Zoektocht van vijf dagen naar snellere en betere processen BLANCO MAILPAKKET VOOR KREDIET OP BETAALREKENING België profiteert van opleving buurlanden euro Rabobank EuroProofinformeert mkb-ers over gevolgen van euro Beknopte handleiding voor Rabo Internetbankieren beschikbaar LEEN 00 Nieuwe toetsings diskette NHG Banken en Rabobank Nederland speuren naar 'quick wins' r Cliënten Advies Vijf dagen achtereen discussieerden medewerkers CA van banken en Rabobank Nederland over bancaire processen. Van noodproce dures tot schade-aangiftes en van werknemerssparen tot waardenbe- heer. Hamvraag: waar kan het snel beter? Of in goed Nederlands: waar zitten de 'quick wins''! Een impressie van een van de sessies om 'quick wins' te vinden. Cliëntadviseurs, medewerkers geldhandelingen, binnendienst en procesondersteuning van zo'n twintig banken bogen zich met mensen van Rabobank Neder land over negentien processen. Jeanne Driessen van CA: "We hebben tot nu toe steeds naar ver koop gekeken en te weinig naar processen. Door in één week know-how van praktijkmensen en specialisten samen te brengen, willen we zo snel mogelijk een flinke kostenbesparing realise ren. Die 'quick wins' spelen we door naar alle banken, zodat iedereen ervan kan profiteren." Elly Berends van de bank Nedersticht, medewerkster Cliën ten Service, ziet de voordelen van 'quick wins' voor medewerkers en voor klanten. "Je kunt het meteen toepassen." Zij discus sieerde onder meer over de nood procedures (wat een verkorting van de procedures opleverde) en de geldopnames (waarbij een ver ruiming van de weeklimiet werd geopperd). Er kwamen verrassende zaken naar boven tijdens de diepgaande 'over-en-weer-discussies'. Zoals stokoude noodprocedures en procedures die bijna niemand kende. Eén groep ging bij het onderwerp verkoop zover dat ze als 'mystery-guests' andere banken bezochten. Er ontstonden veel 'quick wins', vaak door zaken achterwege te laten of te veran deren. "Snijden en afslanken", aldus een deelnemer. Een harten kreet tijdens een sessie: "Wat lo gisch is, wordt niet altijd gedaan. Van de bank Groningen was Paul de Vries van Procesonder steuning present. Hij vindt het nodig dat er tijd aan processen wordt besteed. "Concrete resul taten meenemen en een stukje leren, daarom ben ik hier." De ideeën die hij opdeed, waren praktisch en hij denkt zeker dat zijn bank er wat aan heeft. De aanwezigheid van veel verschil lende disciplines en achtergron den van mensen vormde voor hem de kracht van de sessies, al kwamen zij soms wat chaotisch op hem over. "We hebben nu een pakket voorstellen om mee aan de slag te gaan." Sommige deelnemers gingen naar het kantoor van de bank Cliënten Advies Banken kunnen deze blanco mailpakketten opbergen in het folderbakje dat is opgenomen in het etalagepakket voor de actie Krediet op Betaalrekening. Het mailpakket bevat een niet geper- sonaliseerde brief, een folder met informatie over KoB en een tarie- venoverzicht. Bovendien is in het pakket een antwoordformulier en retourenvelop bijgesloten. Eindhoven aan de Fellenoord, op zoek naar ideeën (die ze ook opdeden). In de discussies werd het Rabo TotaalPakket geken schetst als 'het mooiste en het las tigste product'. De groep die zich erover boog, zocht een modus tussen het werk voor de cliënt adviseur en Cliënten Service. Veelgestelde vraag: "Doet iemand dat anders dan de anderen? En hoe dan?" Marina Westrenen van de bank Gorinchem nam onder meer deel aan de discussies over verhuizen, waardebeheer en noodproce dures. "De procedures zijn niet altijd afgestemd op de praktijk. Nu konden praktijkmensen hun ervaringen eens uitwisselen met die van bureaumensen. Dat vond ik heel positief." Bij elke sessie deed ze dezelfde ervaring op: "Als je samen een proces door loopt, kun je precies zien waar je kunt besparen." Diverse actiematerialen in de bankhal attenderen klanten op Krediet op Betaalrekening. Juridisch gezien is het verplicht aan iedere in KoB geïnteresseerde klant kosteloos een folder beschikbaar te stellen. Het segment stelde daarom voor de banken een blanco mailpakket samen. Huis Hypotheekadvies De Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen brengt deze week een nieuwe versie van de toetsingsdiskette NHG uit. De stichting heeft hiertoe besloten omdat de vorige versie teveel fouten bleek te bevatten. De diskettes worden samen met een toelichting op de