Cliëntadviseurs geven 'ruime voldoende'aan Bankenservice 'Concreet i klantwaai 'Concreet meten van klantwaarde is lastig' 'w Nieuwe 2000-site op het RaboWeb Inschrijving hospitality A Gold Race sluit volgende week vrijdag Afdeling wil verbeterpunten vertalen in taakafspraken AMSTEL Cursus voor agrariërs die stoppen met bedrijf I7o, Rabokrant Y Intern Rabobank dagblad Tweede jaargang no. 456 Week 8 Dinsdag 1 7 februari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EO 518» Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Cliënten Advies Cliëntadviseurs geven de afdeling Bankenservice van de business-unit Schade Particulier van Interpolis met het rapportcijfer 7 een 'ruime voldoende'. De vriendelijke en kwalitatieve beantwoording van hun vragen waarderen zij nog iets hoger. Aldus een onderzoek onder zo'n 250 cliëntadviseurs van 185 Rabobanken. De adviseurs droegen ook verbeterpunten aan, kritische klanten als zij blijken te zijn. De medewerkers van Bankenservice hadden niet verwacht van de cliëntadviseurs een 7 te krijgen. De Rabobank wil graag klantwa is dat precies, en hoe weet je al De Rabobank wil graag klantwaarde leveren aan zijn relaties. Maar wat is dat precies, en hoe weet je als bank dat je het ook daadwerkelijk levert aan je klanten? Met andere woorden: hoe meet je klantwaarde? De marktanalisten van de segmenten proberen hieraan een praktische invulling te geven, maar het 'concreet meten van klantwaarde is heel lastig', aldus Elise Jansen en Jos Rooijmans namens de marktanalisten. Er is een redelijk intensief con tact tussen banken en de afdeling Bankenservice. Behalve dat ban ken (013) 462 12 00 bellen, stu ren zij ook aanvragen en mutaties naar de afdeling. De adviseurs merken bij de medewerkers van Bankenservice verschil in kennisniveau en krij gen soms verschillende antwoor den op dezelfde vraag. Daarnaast vinden zij dat sommige medewer kers van Bankenservice te vaak navraag moeten doen. Dat wijten ze aan onervarenheid. Zij hechten verder het meeste be lang aan deskundigheid en vooral aan verzekeringstechnische kennis. Over het algemeen waarderen zij Met de nieuwe site kunnen de gebruikers er snel achter komen of een product 2000-bestendig is of niet. De site bevat onder meer: een overzicht van de door Rabobank Nederland ontwor pen toepassingen en bij externe leveranciers aangeschafte produc ten, verwijzingen naar internetsi tes van andere leveranciers, het tweemaandelijkse bulletin 2000 Nieuws en artikelen uit de media. De site is interessant voor ieder een die zich afvraagt of de pro ducten waar hij of zij mee werkt die hoog. Maar de verzekerings technische kennis over verkeers- en recreatieverzekeringen achten zij voor verbetering vatbaar. De cliëntadviseurs vinden het ook belangrijk dat de medewer kers van Bankenservice zich kun nen verplaatsen in de belevings wereld van de Rabobankklanten. Verder geven zij duidelijk aan dat Bankenservice - hun vraagbaak voor alle verzekeringsvragen - hen in staat stelt hun werk beter te doen. Als Bankenservice goed werkt, kunnen zij hun klanten ook goed helpen. De medewerkers van Banken service hadden de tevredenheid van de cliëntadviseurs lager inge- 2000-bestendig zijn en voor die medewerkers die meer willen weten over het ontstaan en de omvang van het millennium probleem. Zij is voor mede werkers van Rabobank Neder land en de gelieerde instellingen te bereiken via de thuispagina van het Raboweb. Via de Webwijzer kan de gebruiker kie zen voor 2000 Projectbureau. Medewerkers van lokale banken met toegang tot het RaboWeb kunnen de pagina via Bedrijfs voering bereiken. Verbeterpunten: betere telefonische bereik baarheid minder vaak en minder lang laten wachten sneller terugbellen afhandeling van klachten verbeteren meer commercieel meedenken schat. Mogelijk spelen daarbij de zomermaanden een rol, toen Bankenservice door uitzonderlijk druk telefoonverkeer tijdelijk slecht bereikbaar was. "Dit onderzoek is voor ons heel waardevol", zegt hoofd Banken service Eric Starmans, "Het geeft beter inzicht in wat cliëntadviseurs van ons verwachten om hun dienst verlening aan klanten te optima liseren." Hij gaat samen met de