek deze ondertekend terug te sturen. Later blijkt dat de bank met deze instantie geen enkele afspraak heeft gemaakt. Het terugzenden van de opdracht bevestiging heeft echter vervelen de gevolgen voor de bank. Zo is bekend dat diverse lokale banken zich voor vijf jaar hebben ver bonden om elk halfjaar een advertentie in een bankenalma- nak op cd-rom te plaatsen. Cliënten Advies Bedrijven Advies Een aantal telefoon- en faxnummers voor zaken die betrekking hebben op travellers cheques, bankcheques en onbetaalde cheques is sinds kort veranderd. Dit is het gevolg van een herverdeling van taken bij de afdeling Centrale Document Verwerking (CDV) van Rabobank Nederland in Utrecht. Verder heet het team 'Cheques o.g.v.' voortaan 'Chequeverwerking'. De veranderingen hebben tot doel de efficiency binnen CDV te vergroten. Ze hebben geen conse quenties voor de kwaliteit van de dienstverlening aan de lokale banken of de manier van werken. Ondersteuning Betaaldiensten Buitenland in Utrecht blijft alle productinhoudelijke vragen be antwoorden via (030) 216 10 40. De nieuwe nummers zijn: Tel.(030) 21610 11 Centrale Kas: vragen over bestellingen, depotoverzichten en de chequenummeradministratie van travellers cheques; Tel. (030) 216 29 54 Verwerking Betalingen: informatie over bankcheques; Tel. (030) 216 27 25 Customer Services: navragen en verzilveren van ongebruikte bankcheques; Fa*(030)216 42 39 Chequeverwerking: melden van onbetaalde cheques; Tel. (030) 21614 59 Chequeverwerking: informatie over onbetaalde meldingen. Een totaaloverzicht van de tele foonnummers voor 'chequeza ken' staat maandag in de Rabo- Infobank, rubriek Rabokrant. De afdeling CDV merkt dat de insluitenvelop voor batchformu- lieren waarmee cheques op o.g.v.- en na-incasso basis wor den ingezonden vragen oproept bij banken. Sinds december is er een nieuwe envelop (formulier 4711). Op deze envelop wordt onder meer verwezen naar batch- formulier 11229. Dit is nog niet in gebruik bij de banken, maar wordt dit jaar fasegewijs geïntro duceerd. Tot het zover is, kunnen banken de batchformulieren 3261 en 1972 in de nieuwe insluitenvelop versturen. Volgens Crisismanagement Fraudebestrijding is het raad zaam om vanuit de Rabobank- organisatie één uniforme ge dragslijn tegen deze dubieuze instanties te volgen. Banken waarvan een medewerker zich heeft laten verleiden tot het zet ten van een handtekening wordt nu aangeraden om niet te reage ren en niets te betalen, zelfs niet als de bank van de betreffende organisatie dreigbrieven en aan schrijvingen ontvangt. Daarnaast wordt banken gead viseerd de zaak direct te melden bij Crisismanagement Fraude bestrijding en haar te laten afhan delen door Juridische en Fiscale Zaken, sectie Juridische Zaken Aangesloten Bankenbedrijf. Juridische Zaken A.B. f (040) 217 70 10 De ruim 3.500 medewerkers die afgelopen maandag in één van de vier personeelsrestaurants van Rabobank Nederland hun lunch met de Chipknip afreken den, hebben het leed van zieke kinderen in Nederland een beetje verzacht. Een groot deel van de dagopbrengst is op initiatief van Restauratieve Verzorging en Betaaldiensten namelijk geschon ken aan de Clinidowns. "Om te tonen dat we midden in de samenleving staan én om het gebruik van de Chipknip door Rabobankmedewerkers te pro moten", zo licht Evert Fekkes van Betaaldiensten toe. "Want alle medewerkers van de Rabobank zijn Chipknip-ambassadeurs." Het idee om de schenking aan de Clinidowns te doen kwam van de Eindhovense chefkok Hans Kerssemakers en Nicole Deelstra, hoofd Restauratieve Verzorging. "Ik denk dat iedereen geraakt wordt door het werk van de clowns. Zij verdienen van harte onze ondersteuning." De cheque van 5.000,- werd in ontvangst genomen door Cliniclown- ambassadeur Rob Kierkels. Hij hoopt met het geld het aantal zie kenhuizen waar de clowns nu optreden (tien) verder te kunnen uitbreiden. Het wordt voor de buitenwereld steeds zichtbaarder dat de Rabobank Zwolle een kunstminnende bank is. De bank ging onlangs van start met een 'Rabo-Galerie' voor wisselende exposities van lokale en/of hedendaagse kunst. De bank Zwolle vindt dat kunst past bij een maatschappelijk betrokken bank als de Rabo bank. Met de Rabo-Galerie Op de eerste expositie in de Zwolse Rabo-Galerie zijn werken van keramiste Marja Hooft uit Heusden te zien. -vitrines met kunstwerken in de centrale bankhal- wil ze het maken en bekijken van hedendaagse Nederlandse kunst stimuleren. Bij de selectie van exposanten voor de galerie en bij de aankoop van kunst wordt de bank geadviseerd door het Stedelijk Museum in Zwolle. De bank heeft ook kunstwerken in bruikleen van het museum en van de afdeling Kunstzaken van Rabobank Nederland. In Woudenberg bestaat al sinds 1984 een kunstgalerie in de bankhal. Ook deze heet Rabo- galerie, maar wordt net iets anders geschreven. De bank Woudenberg En Omstreken laat zich voor de exposities adviseren door een PR-bureau. In deze Rabogalerie worden tot 25 februari grafische werken van Lilo Glerum tentoongesteld. De Geïntegreerde Mutatie Uitvoer (GMU)-verwerking stopt per 1 maart. Dat heeft Interpay maandag bekendgemaakt. Voor de lokale banken houdt dit besluit in dat met ingang van 1 maart alle boekin gen die verschijnen op het rekeningafschrift van de postgirorekening van hun bank door middel van een financiële mutatie moeten worden geboekt. Interpay boekt voor een groot aantal banken opdrachten met mutatiecodes VZ, PO en GT die binnenkomen op de postgiro rekening automatisch op het bankrekeningnummer van de be gunstigde. Omdat postgiroreke ninghouders al geruime tijd ook rechtstreeks naar een bankreke ningnummer kunnen overboeken, is het aantal mutaties sterk afgeno men. Met als gevolg dat de GMU- dienstverlening wordt stopgezet. De stopzetting heeft twee maan den later plaats dan gepland. In de Rabokrant van 17 december werd nog gemeld dat de GMU- dienstverlening per 1 januari al tot het verleden zou behoren. Dit bericht werd echter op de val reep herroepen. Nu de GMU-ver werking per 1 maart wel wordt beëindigd, adviseert Onder steuning Betaaldiensten de ban ken om met name tijdens de eerste dagen te controleren of automatische boeking heeft plaatsgehad. Dit kan namelijk dubbele boeking voorkomen. Bij gebleken beëindiging van GMU kunnen banken de bankre keningen 'Overboeking Postbank' en 'Uitzoekrekening Postbank' opheffen. Dit geldt overigens niet als deze rekeningen ook voor andere boekingen worden ge bruikt. Tenslotte wijst Betaal diensten erop dat demet ingang van 1 maart te gebruiken finan ciële mutaties binnen RPK-Plus worden verantwoord onder het belangrijk hogere tarief 132 (Bijschrijving Overig). Ondersteuning Betaaldiensten T (040) 217 60 41

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2