installatie procedure, het Info-Bulletin van februari 1998 en een afzonderlijk schrijven naar de commerciële managers Rabobank Huis &c Hypo theekadvies gezonden. Omdat de diskettes niet door Rabobank Nederland zijn gecertificeerd voor Laura-Lan, adviseert het segment om de toetsingsdiskettes op een stand-alone pc te installeren. Rabobank Huis Hypotheekadvies f (040) 217 70 05 Relatiebeheer Euro Infodesk (030)216 40 00 Bedrijven Advies De wereld richt op 2 en 3 mei zijn ogen op Brussel. Daar name lijk hakt politiek Europa knopen door over de Economische en Monetaire Unie en zijn euro. Mkb-ers met minder dan tien medewerkers hebben dan anderhalve week eerder kunnen lezen wat die euro voor hun bedrijf betekent. Op 23 april ontvangen ze een klein, losbladig boek: de 'Rabobank EuroProof'. "Ondernemingen worden door het boek 'europroof', dus bestand tegen de gevolgen van de invoering van de euro", al dus Frans Emaus van het Euro Projectbureau. Rabobank Euro proof is na de EuroVerkenner de tweede direct mail campag ne die ondernemers informeert. En daarmee is volgens Emaus vrijwel de hele bedrijvenmarkt gedekt. "Met de EuroVerkenner zijn zo'n 70.000 ondernemers geïnformeerd, nu komen er met de Rabobank EuroProof 250.000 tot 300.000 bij. Dat is nodig, want we willen euro- adviesbank nummer één blij ven." Volgens Emaus is de actiepe riode bewust net voor de top gekozen. "Vragen die onderne mers op dat moment hebben, worden in de Rabobank Euro Proof beantwoord. Daarmee nemen we lokale banken werk uit handen." Behalve feitelijke euro-infor matie bevat de EuroProof ook een '/««gedeelte', met infor matie over trekpleisters in de Europese hoofdsteden, typi sche nationale gerechten, spel letjes en een prijsvraag. Emaus: "Met de actie benaderen we niet de onderneming maar de ondernemer. Daarom geven we euro-informatie voor het hele gezin." De Rabobank Euro Proof maakt deel uit van een mailpakket, dat naast het boek ook een aanbod bevat voor een gratis abonnement op het Euro Infobulletin en een gesprek met een adviseur van de bank. Vandaag ontvangt de euro coördinator van iedere bank een marktbewerkingspakket met onder meer informatie over de klantselectie. Cliënten Advies Bedrijven Advies Op verzoek van veel klanten en banken is er nu een beknopte hand leiding beschikbaar voor Rabo Internetbankieren (betalen sparen). Om de informatie snel aan klanten te kunnen geven en omdat Internetbankieren zich voortdurend vernieuwt, staat de handleiding in de Rabolnfobank - trefnummer 751103 - en op de Rabobanksite. Het advies aan banken is de handleiding af te drukken en aan nieuwe klanten mee te geven. Op de Internetsite zijn ook de antwoorden op veel voorkomende vragen van gebrui kers geplaatst. De verwachting is dat zo het aantal vragen over Internetbankieren zal afnemen, waardoor de Helpdesk beter bereikbaar wordt. Helpdesk Rabo Telebankieren f (0495) 54 57 45 Hiermee kan een geïnteresseerde klant een gesprek aanvragen over (een verhoging van) een KoB. De richtprijs van het pakket is 2,65, de besteleenheid 50 stuks en het artikelnummer 80806. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 3.2) België vaart wel bij de opleving in zijn buurlanden. Door een toename van de export stijgt de economische groei dit jaar behoorlijk. In het kielzog zullen ook de overheidsfinanciën gun stige cijfers vertonen en het toe gangskaartje tot de Economische en Monetaire Unie verschaffen. Dat staat in ImportExport, het vandaag bij de banken lig gende informatieblad voor im- en exporteurs. Duitsland, Frankrijk en Neder land vertegenwoordigen ruim 50% van de Belgische afzet markt. Andere Europese landen voegen daar nog eens 20% aan toe, dus hangt de welvaart van onze zuiderburen sterk af van de buitenlandse handel. Hoe die handel het best gedreven kan worden door Nederlandse onder nemers is te lezen in de zakentips van ImportExport. Zo verkiest de Belg een zakenlunch boven een broodmaaltijd, wil hij graag in zijn eigen taal communiceren en doet hij graag zaken via een Belgische tussenpersoon. In de landenrapporten aandacht voor hervormend Roemenië, het economisch rustige Chili en de aantrekkende Egyptische econo mie. Verder in ImportExport onder meer de visie van Food Agribusiness Research op de internationale handel in rundvlees. Relatiebeheer f (040) 217 77 00

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1998 | | pagina 2