18 /02 Mkb-ers vinden euro-advies Rabobank te wensen overlaten Koffielikeur op Valentijnsdag Wereldrecordtijd Romme levert bloemen op voor rekeninghouders Nieuwe agrarische brochure zet ondernemer aan het werk 19 9 8 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 457 Week 8 Woensdag 18 februari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518 - Telefoon (040) 217 71 18- Fax (040) 217 71 36- E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Bedrijven Advies Mkb-ondcrncmcrs die bij de Rabobank bankieren zijn minder tevreden over het advies dat hun bank over de euro geeft dan klan ten van de ING en ABN AMRO. Dat concludeert Jan de Bie, kre dietbeheerder bij Rabobank Haaren-Helvoirt, in een onderzoek dat hij voor zijn MBA-studie hield onder ruim honderd mkb-ers in West- Brabant. Het Nipo concludeerde twee maanden geleden dat de Rabo bank de meest actieve eurobank is. De Bie's onderzoek bevestigt dit, maar toont tegelijkertijd aan dat de kwaliteit van de adviezen te wensen overlaat. Slechts 14% van de ondernemers vindt de adviezen nuttig. Bij klanten van de ABN AMRO ligt dat percen tage op 40% en bij de ING op 20%. De Bie: "Onze adviezen zijn te algemeen van aard. Een onder nemer hoort te weinig van zijn adviseur wat de euro nou con creet voor zijn bedrijf betekent." Volgens De Bie bewijzen de hogere percentages bij de concur- rentbanken niet dat zij beter advi seren. "Rabobankklanten zijn meer geïnteresseerd in de euro dan de klanten van andere ban ken. Geen enkele klant van de ABN AMRO of ING zegt al bezig te zijn met de voorbereidin gen, terwijl dit percentage bij de Rabobank op 6% ligt. Onder nemers van de Rabobank hebben dan ook meer dan andere onder nemers behoefte aan conctrete informatie." Van de onderne mers zei 20% in september 1997 goed over de gevolgen van de euro geïnformeerd te zijn. In maart van dat jaar was dat nog 54%. De Bie: "Ook dit heeft waarschijnlijk met de bewust wording van de komende proble men te maken." Van de ondernemers verwacht 67% dat de bank hen over de eurogevolgen informeert. "Ze ver wachten dat we hen zeker over bankproducten goed informe ren", aldus De Bie, die aangeeft dat 57% van de ondernemers Cliënten Advies denkt dat er op bancair gebied niets zal veranderen. Het onder zoek leert verder onder meer dat de meeste ondernemers (61%) op zakelijk gebied geen enkel voor- of nadeel verwachten. De Bie vindt dat de euro-advi seurs van de Rabobank de klant meer op moeten zoeken. "Alge mene informatie kun je wel opsturen, maar dat stadium zijn we nu gepasseerd. De onderne mer begint langzaam maar zeker met de voorbereidingen en wil daarom informatie die op zijn situatie toegespitst is." Rabobank Haaren-Helvoirt C (0411) 62 83 16 Reactie Rabobank Nederland "Ja en nee", antwoordt Gerard Wolf van het Euro Projectbureau op de vraag of hij De Bie's conclusies onder schrijft. Volgens hem hebben ondernemers nog wel degelijk behoefte aan algemene infor matie. "Er zijn nog maar wei nig ondernemers actief met de euro bezig. We moeten dus nog veel tijd steken in het informeren van de klant." Wolf is het er wel mee eens je het alleen daarmee niet redt. "Je zult een inhoudelijke ver taalslag moeten maken. In de loop van het jaar gaan we ondernemers heel concreet informeren. Voorbeelden daar van zijn de Euro Nieuwsbrief en het Euro Infobulletin." Cliënten Advies Bedrijven Advies Een van de foto's uit de brochure. 'Financiering van uw agrarisch bedrijf' heet de opvolger van 'Financiering en bank'. De nieuwe brochure is vooral in vorm geving, fotografie en schrijfstijl anders dan zijn voorganger. Inhoudelijk vallen de opdrachten aan het eind van ieder hoofd stuk op. Speciaal op verzoek van het onderwijs. Het agrarisch onderwijs ge bruikte 'Financiering en bank' al enige tijd als lesmateriaal. Met de opdrachten lijkt de nieuwe brochure ook daad werkelijk op een studieboek. Volgens Piet van de Port van Agrarische Zaken kan ook de ondernemer er zijn voordeel mee doen. "Door die opdrach ten krijgt een agrariër goed inzicht in de financiering van zijn onderneming. Welke gege vens zijn nodig en hoe beoor deelt de bank die." Van de Port adviseert 'Finan ciering van uw agrarisch bedrijf' bij iedere financieringsaan- vraag standaard aan te bieden. Dit kan volgens hem vaak in combinatie met een uitdraai van de 'Rabovisie op een bepaalde bedrijfstak' uit de AgriVisie op de Rabosite of een brochure uit de NAJK-reeks. De nieuwe brochure ligt in Best met artikelnummer 0529. De besteleenheid is vijf en de prijs 8,- per stuk. Relatiebeheer C (040) 217 77 00 Voor de klanten van de bank Ouderkerk-Krimpen kon Valentijnsdag niet meer stuk. Want iedere klant die afgelopen zaterdag zijn Rabopas inwisselde voor een Rabopas mét Chipknip, en daar meteen gebruik van maakte, kon zijn drankvoorraad tegen een heel aantrekkelijke prijs uitbreiden. Op een van de drie kantoren konden klanten een scherp geprijsde fles wijn aanschaffen. Op een ander kantoor bood een slijter een flesje koffielikeur aan. Op het derde kantoor kon de Chipknip niet worden opgeladen. Daar ontvingen de klanten die hun pas omwisselden dan ook gra tis een zakje chips. Jacqueline Molenaar, teamleider Cliënten Advies: "Om het Chipknip- gebruik te stimuleren hebben we enkele ondernemers die over een Chipknipautomaat beschik ken op de bank uitgenodigd. Zo konden de klanten direct zien en ervaren hoe eenvoudig betalen met een Chipknip eigen lijk is. Daarnaast gaven we de klanten een lijst van alle winke liers in het werkgebied waar met een Chipknip kan worden betaald." De medewerkers van de Rabo bank Made konden hun ogen nauwelijks geloven. Gianni Romme, inwoner van dit Brabantse dorp en klant van de bank, won Olympisch goud met een nieuw wereld record op de 10.000 meter schaatsen. Zijn persoonlijk record stond op 13.47'44", gisteren zette hij een tijd neer van 13.15'33". Het toeval wil dat de bankcode van de Rabo bank Made en Omstreken 13.15 is. "Daar moesten we iets mee doen", zegt Anita Engelbert, medewerker com municatie en pr bij de bank. "We hebben snel een selectie uitgedraaid van alle reke ningnummers die beginnen met de cijfers 13.15.33. Dat bleken er 61 te zijn. Mede werkers van de bank hebben gisterenmiddag al deze klanten persoonlijk een bos bloemen aangeboden met daarbij een kaartje 'Uw bankrekening nummer is in de prijzen geval len'." De fanclub van Romme kreeg vlak voor de Olympische Spelen een Internetsite op TrefPunt Made en omstreken. Het adres van deze site is http://www.tref.nl/made/romme. Rabobank Made en Omstreken (0162) 690 600

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1