medewerkers bekijken hoe de ver beterpunten zijn te vertalen in taakafspraken. Daarnaast blijft de afdeling werken aan een ver eenvoudiging van het verkoop proces waardoor het aantal vra gen zal afnemen. "Vooral na de totale conversie verwachten we een sterke terugloop in de tele foontjes." Interpolis Z (013) 462 12 00 Start en finish van de Amstel Gold Race zijn in Maastricht. Met renners van de Rabo- bankploeg, TVM-Farm Frites, Festina-Lotus, Deutsche Telekom en ONCE is het deelnemersveld sterk te noemen. Rabobankgasten en-relaties zijn van 13.00 totl8.30 uur welkom in de Rabobank Hospitalitytent vlak voor de finishlijn. In de tent worden hap jes, drankjes en een buffet geser veerd. Gastheer en 'commentator' is oud-wereldkampioen Hennie Kuiper. Het hospitalitypakket kost ongeveer 425 per persoon, inclusief BTW. Meer informatie en een aan meldingsformulier staan in de Klantenbinding, klanttevreden heid, loyaliteit. Ze passen alle maal binnen klantwaarde, maar dekken geen van alle de lading. Jansen: "Klantwaarde is een breed begrip, waarvan verschillende defi nities in omloop zijn." Volgens de analisten is klantwaarde te definiëren als 'de toegevoegde waarde die een afnemer ontleent aan het klant zijn'. Maar hoe meet je die toegevoegde waarde? Een vraag die banken regelmatig stellen aan beide marktanalisten en hun collega's. "Er is niet één vraag waarmee je kunt zeggen: 'die relatie heeft een klantwaarde 6 en die 7'", aldus Jansen. De analisten werken aan een uitgekristalliseerde invulling van het begrip klantwaarde. Rooijmans: "Tot die tijd kunnen banken kijken hoe onderdelen van het begrip klantwaarde, zoals klant tevredenheid, loyaliteit en pro- ductafname zich in de tijd ontwikkelen." Als externe hulp middelen daarvoor noemt hij het klanttevredenheidsonderzoek dat Rabofacet Spectrum uitvoert. Hierin geven klanten een oordeel over het kantoor, de adviseur, ser vice en producten. Bovendien OÖl-D/s, Het vernieuwde logo van de Amstel Gold Race. rubriek Rabokrant van de Rabolnfobank onder trefnum- mer 802504. Coördinatiebureau Rabobank Wielerplan Z (040) 217 50 04 Klachten bezorging: (040) 219 55 55 wordt de loyaliteit bepaald. Intern kan de bank klantgegevens als de gemiddelde bruto bijdrage, het aantal jaren klant zijn en de pro duct- en dienstafname volgen met behulp van systemen als CRP, RSB en KBM. Een positieve ontwikkeling van deze indicatoren duidt op een hogere klantwaarde, aldus Jansen en Rooijmans. "Daarmee krijgen banken een indruk van de toege voegde waarde die ze aan de klant geven." Bedrijven Advies Z (040)217 70 04 Financieel Advies Z (040T217 70 07 Financieel Advies Relatiebeheer Een bank die de meeste agra riërs in haar klantenkring heeft, moet weten wat er in die wereld aan de hand is. Om die reden attendeert Rabobank Neder land de lokale banken op de cur sus 'Een nieuwe start na be- drijfsoverdracht', die van 31 maart tot en met 3 april nabij Parijs wordt gehouden. Deze cursus is bedoeld voor agrariërs die hun bedrijf beëin digen of overdragen. Dat blijkt voor deze mensen in de praktijk een ingrijpende beslissing die vaak gepaard gaat met emoties. De cursus helpt deze mensen bij het keuzes maken voor de verdere invulling van hun leven. De organisatie is in handen van SBI Centrum Platteland Zeeland (telefoonnummer (0117) 49 22 92) en het lan delijk SEV-bureau. Het segment Financieel Advies en de afdeling Agrarische Zaken van Rabobank Nederland veronderstellen dat veel deel nemers aan deze nieuwe cur sus klant van de Rabobank zijn. Vandaar dat ze vinden dat de lokale banken van het bestaan moeten weten. Financieel Advies Z (040) 217 70 07 'U werkt niet aan het jaar 2000 datum probleem omdat... 1 januari 2000 op zaterdag is, dus je hebt het hele weekend om alles recht te zetten als er toch wat mis gaat'. Deze en andere gimmicks zijn te lezen op de nieuwe 2000-site, die bereikbaar is via het RaboWeb. Voor het bijwonen van de Amstel Gold Race op 25 april vanuit de Rabobank Hospitalitytent is nog een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. De inschrijving sluit definitief op vrijdag 27 februari.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 1